
|


Introduktion til undervisningsforløb
Undervisningsforløbet er et eksempel på, hvordan indholdsområdet Kultur og samfund kan behandles. I forløbet lægges vægt på, at indholdet er aktuelt for elevgruppen, at der arbejdes med strategier, at eleverne præsenteres for forskellige genrer, og at forskellige samarbejdsrelationer afprøves. Forløbet er ikke tidsbestemt, da det afhænger af dybde, engagement, elevforudsætninger og integration af fagstof. De tre faser kan være tre mødegange, tre uger eller længere.
Mål med forløbet:
At eleven bliver bevidst om sprogbrug i forskellige mundtlige og skriftlige genrer.
At eleven bliver bevidst om — og tilegner sig — hensigtsmæssige strategier.
At eleven afprøver forskellige arbejdssammenhænge (individuelt, par, gruppe, plenum).
At eleven træner mundtlig og skriftlig fremstilling.
At eleven forholder sig til sociokulturelle problemstillinger.

Fase 1
Primær tekst
| Leyla Tamer: "Sløret", 2002 |
Der arbejdes med
| — Læsestrategi — Læseforståelse — Diskussion |
Førarbejde
| I plenum
Præsentation af tekst og genre Visualisering af tekstens struktur Valg af læsestrategi (oversigts-/orienteringslæsning, dybdelæsning, tekstopdeling, nøgleord) |
Læsefase
| I plenum
Individuelt arbejde. Eleverne arbejder med overstregning, tekstopdeling, nøgleord, ordforråd. Arbejdet dokumenteres |
Elevopgave | Pararbejde — eventuelt i grupperum |
Tekstgennemgang med udgangspunkt i spørgsmålene og diskussion
| I plenum.
Individuelle produkter til portfolio: Tekst, notater og opgavebesvarelser samles i portfoliomappen |
Efterarbejde
| I plenum
Perspektivering og vurdering af teksten
Fælles produkt: Mindmap — inspiration til fase 2 — kopieres og gemmes i portfoliomappen |
Elevopgave | Lektie til næste gang |
Fase 2
Der arbejdes med
 |
— — — —
—
| | Genreforståelse Mundtlig fremstilling Aktiv lytning Skriftlig fremstilling og skrivestrategier Pragmatik — sproghandlinger |
|
Førarbejde
| I plenum
Præsentation af elevernes tekster Opsamling — eventuelt via mindmap fra forrige lektion Præsentation af nye opgaver |
Elevopgave | Individuelt arbejde |
Efterarbejde
| Grupper af tre til fire. De elevproducerede tekster præsenteres. Der gives gruppevis feedback. Elevernes produkter samles i portfoliomappen. Feedback |
Fase 3
Til lektionen vælger underviseren en aktuel artikel fra dagspressen, som omhandler et af de emneområder, der er behandlet i plenum, og som er tilpasset elevernes sproglige niveau. Til differentiering kan eventuelt vælges flere artikler med forskellig sværhedsgrad |
Der arbejdes med
 | — Genre — Tekstopbygning og -layout — Sproganalyse — Læsestrategier
|
Førarbejde
| I plenum
En generel introduktion til sagprosagenren Artiklens opbygning og layout Læsestrategier Præsentation af den videre arbejdsproces, opgaver og mål |
Læsefasen
| Individuelt arbejde. Eleverne arbejder med overstregning, tekstopdeling, nøgleord, ordforråd. Arbejdet dokumenteres |
Elevopgaver | Underviseren formulerer spørgsmål til den aktuelle artikel. Spørgsmål om indhold/tekstforståelse og argumentation. |
Tekstgennemgang med udgangspunkt i spørgsmålene og diskussion
|
I plenum.
Tekstindhold diskuteres, perspektiveres og vurderes
Individuelle produkter til portfolio: Tekst, notater og opgavebesvarelser samles i portfoliomappen |
Efterarbejde
|
I plenum
De aktuelle emner fra artiklen opsamles — eventuelt i en ny mindmap på tavlen |

Opsamling/evaluering af forløbet
Eleverne sorterer og samler op i portfoliomappen. I plenum diskuteres og vurderes på udbytte af forløbet, arbejdsindsats, gruppearbejde, strategier og produkter.
Læreren evaluerer elevernes portfoliomapper og giver feedback på processen.
Differentieringsmuligheder for de forskellige faser
Tidsforbrug, spørgsmålstyper, tekstopdeling, højtlæsning, lærerstøtte, krav til skriftlige produkter m.m.
|
|