Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink




















Introduktion til undervisningsforløb

Undervisningsforløbet er et eksempel på, hvordan indholdsområdet Kultur og samfund kan behandles. I forløbet lægges vægt på, at indholdet er aktuelt for elevgruppen, at der arbejdes med strategier, at eleverne præsenteres for forskellige genrer, og at forskellige samarbejdsrelationer afprøves. Forløbet er ikke tidsbestemt, da det afhænger af dybde, engagement, elevforudsætninger og integration af fagstof. De tre faser kan være tre mødegange, tre uger eller længere.

Mål med forløbet:

At eleven bliver bevidst om sprogbrug i forskellige mundtlige og skriftlige genrer.
At eleven bliver bevidst om — og tilegner sig — hensigtsmæssige strategier.
At eleven afprøver forskellige arbejdssammenhænge (individuelt, par, gruppe, plenum).
At eleven træner mundtlig og skriftlig fremstilling.
At eleven forholder sig til sociokulturelle problemstillinger.

Fase 1

Primær tekst
Leyla Tamer: "Sløret", 2002
Der arbejdes med
— Læsestrategi
— Læseforståelse
— Diskussion
Førarbejde
I plenum

Præsentation af tekst og genre
Visualisering af tekstens struktur
Valg af læsestrategi (oversigts-/orienteringslæsning, dybdelæsning, tekstopdeling, nøgleord)
Læsefase
I plenum

Individuelt arbejde. Eleverne arbejder med overstregning, tekstopdeling, nøgleord, ordforråd. Arbejdet dokumenteres
Elevopgaveword-dokument pdf-dokument Pararbejde — eventuelt i grupperum
Tekstgennemgang med udgangspunkt i spørgsmålene og diskussion
I plenum.

Individuelle produkter til portfolio:
Tekst, notater og opgavebesvarelser samles i portfoliomappen
Efterarbejde
I plenum

Perspektivering og vurdering af teksten

Fælles produkt:
Mindmap — inspiration til fase 2 — kopieres og gemmes i portfoliomappen
Elevopgaveword-dokument pdf-dokument Lektie til næste gang

 

Fase 2

Der arbejdes med






 Genreforståelse
Mundtlig fremstilling
Aktiv lytning
Skriftlig fremstilling og skrivestrategier
Pragmatik — sproghandlinger

Førarbejde
I plenum

Præsentation af elevernes tekster
Opsamling — eventuelt via mindmap fra forrige lektion
Præsentation af nye opgaver
Elevopgaveword-dokument pdf-dokument Individuelt arbejde
Efterarbejde
Grupper af tre til fire. De elevproducerede tekster præsenteres. Der gives gruppevis feedback. Elevernes produkter samles i portfoliomappen. Feedback

 

Fase 3

Til lektionen vælger underviseren en aktuel artikel fra dagspressen, som omhandler et af de emneområder, der er behandlet i plenum, og som er tilpasset elevernes sproglige niveau. Til differentiering kan eventuelt vælges flere artikler med forskellig sværhedsgrad
Der arbejdes med
— Genre
— Tekstopbygning og -layout
— Sproganalyse
— Læsestrategier
Førarbejde
I plenum

En generel introduktion til sagprosagenren
Artiklens opbygning og layout
Læsestrategier
Præsentation af den videre arbejdsproces, opgaver og mål
Læsefasen
Individuelt arbejde. Eleverne arbejder med overstregning, tekstopdeling, nøgleord, ordforråd. Arbejdet dokumenteres
ElevopgaverUnderviseren formulerer spørgsmål til den aktuelle artikel.
Spørgsmål om indhold/tekstforståelse og argumentation.
Tekstgennemgang med udgangspunkt i spørgsmålene og diskussion

I plenum.

Tekstindhold diskuteres, perspektiveres og vurderes
Individuelle produkter til portfolio: Tekst, notater og opgavebesvarelser samles i portfoliomappen
Efterarbejde

I plenum

De aktuelle emner fra artiklen opsamles — eventuelt i en ny mindmap på tavlen

 

Opsamling/evaluering af forløbet

Eleverne sorterer og samler op i portfoliomappen. I plenum diskuteres og vurderes på udbytte af forløbet, arbejdsindsats, gruppearbejde, strategier og produkter. Læreren evaluerer elevernes portfoliomapper og giver feedback på processen.

Differentieringsmuligheder for de forskellige faser
Tidsforbrug, spørgsmålstyper, tekstopdeling, højtlæsning, lærerstøtte, krav til skriftlige produkter m.m.

Denne side indgår i publikationen "Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink". © Undervisningsministeriet 2009