
|


Rammer for erhvervsrettet andetsprogsdansk:
I løbet af den lovpligtige realkompetencevurdering afdækkes elevens behov for at blive bedre til dansk, og eleven tilbydes en grundforløbspakke indeholdende opkvalificering i dansk.
Erhvervsrettet andetsprogsdansk kan være indeholdt i en grundforløbspakke på forskellige måder.

Faget kan
- ligge som et bånd med timer fordelt over hele grundforløbet, for eksempel 2 x 2 ugentlige lektioner
- placeres som en del af introduktionen sammen med andre studieforberedende fag, for eksempel grundfaget læring, kommunikation og samarbejde
- forlægges til at køre sammen med andre fag. Læreren i erhvervsrettet andetsprogsdansk optræder således i en dobbeltlærererrolle med fokus på den danskfaglige vinkel i undervisningen
- tilknyttes en eller flere praktikperioder, således at undervisningen bliver særdeles praksisnær. Læreren er sammen med eleven ude i virksomheden. Undervisningen kan foregå i umiddelbar tilknytning til arbejdsprocesserne, eller det oplevede kan anvendes som grundlag for undervisningen på skolen
- placeres i det kombinationsforløb, alle produktionsskoleelever skal tilbydes. Faget kan i den sammenhæng gennemføres såvel på produktionsskolen som på erhvervsskolen
- læses i forbindelse med Forberedende VoksenUndervisning på de skoler, der udbyder FVU.
Hvis elevvolumen inden for en indgang ikke er tilstrækkelig til at oprette faget, foreslås samlæsning mellem flere indgange.
Dette kræver en koordineret skemalægning med en fælles placering af erhvervsrettet andetsprogsdansk.
Eksempel på implementering af faget kan læses i Uddannelsesbladet, februar 2009, side 26-28, i artiklen "Når en dansklærers bønner bliver hørt", af Pernille Marcucci, Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere i Århus.
|
|