Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink




















I dette kapitel finder underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk eksempler på forskellige cases og opgaver, som kan anvendes i undervisningen og give inspiration til planlægning og gennemførelse af casebaseret eksamen i faget, som caseeksamen er beskrevet i fagbilaget for erhvervsrettet andetsprogsdansk.

Opgaverne tager afsæt dels i konkrete virksomheder, hvis praksis kan anvendes til at træne sprog og kommunikation i en erhvervsmæssig kontekst, dels i fag i uddannelsen, som for eksempel erhvervsøkonomi i de merkantile uddannelser.

Opgaverne skal opfattes eksemplarisk. Det betyder, at de valgte virksomheder og fag kan skiftes ud med relevante virksomheder eller fag i den uddannelse, eleven er i færd med at gennemføre. Cases og opgaver skal efterfølgende tilpasses i overensstemmelse med virksomhedens eller den faglige undervisnings konkrete profil og indhold samt med de kompetencer, der sættes som mål for det konkrete undervisningsforløb eller den konkrete eksamensopgave.

Faste udtryk og vendinger

Forståelse af talemåder
Niveau:E-D
Opgaven kan tilrettes F-niveau ved brug af et enklere sprog
Mål:Give eleverne kendskab til idiomatiske udtryk og deres betydning
Udvide elevernes ordforråd
Kompetencer:Mundtlig udtryksfærdighed
Forståelse af faste udtryk og vendinger
Opgave:word-dokumentpdf-dokument Match ord/vendinger
Opgaver, som kan indgå i en efterfase:
Dan sætninger med vendingerne (D-niveau)
Tekstudfyldningsopgaver

Høflighedsvendinger
Niveau:F-E-D
Opgaven kan tilrettes F-niveau ved brug af et enklere sprog
Mål:Kendskab til sproghandlinger i forskellige kontekster
Kompetencer:Mundtlig udtryksfærdighed
Kommunikativ kompetence i forskellige sociale sammenhænge
Opgave:word-dokumentpdf-dokument Sæt sætningerne i rækkefølge
Opgaver, som kan indgå i en førfase:
Diskussion af kommunikation i forskellige sammenhænge:
Situation, sted, begivenhed, personer.
Snak om forskel på formel/uformel, høflig/uhøflig kommunikation.
Opgaver, som kan indgå i en efterfase:
Læreren opstiller forskellige problemstillinger, for eksempel:
Du vil have lukket vinduet.
Hvordan vil du udtrykke det over for forskellige personer?

Eksempler på casebaserede opgaver

Opgaverne er tænkt som inspirationsmateriale til træning til caseeksamen. Eksemplerne her er alle relateret til casevirksomheden:

Magasin du Nord (oplysninger kan hentes på www.magasin.dk), men modellen kan tilrettes produktionstekniske, merkantile og servicerettede uddannelser.

Pædagogiske overvejelser
Fokus er lagt på en kommunikativ og problem-/opgavebaseret undervisning, og der kan med fordel tilrettelægges opgaver som brainstorming og mind-mapping i en føropgavefase, og grammatik, nyt ordforråd og kategorisering i sprogfokusfasen. Opgaverne er af varierende sværhedsgrad og kan differentieres ved for eksempel at bearbejde vanskelige ord i føropgavefasen og øge kravet til sproglig viden i sprogfokusfasen.

Mål
  • At udvikle elevens mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder
  • At give eleven viden om erhvervsliv, uddannelse, arbejde og samfund
  • At skabe opmærksomhed om elevens fremtidige arbejdsliv
  • At eleven udtrykker egne synspunkter og holdninger.

Kompetencer
Opgaverne giver mulighed for at teste

  • elevens sproglige færdigheder, for eksempel læseforståelse og skriftlighed
  • elevens sprogbrug, ordforråd og pragmatiske kompetence i sammenhæng med arbejdsliv og samfund
  • elevens anvendelse af strategier, for eksempel læsestrategier og informationssøgning på internettet
  • elevens anvendelse af it som præsentationsværktøj
  • elevens kulturelle og personlige kompetencer i eksempler på holdningskløftopgaver, hvor eleven skal give udtryk for egne synspunkter og holdninger.
Opgave 1word-dokument pdf-dokument "Hvad er vigtigst?"
Opgave 2word-dokument pdf-dokument Uddannelse i Magasin
Opgave 3word-dokument pdf-dokument Elevstilling i Magasin
Opgave 4word-dokument pdf-dokument Alkoholpolitik
Opgave 5word-dokument pdf-dokument Fodboldhold i Magasin
Opgave 6word-dokument pdf-dokument Intern meddelelse
Opgave 7word-dokument pdf-dokument Jørgen Knudsens CV
Opgave 8word-dokument pdf-dokument Tv-overvågning
Opgave 9word-dokument pdf-dokument Butikstyveri
Opgave 10word-dokument pdf-dokument Dialog
Opgave 11word-dokument pdf-dokument Udflugt

Kreativt problem-/opgavebaseret forløb

Introduktion
En af de udfordrende perioder i elevernes uddannelsesforløb er overgangen mellem grundforløb og hovedforløb. Undervisningsforløbet er målrettet elever med andet modersmål end dansk, som er i færd med at søge praktikplads. Men forløbet kan anvendes til alle elever uanset modersmål. Underviseren kan differentiere, sortere og gruppesammensætte efter behov.

Beskrivelse
Et projektorganiseret og problembaseret undervisningsforløb med udgangspunkt i en autentisk case om Stark (www.vejentiljobbet.dk). Problemet/opgaven er kontekstbaseret og praksisnær med differentieringsmuligheder. Der arbejdes med lytte-, læse-, skrive- og talefærdigheder, og der indlægges problemer/opgaver om ordforråd. Der arbejdes med personlige kompetencer, kommunikative og teknologiske kompetencer.

Vejen til din egen praktikplads
Mål: Opnå viden om og værktøjer til praktikpladssøgning.
At skabe opmærksomhed om betydningen af kommunikation — mundtlig og skriftlig.
At eleverne bliver bevidste om personlige styrker, interesser, kvalifikationer og kompetencer i forhold til uddannelsesønsker. På langt sigt er målet en aftale om praktikophold i en relevant virksomhed.

Produkt: Portfoliomappe med materialer og opgaver. Ansøgning/er, CV, casting, præsentationsvideo.

Materialer: Ordforrådsopgaver, Elevplan, Guiden til praktikpladssøgning, publikation fra Brug for alle unge-kampagnen, www.brugforalleunge.dk, www.vejentiljobbet.dk, jobavisen, samt elevernes egne produkter (skriftlige, mundtlige, visuelle).

Førproblem/-opgave
Lærerstyret i formidlingsrum med hele elevgruppen.

Formål: Motivering af emnet og processen, kontekstualisering, perspektivering, eksplicitering af mål og delmål.

Eksempler på indhold: Mindmapping, jobannoncer, uddannelsesplaner, præsentation af opgaver, præsentation af virksomhedscase.

Elevaktiviteter: Lytte, læse, notere, stille spørgsmål.

Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Kommunikativ problemløsningsopgave
Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Vurderingsopgave
Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Din egen ansøgning og CV

Plenum i formidlingsrum: Opsamling. Hvem blev indkaldt til samtale? Diskussion.
Jobsamtalen — hvad er vigtigt? Eksempler på jobsamtaler på www.vejentiljobbet.dk

Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Hvem fik jobbet?

Plenum i formidlingsrum — resultat og begrundelser.

Elevaktiviteter: Tale, lytte.

Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Din jobsamtale

Plenum — Rollespil. Eksempler på jobsamtaler. Der gives feedback på rollespillene. Arbejdsgiverrollen kan varetages af underviseren eller en ekstern person.

Elevaktiviteter: Lytte, notere, give feedback.

Problem/opgave:
 word-dokument pdf-dokument Din profil — casting

Plenum — efterbearbejdning/evaluering.
Præsentationsvideoen vises i plenum.
Feedback fra undervisere og medstuderende på produkterne. Produkternes nytteværdi. Læringsstrategier, transferværdi, selvevaluering, portfolio/præsentationsmappe/personlig profil.

Ordforråd i erhvervsøkonomi

Introduktion
Ordopgaven er et eksempel på et screeningsmateriale til identifikation af ordforrådsniveau i erhvervsøkonomi. Ordene er identificeret via en sprogbrugs-/sprogbehovsanalyse med udgangspunkt i Kveiborg, Christensen, Faurschou & Jensen: Erhvervsøkonomi, niveau E, D og C, Trojka, 2005. Ordopgaven retter sig mod kapitel 10, men kan med fordel udbygges til at omfatte sprogbrug fra andre kapitler eller ud fra en mere generel analyse af sprogbehov inden for fagets semantiske felt.

Analysen bygger på en opdeling af ord i almene ord, gråzoneord og fagudtryk. Primært screenes elevernes forståelse af gråzoneord, men også fagudtryk og faste vendinger.

Eleverne skal have modtaget undervisning i erhvervsøkonomi.

Resultaterne kan danne grundlag for et målrettet arbejde med fagrelevant ordforråd.

Opgave 1word-dokument pdf-dokument Erhvervsøkonomi
Opgave 2word-dokument pdf-dokument Erhvervsøkonomi
Opgave 3word-dokument pdf-dokument Erhvervsøkonomi
Opgave 4word-dokument pdf-dokument Erhvervsøkonomi
Opgave 5word-dokument pdf-dokument Erhvervsøkonomi

Introduktion til underviseren
Her vises forskellige eksempler på typer af opgaver, der kan arbejdes med inden for et bestemt semantisk felt. Opgaverne har til formål at udvikle den leksikalske kompetence. Opgaverne kan også udarbejdes med et mere alment ordforråd. Underviseren kan udarbejde opgaver med udgangspunkt i elevforudsætninger og behov.

At kende et ord involverer mange facetter. Man skal kunne producere ordet, kende indholdet, som er knyttet til ordet, kende et netværk af associationer, kende konnotationer, have pragmatisk viden om ordet, kende ordets morfologiske og syntaktiske opførsel, kende semantiske komponenter, kende afledningsmuligheder og have viden om andre ord, der ofte tilknyttes ordet. Ord læres ofte i helheder sammen med de ord, de ofte optræder sammen med.

Opgavetyperne kan tilgodese forskellige dele af den leksikalske kompetence. I en faglig sammenhæng er det vigtigt, at eleverne tilegner sig et kvalitativt ordforråd — en dybdeforståelse af ord — frem for et kvantitativt ordforråd.

Opgaveword-dokument pdf-dokument Brug af "hænger"
Opgaveword-dokument pdf-dokument Sammensatte ord
Opgaveword-dokument pdf-dokument Hvornår bruges hvilke ord?
Opgaveword-dokument pdf-dokument Udfyldningsopgave

Flere problem-/opgaveeksempler
Problemer/opgaver kan kategoriseres i forskellige typer. Herunder skitseres et lille udvalg af problemer/opgaver målrettet mod bestemte elementer i den leksikalske kompetence. Opgaverne kan differentieres. De fleste kan løses individuelt eller organiseres som kommunikative problemløsningsopgaver. Til hver problem/opgave knyttes et før- og efterarbejde, typisk i større grupper i formidlingsrum.

De aktuelle eksempler er fra ordforråd i erhvervsøkonomi. Tilsvarende opgavetyper kan udarbejdes med ord fra andre fag/fagområder.

Opgaveword-dokument pdf-dokument Faste udtryk
Opgaveword-dokument pdf-dokument Indsætningsøvelse
Opgaveword-dokument pdf-dokument Informationsgab-øvelse
Opgaveword-dokument pdf-dokument Antonymer/synonymer
Opgaveword-dokument pdf-dokument Mind map
Denne side indgår i publikationen "Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink". © Undervisningsministeriet 2009