Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink
![]()
|
![]() ![]() ForordErhvervsrettet andetsprogsdansk er et centralt udarbejdet valgfag, der indgår som fagbilag nr. 27 i grundfagsbekendtgørelsen. Faget indgår som et led i den samlede indsats for at øge gennemførelsesraten blandt tosprogede elever i erhvervsuddannelserne. Faget sigter mod at støtte tosprogede elever i udviklingen af sproglige, kommunikative og kulturelle kompetencer samt gode læse- og skrivefærdigheder. Disse kompetencer og færdigheder er væsentlige forudsætninger for at kunne lære og dermed for at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse. Med faget får erhvervsskolerne mulighed for at tilbyde tosprogede elever undervisning, der fokuserer specifikt på at fjerne de barrierer for læring, der har med den fagintegrerede anvendelse af sproget at gøre. Faget kan indgå i den valgfri del af grundforløbet og annonceres af skolerne som et tilbud, der indgår i skolens grundforløbspakke til elever, der har behov for opkvalificering af deres sproglige, kommunikative og kulturelle kompetencer for at kunne gennemføre grundforløb og hovedforløb. Til faget er der også udarbejdet en vejledning, som definerer faget som et sprogfag, og som på et overordnet niveau beskriver fagets mange muligheder, for eksempel undervisningsforlagt og virksomhedsforlagt undervisning. I råd og vink-publikationen kan andetsprogslærere i erhvervsuddannelserne finde mange gode, konkrete forslag til gennemførelse af undervisningen. Forfatterne giver kvalificerede bud på eksempelvis undervisningsforløb og -materialer, på screenings- og testmaterialer samt på, hvordan man som uddannelses- og erhvervsvejleder, læsevejleder eller andetsprogslærer kan skabe gode rammer og muligheder for faget på skolen, herunder hos skolens ledelse, faglærere og elever samt hos skolens eksterne samarbejdspartnere, herunder forældre og virksomheder. Det er ikke hensigten med publikationen, at forslagene skal kunne anvendes af alle lærere uden justeringer. Det er op til den enkelte lærer at overføre og tilpasse de gode eksempler til sin egen undervisning. Publikationen er blevet til i et samarbejde mellem merkantile og tekniske andetsprogslærere. Som det fremgår af indledningen til publikationen, har de i deres arbejde først og fremmest fokuseret på de fælles udfordringer og vilkår og ikke på forskellene mellem de to skoleformer. Det er der kommet et spændende produkt ud af, som bærer tydeligt præg af den positive synergieffekt, der opstod i processen. Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde samt udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Der kan i øvrigt henvises til en hjemmeside på emu.dk, der åbner mulighed for, at lærere i faget kan udveksle erfaringer og dele viden om faget.
Jens Norlyk IndledningErhvervsrettet andetsprogsdansk er et sprogfag, som henvender sig til de elever i erhvervsuddannelserne, der har dansk som andetsprog♥, og som har behov for styrkelse og udvikling af kommunikative, sproglige og kulturelle kompetencer. Dermed kan faget bidrage til, at eleven gennemfører en erhvervsuddannelse. Målet er først og fremmest, at faget skal kunne understøtte undervisningen og uddannelsen af eleven både i skolen og i virksomheden, således at eleven bliver i stand til at anvende sproget funktionelt i sammenhænge, der vedrører uddannelse, arbejde, erhvervsliv og samfund. Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne — råd og vink er udarbejdet i tilknytning til fagbilaget for det centralt udarbejdede valgfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk, og til Undervisningsministeriets vejledning til faget. Formålet med publikationen er at give et bud på, hvordan lærerne i forhold til Vejledningen til Erhvervsrettet Andetsprogsdansk kan få inspiration og ideer til undervisning i faget på erhvervsskolerne. Publikationen er et idékatalog og skal ikke opfattes som en samling af færdige undervisningsforløb. Igennem formålet og målene for faget er der lagt vægt på de samme elementer, som indgår i formål og mål for faget fremmedsprog i erhvervsuddannelserne, det vil sige kommunikativ kompetence (tale, lytte, læse, skrive), kommunikative og it-mæssige strategier, sproglige færdigheder, sproglig viden, stigende grad af korrekthed i anvendelsen af sproget, kulturelle kompetencer samt evne til at anvende disse kompetencer konkret og hensigtsmæssigt. I undervisningen indgår arbejde med tekster, der læses, lyttes til og produceres. Der skal arbejdes med mindst én branche- eller virksomhedscase i undervisningen. I arbejdet med cases kan der med fordel hentes inspiration fra de centralt stillede caseopgaver og de casevirksomheder, som er anvendt som eksempler i caseeksamen i de merkantile uddannelser. Skolen kan vælge at afholde eksamen i faget. Eksamen i faget tager udgangspunkt i en casevirksomhed, der er relevant for den uddannelse og branche, som eleven er i gang med. I publikationen er beskrevet værktøjer og metoder til implementering af faget, herunder sprogscreening, løsningsmodeller i form af opkvalificeringsforløb, fleks-hold, fagintegreret undervisning mv. Desuden er der udarbejdet en skabelon til brug ved undersøgelse af tosprogede elevers sprogproblemer i uddannelsens fag, eksempelvis erhvervsøkonomi. Publikationen indeholder en beskrivelse af et toårigt merkantilt undervisningsforløb tilrettelagt som et kursus uden for den normale undervisning. Fordele og ulemper ved holdundervisning beskrives, og der gives et forslag til undervisningsmidler og organisering af undervisningen. Et undervisningsforløb om sprogtilegnelse i et særlig tilrettelagt forløb for bagere er beskrevet. Undervisningsforløbet beskriver fordele og ulemper ved undervisning i faget i værkstedet. Den valgte undervisningsmetode er problem-/opgavebaseret læring, og forløbet beskriver de tre faser og fremhæver værdien af sprogligt fokus på handlinger i elevens faglige kontekst. Materialet indeholder en række casebaserede opgaver om temaet "Mit fremtidige job", "Faste udtryk og vendinger" og "Høflighedsvendinger". Opgaverne lægger op til en kommunikativt orienteret undervisning, og der er lagt vægt på problem-/opgavebaseret læring med ideer til føropgaver, efteropgaver og sprogfokus. Målet med opgaverne er at opbygge kommunikative, sproglige og sociale kompetencer inden for området. Sproglæringen i eksemplerne er indholdsbaseret, det vil sige tager udgangspunkt i de kommunikationssituationer, hvori eleverne har brug for at kunne anvende sproget, for eksempel skrive en ansøgning, deltage i et gruppearbejde, skrive en opgave osv. Herved søges der skabt sproglig opmærksomhed på relevante aspekter af sproget. Der er desuden eksempler på virksomhedscasebaserede opgaver af forskellig sværhedsgrad. Opgaverne egner sig til træning og forberedelse af caseeksamen. En værktøjskasse er tilføjet, som indeholder links til relevante hjemmesider, forslag til screening af elever samt forslag til udarbejdelse af materialer. Vejledningen skelner ikke mellem uddannelsesretningerne, hvilket projektgruppen har valgt heller ikke at gøre. Projektgruppen var sammensat af lærere fra både tekniske og merkantile erhvervsuddannelser, og de ideer og undervisningseksempler, der er beskrevet, kan med fleksibilitet anvendes i alle erhvervsuddannelserne. Den enkelte lærer kan selv tilpasse undervisningsforløb, opgaver og eksamen til den konkrete brug og uddannelsesretning. Erhvervsrettet andetsprogsdansk er et nyt fag, og der er derfor begrænsede undervisningserfaringer i faget. Der findes af samme grund ikke undervisningsmateriale, som er oparbejdet gennem lang tids undervisningspraksis. Det har derfor ikke været muligt at komme med en bredere vifte af opgaveeksempler, men projektgruppen håber, at publikationen alligevel kan give inspiration og ideer til tilrettelæggelse af undervisningsforløb og opgaver i faget.
God fornøjelse! ♥ Et andetsprog er et sprog, som læres, fordi det fungerer som offentligt sprog i det samfund, hvor sprogbrugeren lever. Førstesproget er det sprog, som tales i den primære familie og sociale sfære. Andetsproget adskiller sig fra førstesproget, ved at andetsprogsbrugeren ikke i samme grad som førstesprogsbrugeren må forventes at kunne beherske alle førstesprogets registre. Didaktik
Nedenstående er tænkt som inspiration til nogle af de pædagogiske og didaktiske overvejelser, man som underviser i erhvervsrettet andetsprogsdansk med fordel kan gøre sig inden mere konkret planlægning af undervisningsaktiviteter og -metoder til en aktuel elevgruppe, den faglige uddannelse og de fysiske og planlægningsmæssige rammer. Menneske- og kultursyn
Udgangspunktet for anvendelsen af erhvervsrettet andetsprogsdansk tages i et mangfoldigt dannelsesbegreb og et rummeligt menneske- og kultursyn. Værdier og normer, herunder grundlæggende medborgerskabsværdier, sættes til debat. Omdrejningsaksen for denne debat konstitueres af gensidig respekt og interkulturel dialog. SprogsynSprog er konstitueret og konstituerende — et redskab til kommunikation og interaktion i sociale sammenhænge. Sprog er identitetsskabende og socialiserende. Sprog giver mulighed for tilegnelse af viden — eksempelvis inden for forskellige fagområder. Kommunikationsbehovet driver tilegnelsen. At leve i Danmark med dansk som intersprog er et livsvilkår. Intersprog er dynamisk, og i andetsprogsundervisningen skal målet ikke nødvendigvis være korrekthed i forhold til målsprogsnormen, men at sproget fungerer hensigtsmæssigt og ligeværdigt i de sociale og kommunikative kontekster, eleven indgår i. Erhvervsrettet andetsprogsdansk — curriculumErhvervsrettet andetsprogsdansk er et centralt udviklet valgfag, som erhvervsskolerne kan tilbyde eller gøre obligatorisk for elever med andet førstesprog end dansk. Faget har tre niveauer: F, E og D, og målene for niveauerne er formuleret som kompetencemål inden for fire områder:
Valg af fokusområde
Da fagets formål blandt andet er at styrke elevens forudsætninger for at gennemføre uddannelsen, og da den sproglige dimension ofte nævnes som årsag til frafald, er det nærliggende at styrke den sproglige indsats over for elever med andet førstesprog end dansk. Rammer og elevforudsætningerFagets vejledning lægger op til tværfagligt samarbejde og undervisningsforlagt undervisning. Forudsætningen for at udarbejde et undervisningsforløb er at undersøge sprogbrug og sprogbehov i erhvervsuddannelserne. Viden om sprogbrug og sprogbehov i undervisningen kan anvendes af undervisere i alle faggrupper. Alle lærere skal således være dansklærere i den forstand, at de som en integreret del af den pædagogiske praksis sætter fokus på sprogets betydning for faglig formidling og læring. Andetsprogslæreren kan som specialist i forhold til at afdække sprogbrug og sprogbehov bidrage til denne proces ved at diagnosticere elevernes individuelle behov i forskellige fagområder samt ved at systematisere en målrettet indsats i forhold til den enkelte elev.
Problemer med gråzonesprog kan være en forklaring på, at eleverne har svært ved at tilegne sig det fagfaglige, og et systematisk arbejde med ordforråd — her målrettet mod gråzonesprog inden for fagenes semantiske felter — kan forbedre tilegnelsen af det fagfaglige og dermed øge chancerne for gennemførelse. Det forudsætter et bevidst og hensigtsmæssigt arbejde med faglige genrer, læse- og lyttestrategier — men også mere generelle lærings- og kommunikationsstrategier. Inden for nogle erhvervsuddannelser, herunder de merkantile, stilles høje krav til skriftlighed, hvorfor også skrivestrategier er relevante at arbejde med. At arbejde med dansk som andetsprog kræver et højt differentieringsniveau. Lærer- og elevrollerSom underviser er det afgørende at være autentisk. Det er ikke at påtage sig en rolle, men at være bevidst om eget standpunkt, egen integritet — at bruge sig selv som person og være bevidst om diskurs, magtforhold og interkulturel kommunikation, samtidig med at man påtager sig ansvaret og fagligheden som facilitator/coach og underviser.
Eleverne har individuelle kompetencer og behov, men befinder sig i samme kontekst og er underlagt fælles målkrav. Aktivitet, egen refleksion og erkendelse af nytteværdi er væsentligt, men de sociale, pædagogiske og metodiske rammer er afgørende for motivationen og dermed tilegnelseseffekten. Eleverne skal være i stand til både at arbejde individuelt og i grupper. Aktivitetstyper og materialerUndervisningen veksler mellem at være deduktiv og induktiv og organiseres problembaseret. Førfasen har til formål at eksplicitere delmål, mål og produktkrav, at skabe et fælles læringsrum og at forberede og motivere ved at sætte det aktuelle emne i en meningsfuld kontekst — fra helhed til detalje. Problemerne/opgaverne kan variere i type og skal tage højde for differentiering, fagligt og pædagogisk. Eksempelvis problemer/opgaver med et specifikt grammatisk, pragmatisk eller sociokulturelt indhold. Materialerne skal være relevante for eleverne i forhold til deres uddannelse og varieres i forhold til fagrelevante genrer, cases, tekster fra andre fag og praksissituationer. I efterfasen perspektiveres, der gives feedback på produktet, men også på processen, læringsstrategierne og transferværdien. Den andetsprogspædagogiske vinkel kan implementeres i komplekse og kreative problemer/opgaver, hvor alle, uanset etnicitet og førstesprog, kan deltage. Dette kan modvirke stigmatisering og stimulere mangfoldighed — og måske forbedre sprogtilegnelse ved hjælp af samarbejde og interkulturel kommunikation. Læringsstrategier
Introduktion
Strategier og metoder til at lære i erhvervsrettet andetsprogsdansk Vi har alle udviklet nogle strategier med metoder, som vi bruger og føler, vi har succes med, når vi skal lære noget nyt. Nogle strategier og metoder bruger vi bevidst — andre ubevidst. Ved at arbejde bevidst med vores læringsstrategier og -metoder bliver vi bedre til at udvikle dem og til at lære og huske det, vi har lært. Det vil være alt for omfattende at beskrive de mange forskellige strategier, som vi hver især anvender. Nedenfor er derfor kun beskrevet en række forslag til metoder, som lærer og elev med fordel kan anvende i læringssituationer i erhvervsrettet andetsprogsdansk. Det kan for eksempel være: ![]() Problemer/opgaverI dette kapitel finder underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk eksempler på forskellige cases og opgaver, som kan anvendes i undervisningen og give inspiration til planlægning og gennemførelse af casebaseret eksamen i faget, som caseeksamen er beskrevet i fagbilaget for erhvervsrettet andetsprogsdansk. Opgaverne tager afsæt dels i konkrete virksomheder, hvis praksis kan anvendes til at træne sprog og kommunikation i en erhvervsmæssig kontekst, dels i fag i uddannelsen, som for eksempel erhvervsøkonomi i de merkantile uddannelser.
Opgaverne skal opfattes eksemplarisk. Det betyder, at de valgte virksomheder og fag kan skiftes ud med relevante virksomheder eller fag i den uddannelse, eleven er i færd med at gennemføre. Cases og opgaver skal efterfølgende tilpasses i overensstemmelse med virksomhedens eller den faglige undervisnings konkrete profil og indhold samt med de kompetencer, der sættes som mål for det konkrete undervisningsforløb eller den konkrete eksamensopgave. Faste udtryk og vendingerForståelse af talemåderEksempler på casebaserede opgaverOpgaverne er tænkt som inspirationsmateriale til træning til caseeksamen. Eksemplerne her er alle relateret til casevirksomheden: Magasin du Nord (oplysninger kan hentes på www.magasin.dk), men modellen kan tilrettes produktionstekniske, merkantile og servicerettede uddannelser.
Pædagogiske overvejelser
Kompetencer
Kreativt problem-/opgavebaseret forløb
Introduktion
Beskrivelse
Vejen til din egen praktikplads Produkt: Portfoliomappe med materialer og opgaver. Ansøgning/er, CV, casting, præsentationsvideo. Materialer: Ordforrådsopgaver, Elevplan, Guiden til praktikpladssøgning, publikation fra Brug for alle unge-kampagnen, www.brugforalleunge.dk, www.vejentiljobbet.dk, jobavisen, samt elevernes egne produkter (skriftlige, mundtlige, visuelle).
Førproblem/-opgave Formål: Motivering af emnet og processen, kontekstualisering, perspektivering, eksplicitering af mål og delmål. Eksempler på indhold: Mindmapping, jobannoncer, uddannelsesplaner, præsentation af opgaver, præsentation af virksomhedscase. Elevaktiviteter: Lytte, læse, notere, stille spørgsmål.
Plenum i formidlingsrum: Opsamling. Hvem blev indkaldt til samtale? Diskussion.
Plenum i formidlingsrum — resultat og begrundelser. Elevaktiviteter: Tale, lytte.
Plenum — Rollespil. Eksempler på jobsamtaler. Der gives feedback på rollespillene. Arbejdsgiverrollen kan varetages af underviseren eller en ekstern person. Elevaktiviteter: Lytte, notere, give feedback.
Plenum — efterbearbejdning/evaluering. Ordforråd i erhvervsøkonomi
Introduktion Analysen bygger på en opdeling af ord i almene ord, gråzoneord og fagudtryk. Primært screenes elevernes forståelse af gråzoneord, men også fagudtryk og faste vendinger. Eleverne skal have modtaget undervisning i erhvervsøkonomi. Resultaterne kan danne grundlag for et målrettet arbejde med fagrelevant ordforråd.
Introduktion til underviseren At kende et ord involverer mange facetter. Man skal kunne producere ordet, kende indholdet, som er knyttet til ordet, kende et netværk af associationer, kende konnotationer, have pragmatisk viden om ordet, kende ordets morfologiske og syntaktiske opførsel, kende semantiske komponenter, kende afledningsmuligheder og have viden om andre ord, der ofte tilknyttes ordet. Ord læres ofte i helheder sammen med de ord, de ofte optræder sammen med. Opgavetyperne kan tilgodese forskellige dele af den leksikalske kompetence. I en faglig sammenhæng er det vigtigt, at eleverne tilegner sig et kvalitativt ordforråd — en dybdeforståelse af ord — frem for et kvantitativt ordforråd.
Flere problem-/opgaveeksempler De aktuelle eksempler er fra ordforråd i erhvervsøkonomi. Tilsvarende opgavetyper kan udarbejdes med ord fra andre fag/fagområder.
UndervisningsforløbSprogbehovsanalyse
Indledning Undervisningen foregik både i et øvelsesbageri og i et almindeligt klasselokale og var tilrettelagt som en vekselundervisning mellem de to. Der var tæt samspil mellem bageriet og klasserummet, og dansklæreren var også med i bageriet. I det følgende udfoldes eksempel på et muligt undervisningsforløb af denne type. Anvendelsesrummet er bageriet, og læringsrummet er klasselokalet, hvor den egentlige sprogundervisning foregår. Naturligvis sker meget sproglig læring også i bageriet, mens arbejdsopgaverne udføres, men det er i klasselokalet, at dansklæreren kan få tiden til at stå stille, så et sprogligt problem kan isoleres og bearbejdes på forskellige måder.
Analyse Forud for tilrettelæggelsen af et undervisningsforløb af denne slags er det godt, at dansklæreren udfører en sprogbrugsanalyse af det faglige felt, der er genstand for undervisningen. Læreren får dermed et overblik over det semantiske felt, og hvilke sproglige situationer (pragmatik) der skal arbejdes med. Hele den sproglige situation beskrives og deles op i enkeltelementer, der tydeligt viser, hvilke sproglige dele der skal arbejdes med.
Pædagogiske overvejelser
Et eksempel på et undervisningsforløb kunne være:
Her skal undervisningen handle om det sprog og de sproghandlinger, der er nødvendige for at opnå handlemålet; altså sprogligt fokus på de ord, der knytter sig til bagningen.
Før-fasen: Forberedelse Det er en god idé at have en "log"-/notat-/lommebog som bindeled mellem anvendelsesrum (bageriet) og læringsrummet/klasselokalet. Her kan eleven eller faglæreren skrive ord og sætninger ned, som dansklæreren og eleven skal arbejde med. Da gruppearbejdsmetoden for nogle elevers vedkommende kan være ny eller ukendt, er det vigtigt at introducere arbejdsmetoden grundigt, således at alle ved, hvad de skal forvente. Man kan for eksempel uddele et program for forløbet med specifikke målsætninger.
Introduktion
Brainstorming — på tavlen
Under-fasen: Gennemførelse
Alle eleverne er i bageriet og bliver undervist af faglæreren, men det er kun en fra gruppen, der udfører/gennemfører produktionen. Den anden/de andre fra gruppen iagttager og skriver ned. Et digitalkamera og/eller en diktafon vil være godt til at "vise" ord og til at binde produktion og sprogindlæring endnu tættere sammen. Når produktet er færdigt/brødet er bagt, smager man på det og vurderer kvaliteten: farven, smagen, konsistensen mv. Der kan måske blive tale om alt for mange ord på én gang, så det kan være, der kun skal være sprogligt fokus på nogle udvalgte ord, for eksempel kun verber. Dette afhænger af elevernes sproglige formåen (hvilket niveau den enkelte elev er på), og hvilken form der vælges til efter-fasen.
Efter-fasen: Fremlæggelse og evaluering En mulighed kan være: Der arbejdes for eksempel kun med verber
En anden gruppe kan have et andet sprogligt fokus, for eksempel: Forholdet mellem udtale og skrift/ortografi
eller Pragmatisk sprogbrug
Evaluering af forløbet Eksempel på undervisningsforløb
Emne: Mit fremtidige job Målet med aktiviteterne er, at eleven opbygger mundtlige og skriftlige sprogfærdigheder samt ordforråd inden for uddannelse, arbejde og erhvervsliv.
Mange af opgaverne lægger op til en kommunikativt orienteret undervisning.
Pædagogiske overvejelser
I undervisningsforløbet er der givet inspiration til opgaver i såvel før-opgave-fasen som i sprogfokus-fasen. Opgaverne retter sig mod elever på niveau F-E-D. Differentiering kan ske ved at udvide før-opgave-fasen med flere delelementer for svage elever. Kravene til den sproglige viden i sprogfokus-fasen vil ligeledes kunne differentieres afhængigt af elevens niveau.
OpgaveeksemplerHvem er jeg?Jobmuligheder
Ansøgning
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
Arbejde i en virksomhed Kultur og samfundIntroduktion til undervisningsforløbUndervisningsforløbet er et eksempel på, hvordan indholdsområdet Kultur og samfund kan behandles. I forløbet lægges vægt på, at indholdet er aktuelt for elevgruppen, at der arbejdes med strategier, at eleverne præsenteres for forskellige genrer, og at forskellige samarbejdsrelationer afprøves. Forløbet er ikke tidsbestemt, da det afhænger af dybde, engagement, elevforudsætninger og integration af fagstof. De tre faser kan være tre mødegange, tre uger eller længere. Mål med forløbet:
At eleven bliver bevidst om sprogbrug i forskellige mundtlige og skriftlige genrer. Fase 1
Fase 2
Fase 3
Opsamling/evaluering af forløbetEleverne sorterer og samler op i portfoliomappen. I plenum diskuteres og vurderes på udbytte af forløbet, arbejdsindsats, gruppearbejde, strategier og produkter. Læreren evaluerer elevernes portfoliomapper og giver feedback på processen.
Differentieringsmuligheder for de forskellige faser Test og screeningScreening af elever til afklaring af elevens eventuelle behov for faget erhvervsrettet andetsprogsdansk samt til indledende niveauindplacering i faget i forhold til kompetencemålene udgør et væsentligt arbejdsfelt for underviseren i faget — eventuelt i samarbejde med skolens læsevejleder. Underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk har ligeledes behov for at kunne anvende test til diagnosticering og udarbejdelse af handleplaner for elevens arbejde med faget. I dette kapitel kan underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk finde vejledning og inspiration til at teste og screene elevers danskfærdigheder. Her er eksempler på materialer, som kan bruges direkte, eller som underviseren selv kan arbejde videre med og udvikle, både i forhold til afdækning af elevens generelle sprogfærdigheder og i forhold til de konkrete, afgrænsede kompetencer, der skal testes hos den enkelte elev.
Læse- og skrivefærdigheder
Har du elever, der henvender sig til dig om læse- og skriveproblemer? Det følgende materiale er et redskab til at få et overblik over elevernes læse- og skrivefærdigheder. Opgaverne i det følgende materiale afprøver elevens læse- og skrivefærdigheder inden for områderne:
og kan både anvendes på et helt hold eller en enkelt elev. Der skal afsættes 45-60 minutter til at gennemføre opgaverne i materialet samt tid til at rette elevbesvarelser og efterfølgende rådgivning og vejledning. Har du spørgsmål, kontakt læsevejlederne. Hvordan gennemføres testen?
Opgavesættet til eleverne består af:
Hvordan rettes opgaverne?
Rettearbejdet registreres på elevmaterialets forside.
Hvordan rådgives og vejledes eleverne til skolens læse- og skrivetilbud?Når elevernes præstationer ligger i rubrikken "Under middel" vil der være grundlag for at anbefale deltagelse i et læse- og skrivekursus. (Hvis eleven er 18 år eller derover, kan det være FVU-læsning). Dette kan drøftes med læsevejlederne, eller eleven kan henvises til selv at kontakte læsevejlederne for yderligere information. Hvordan gives tilbagemelding til eleven?
Forsiden af testen udfyldes af den, der retter opgaven, og kopieres. Kopien afleveres til eleven. Screeningsopgaverne opbevares af læreren eller læsevejlederne. De løste opgaver kan/skal eventuelt bruges af læsevejlederne i den videre vejledning af eleven. Eleverne får altså ikke opgaverne retur. Vi risikerer, at opgavesættet formidles videre til kommende testdeltagere.
Sprogtest i dansk — "Sommerferie"
Til underviseren
Implementering af fagetRammer for erhvervsrettet andetsprogsdansk: I løbet af den lovpligtige realkompetencevurdering afdækkes elevens behov for at blive bedre til dansk, og eleven tilbydes en grundforløbspakke indeholdende opkvalificering i dansk. Erhvervsrettet andetsprogsdansk kan være indeholdt i en grundforløbspakke på forskellige måder.
Hvis elevvolumen inden for en indgang ikke er tilstrækkelig til at oprette faget, foreslås samlæsning mellem flere indgange. Eksempel på implementering af faget kan læses i Uddannelsesbladet, februar 2009, side 26-28, i artiklen "Når en dansklærers bønner bliver hørt", af Pernille Marcucci, Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere i Århus. BrochurerEksempler på lokale foldere om faget erhvervsrettet andetsprogsdansk Her kan du se eksempler på lokale foldere om faget rettet mod tre forskellige målgrupper. Der er mulighed for at bruge eksemplerne og blot indsætte skolens navn og adresse samt logo. Folderne henvender sig til tre forskellige målgrupper, som kan tænkes at have størst indflydelse på elevens motivation for at gennemføre valgfaget erhvervsrettet andetsprogsdansk, nemlig eleven selv, elevens forældre og elevens mentor, kontaktlærer eller erhvervs- og uddannelsesvejleder. Alle tre foldere foreligger i dansk udgave. Folderen til forældrene er under oversættelse og udarbejdelse i versioner på arabisk, bosnisk, farsi, urdu og somalisk. De oversatte versioner vil der blive linket til på denne side, så snart de foreligger. Og de vil kunne findes på www.brugforalleunge.dk.
VærktøjskasseUndervisningsgeneratorUndervisningsgeneratoren giver et illustrativt overblik over de ressourcer, opgaver, rammer, muligheder, samarbejdspartnere m.m., som undervisningen i erhvervsrettet andetsprogsdansk indebærer. Undervisningsgeneratoren anvender begreber og terminologi fra Undervisningsministeriets fagbilag og vejledning til faget og kan med fordel anvendes sammen med disse. Links til inspirationInternetbaseret danskundervisningsprogram udarbejdet af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration i samarbejde med Dansk e-learning Center: Danmark til daglig Det politiske system i Danmark og Historien bag Danmark Information om det danske demokrati og foreningsliv: Medborger i Danmark Videnscenter for Integration: Dansk.nu. E-læringsunivers udviklet specielt til e-læring i dansk som andetsprog.
Jobsøgningsportaler Forældreinformation om erhvervsuddannelser i Danmark — dansk, tyrkisk, urdu, somalisk og arabisk - Produktionsskolen — vejen til uddannelse og job — somalisk, urdu, arabisk og tyrkisk Integrationsministeriets forældrerollemodeller
Trænerguiden. Guiden til praktikplads. Værktøjer til min praktikpladssøgning Lektiecaféer — et springbræt til en bedre skolegang Værktøjskasse for fastholdelse. Med facitlisten som arbejdsgrundlag
Implementering af erhvervsrettet andetsprogsdansk LitteraturHolmen, Anne og Karen Lund. Studier i dansk som andetsprog. Akademisk forlag A/S 1999. 1. udgave, 3. oplag, 2004. På sporet — en antologi om undervisning i dansk som andetsprog. Undervisningsministeriet, 1999.
På arbejde med dansk — Alment fagdansk for flygtninge og indvandrere. |