Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink




















Screening af elever til afklaring af elevens eventuelle behov for faget erhvervsrettet andetsprogsdansk samt til indledende niveauindplacering i faget i forhold til kompetencemålene udgør et væsentligt arbejdsfelt for underviseren i faget — eventuelt i samarbejde med skolens læsevejleder.

Underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk har ligeledes behov for at kunne anvende test til diagnosticering og udarbejdelse af handleplaner for elevens arbejde med faget.

I dette kapitel kan underviseren i erhvervsrettet andetsprogsdansk finde vejledning og inspiration til at teste og screene elevers danskfærdigheder. Her er eksempler på materialer, som kan bruges direkte, eller som underviseren selv kan arbejde videre med og udvikle, både i forhold til afdækning af elevens generelle sprogfærdigheder og i forhold til de konkrete, afgrænsede kompetencer, der skal testes hos den enkelte elev.

Opgave
word-dokument pdf-dokument Læse- og skrivefærdigheder
RegnearkExcel-dokument En hjælpende hånd

Læse- og skrivefærdigheder

Har du elever, der henvender sig til dig om læse- og skriveproblemer?
Hvordan vurderer du, hvilke læse- og skriveproblemer eleven har?
Hvordan rådgiver og vejleder du eleven til skolens læse- og skrivetilbud?

Det følgende materiale er et redskab til at få et overblik over elevernes læse- og skrivefærdigheder.

Opgaverne i det følgende materiale afprøver elevens læse- og skrivefærdigheder inden for områderne:

  • stavning
  • ordforråd
  • læsehastighed
  • læseforståelse
  • skriftlig formuleringsevne

og kan både anvendes på et helt hold eller en enkelt elev.

Der skal afsættes 45-60 minutter til at gennemføre opgaverne i materialet samt tid til at rette elevbesvarelser og efterfølgende rådgivning og vejledning.

Har du spørgsmål, kontakt læsevejlederne.

Hvordan gennemføres testen?

Opgavesættet til eleverne består af:
  • forside
  • diktat (i sin fulde længde (A) eller som orddiktat (B))
  • indsætningsøvelse
  • novelle m/opgaveark.
  1. Orienter eleverne om materialet, og hvad det skal bruges til.
  2. Udlever opgaven med elevmateriale og fortæl eleverne, hvilke typer af opgaver der skal løses.
  3. Gør eleverne opmærksomme på, at der løses én side (øvelse) ad gangen.
  4. Lad eleverne udfylde den øverste halvdel af forsiden.
  5. Diktaten dikteres af læreren og kan gennemføres på to måder:
    1. Læreren dikterer tydeligt fra // til // og beder eleverne skrive det hele.
    2. Læreren dikterer tydeligt fra // til // og beder eleverne skrive det kursiverede ord.
      Hvert tekststykke dikteres to gange.
      Eleverne instrueres i ovenstående og i, at de skal skrive det, de kan nå.
  6. I indsætningsøvelsen instruerer læreren eleverne i at:
    • de har 8 minutter til opgaven
    • de skal løse opgaven ved selv at finde et passende ord at indsætte
    • de skal nå at indsætte så mange ord som muligt.
  7. Læreren beder herefter eleverne lukke deres materiale med bagsiden opad.
  8. Læreren udleverer novellen til hver elev og instruerer:
    • alle starter med at læse novellen på samme tid
    • novellen skal læses så hurtigt som muligt
    • der skal efterfølgende besvares syv spørgsmål og skrives et resume, uden at novellen er til rådighed
    • læreren registrerer læsetid
    • når eleven er færdig med at læse novellen, markeres dette ved håndsoprækning
    • læreren noterer læsetiden på elevarket, inddrager novellen, hvorefter eleven besvarer opgaverne.
  9. Eleven markerer ved håndsoprækning, når opgaven er løst, og læreren indsamler besvarelsen.

Hvordan rettes opgaverne?

Rettearbejdet registreres på elevmaterialets forside.
  1. I diktaten registreres antal af ord, der er stavet forkert.
    Man kan kort registrere, hvilke typer af fejl eleven i øvrigt laver, og om eleven har nået at skrive det hele.
  2. I indsætningsøvelsen vurderes, hvor mange ord der ikke passer i sammenhængen. Disse ord samt manglende ord tælles som fejl og registreres samlet.
    Der er i dette materiale vedlagt nogle bud på ord, der kan indsættes. Disse skal ikke betragtes som en facitliste.
  3. Læsehastighed i antal minutter registreres.
  4. Antal forkerte svar i læseforståelsens syv spørgsmål registreres.
  5. I resumeet vurderes indholdet ud fra forståelighed.
  6. I resumeet vurderes elevens skriftlige udtryk.

Hvordan rådgives og vejledes eleverne til skolens læse- og skrivetilbud?

Når elevernes præstationer ligger i rubrikken "Under middel" vil der være grundlag for at anbefale deltagelse i et læse- og skrivekursus. (Hvis eleven er 18 år eller derover, kan det være FVU-læsning).

Dette kan drøftes med læsevejlederne, eller eleven kan henvises til selv at kontakte læsevejlederne for yderligere information.

Hvordan gives tilbagemelding til eleven?

Forsiden af testen udfyldes af den, der retter opgaven, og kopieres. Kopien afleveres til eleven. Screeningsopgaverne opbevares af læreren eller læsevejlederne.

De løste opgaver kan/skal eventuelt bruges af læsevejlederne i den videre vejledning af eleven. Eleverne får altså ikke opgaverne retur. Vi risikerer, at opgavesættet formidles videre til kommende testdeltagere.

Rettenøgle
word-dokument pdf-dokument Diktat
Rettenøgleword-dokument pdf-dokument Indsætningsøvelse
Rettenøgleword-dokument pdf-dokument Læseprøve

 

Sprogtest i dansk — "Sommerferie"

Til underviseren
Testen er udarbejdet til elever med andet modersmål end dansk, der ønsker optagelse på en erhvervsuddannelse, men som ikke opfylder de formelle krav om optagelse. Testen danner baggrund for en vurdering af elevens sproglige kompetencer i forhold til at påbegynde og gennemføre en erhvervsuddannelse. Indholdet i testen er derfor alment. Testen omfatter områder inden for kommunikativ kompetence, der er centrale i forhold til at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse: Læseforståelse, skriftlig fremstilling — herunder pragmatisk kompetence og ordforråd. Testen kan suppleres med en mundtlig del.

Opgave
word-dokument pdf-dokument Sprogtest
Denne side indgår i publikationen "Erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne – råd og vink". © Undervisningsministeriet 2009