

I dette kapitel finder underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk eksempler på forskellige cases og opgaver, som kan anvendes i undervisningen og give inspiration til planlægning og gennemførelse af casebaseret eksamen i faget, som caseeksamen er beskrevet i fagbilaget for erhvervsrettet andetsprogsdansk.
Opgaverne tager afsæt dels i konkrete virksomheder, hvis praksis kan anvendes til at træne sprog og kommunikation i en erhvervsmæssig kontekst, dels i fag i uddannelsen, som for eksempel erhvervsøkonomi i de merkantile uddannelser.
Opgaverne skal opfattes eksemplarisk. Det betyder, at de valgte virksomheder og fag kan skiftes ud med relevante virksomheder eller fag i den uddannelse, eleven er i færd med at gennemføre. Cases og opgaver skal efterfølgende tilpasses i overensstemmelse med virksomhedens eller den faglige undervisnings konkrete profil og indhold samt med de kompetencer, der sættes som mål for det konkrete undervisningsforløb eller den konkrete eksamensopgave.
Faste udtryk og vendinger
Forståelse af talemåder
Niveau: | E-D Opgaven kan tilrettes F-niveau ved brug af et enklere sprog
|
Mål: | Give eleverne kendskab til idiomatiske udtryk og deres betydning Udvide elevernes ordforråd
|
Kompetencer: | Mundtlig udtryksfærdighed Forståelse af faste udtryk og vendinger |
Opgave: |  Match ord/vendinger |
Opgaver, som kan indgå i en efterfase: |
 | Dan sætninger med vendingerne (D-niveau) Tekstudfyldningsopgaver
|

Høflighedsvendinger
Niveau: | F-E-D Opgaven kan tilrettes F-niveau ved brug af et enklere sprog
|
Mål: | Kendskab til sproghandlinger i forskellige kontekster
|
Kompetencer: | Mundtlig udtryksfærdighed Kommunikativ kompetence i forskellige sociale sammenhænge |
Opgave: |  Sæt sætningerne i rækkefølge |
Opgaver, som kan indgå i en førfase: |
 | Diskussion af kommunikation i forskellige sammenhænge: Situation, sted, begivenhed, personer. Snak om forskel på formel/uformel, høflig/uhøflig kommunikation.
|
Opgaver, som kan indgå i en efterfase: |
 | Læreren opstiller forskellige problemstillinger, for eksempel: Du vil have lukket vinduet. Hvordan vil du udtrykke det over for forskellige personer?
|

Eksempler på casebaserede opgaver
Opgaverne er tænkt som inspirationsmateriale til træning til caseeksamen. Eksemplerne her er alle relateret til casevirksomheden:
Magasin du Nord (oplysninger kan hentes på www.magasin.dk), men modellen kan tilrettes produktionstekniske, merkantile og servicerettede uddannelser.
Pædagogiske overvejelser
Fokus er lagt på en kommunikativ og problem-/opgavebaseret undervisning, og der kan med fordel tilrettelægges opgaver som brainstorming og mind-mapping i en føropgavefase, og grammatik, nyt ordforråd og kategorisering i sprogfokusfasen. Opgaverne er af varierende sværhedsgrad og kan differentieres ved for eksempel at bearbejde vanskelige ord i føropgavefasen og øge kravet til sproglig viden i sprogfokusfasen.
Mål
- At udvikle elevens mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder
- At give eleven viden om erhvervsliv, uddannelse, arbejde og samfund
- At skabe opmærksomhed om elevens fremtidige arbejdsliv
- At eleven udtrykker egne synspunkter og holdninger.
Kompetencer
Opgaverne giver mulighed for at teste
- elevens sproglige færdigheder, for eksempel læseforståelse og skriftlighed
- elevens sprogbrug, ordforråd og pragmatiske kompetence i sammenhæng med arbejdsliv og samfund
- elevens anvendelse af strategier, for eksempel læsestrategier og informationssøgning på internettet
- elevens anvendelse af it som præsentationsværktøj
- elevens kulturelle og personlige kompetencer i eksempler på holdningskløftopgaver, hvor eleven skal give udtryk for egne synspunkter og holdninger.
Opgave 1 | "Hvad er vigtigst?" | |
Opgave 2 | Uddannelse i Magasin | |
Opgave 3 | Elevstilling i Magasin | |
Opgave 4 | Alkoholpolitik | |
Opgave 5 | Fodboldhold i Magasin | |
Opgave 6 | Intern meddelelse | |
Opgave 7 | Jørgen Knudsens CV | |
Opgave 8 | Tv-overvågning | |
Opgave 9 | Butikstyveri | |
Opgave 10 | Dialog | |
Opgave 11 | Udflugt | |
 
Kreativt problem-/opgavebaseret forløb
Introduktion
En af de udfordrende perioder i elevernes uddannelsesforløb er overgangen mellem grundforløb og hovedforløb. Undervisningsforløbet er målrettet elever med andet modersmål end dansk, som er i færd med at søge praktikplads. Men forløbet kan anvendes til alle elever uanset modersmål. Underviseren kan differentiere, sortere og gruppesammensætte efter behov.
Beskrivelse
Et projektorganiseret og problembaseret undervisningsforløb med udgangspunkt i en autentisk case om Stark (www.vejentiljobbet.dk). Problemet/opgaven er kontekstbaseret og praksisnær med differentieringsmuligheder. Der arbejdes med lytte-, læse-, skrive- og talefærdigheder, og der indlægges problemer/opgaver om ordforråd. Der arbejdes med personlige kompetencer, kommunikative og teknologiske kompetencer.
Vejen til din egen praktikplads
Mål: Opnå viden om og værktøjer til praktikpladssøgning.
At skabe opmærksomhed om betydningen af kommunikation — mundtlig og skriftlig.
At eleverne bliver bevidste om personlige styrker, interesser, kvalifikationer og kompetencer i forhold til uddannelsesønsker. På langt sigt er målet en aftale om praktikophold i en relevant virksomhed.
Produkt: Portfoliomappe med materialer og opgaver. Ansøgning/er, CV, casting, præsentationsvideo.
Materialer: Ordforrådsopgaver, Elevplan, Guiden til praktikpladssøgning, publikation fra Brug for alle unge-kampagnen, www.brugforalleunge.dk, www.vejentiljobbet.dk, jobavisen, samt elevernes egne produkter (skriftlige, mundtlige, visuelle).
Førproblem/-opgave
Lærerstyret i formidlingsrum med hele elevgruppen.
Formål: Motivering af emnet og processen, kontekstualisering, perspektivering, eksplicitering af mål og delmål.
Eksempler på indhold: Mindmapping, jobannoncer, uddannelsesplaner, præsentation af opgaver, præsentation af virksomhedscase.
Elevaktiviteter: Lytte, læse, notere, stille spørgsmål.
Problem/opgave: |
| Kommunikativ problemløsningsopgave |
Problem/opgave: |
| Vurderingsopgave |
Problem/opgave: |
| Din egen ansøgning og CV |
Plenum i formidlingsrum: Opsamling. Hvem blev indkaldt til samtale? Diskussion.
Jobsamtalen — hvad er vigtigt? Eksempler på jobsamtaler på www.vejentiljobbet.dk
Problem/opgave: |
| Hvem fik jobbet? |
Plenum i formidlingsrum — resultat og begrundelser.
Elevaktiviteter: Tale, lytte.
Problem/opgave: |
| Din jobsamtale |
Plenum — Rollespil. Eksempler på jobsamtaler. Der gives feedback på rollespillene. Arbejdsgiverrollen kan varetages af underviseren eller en ekstern person.
Elevaktiviteter: Lytte, notere, give feedback.
Problem/opgave: |
| Din profil — casting |
Plenum — efterbearbejdning/evaluering.
Præsentationsvideoen vises i plenum.
Feedback fra undervisere og medstuderende på produkterne. Produkternes nytteværdi. Læringsstrategier, transferværdi, selvevaluering, portfolio/præsentationsmappe/personlig profil.
 
Ordforråd i erhvervsøkonomi
Introduktion
Ordopgaven er et eksempel på et screeningsmateriale til identifikation af ordforrådsniveau i erhvervsøkonomi. Ordene er identificeret via en sprogbrugs-/sprogbehovsanalyse med udgangspunkt i Kveiborg, Christensen, Faurschou & Jensen: Erhvervsøkonomi, niveau E, D og C, Trojka, 2005. Ordopgaven retter sig mod kapitel 10, men kan med fordel udbygges til at omfatte sprogbrug fra andre kapitler eller ud fra en mere generel analyse af sprogbehov inden for fagets semantiske felt.
Analysen bygger på en opdeling af ord i almene ord, gråzoneord og fagudtryk. Primært screenes elevernes forståelse af gråzoneord, men også fagudtryk og faste vendinger.
Eleverne skal have modtaget undervisning i erhvervsøkonomi.
Resultaterne kan danne grundlag for et målrettet arbejde med fagrelevant ordforråd.
Opgave 1 | Erhvervsøkonomi |
Opgave 2 | Erhvervsøkonomi |
Opgave 3 | Erhvervsøkonomi |
Opgave 4 | Erhvervsøkonomi |
Opgave 5 | Erhvervsøkonomi |
Introduktion til underviseren
Her vises forskellige eksempler på typer af opgaver, der kan arbejdes med inden for et bestemt semantisk felt. Opgaverne har til formål at udvikle den leksikalske kompetence. Opgaverne kan også udarbejdes med et mere alment ordforråd. Underviseren kan udarbejde opgaver med udgangspunkt i elevforudsætninger og behov.
At kende et ord involverer mange facetter. Man skal kunne producere ordet, kende indholdet, som er knyttet til ordet, kende et netværk af associationer, kende konnotationer, have pragmatisk viden om ordet, kende ordets morfologiske og syntaktiske opførsel, kende semantiske komponenter, kende afledningsmuligheder og have viden om andre ord, der ofte tilknyttes ordet. Ord læres ofte i helheder sammen med de ord, de ofte optræder sammen med.
Opgavetyperne kan tilgodese forskellige dele af den leksikalske kompetence. I en faglig sammenhæng er det vigtigt, at eleverne tilegner sig et kvalitativt ordforråd — en dybdeforståelse af ord — frem for et kvantitativt ordforråd.
Opgave | Brug af "hænger" |
Opgave | Sammensatte ord |
Opgave | Hvornår bruges hvilke ord? |
Opgave | Udfyldningsopgave |
Flere problem-/opgaveeksempler
Problemer/opgaver kan kategoriseres i forskellige typer. Herunder skitseres et lille udvalg af problemer/opgaver målrettet mod bestemte elementer i den leksikalske kompetence. Opgaverne kan differentieres. De fleste kan løses individuelt eller organiseres som kommunikative problemløsningsopgaver. Til hver problem/opgave knyttes et før- og efterarbejde, typisk i større grupper i formidlingsrum.
De aktuelle eksempler er fra ordforråd i erhvervsøkonomi. Tilsvarende opgavetyper kan udarbejdes med ord fra andre fag/fagområder.
Opgave | Faste udtryk |
Opgave | Indsætningsøvelse |
Opgave | Informationsgab-øvelse |
Opgave | Antonymer/synonymer |
Opgave | Mind map |
|