Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Individuelt emne
Fremmedsprog, individuelt emne niveau D 

Udleveres til eleverne som oplæg til det individuelle emne

Det er obligatorisk, at man i sprogtimerne udarbejder et individuelt emne. Du skal arbejde med et individuelt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Der er ikke krav om, at emnet skal holde sig inden for målsprogets geografiske område. Emnet bør dog være inden for følgende indholdsområder:

  • Erhvervsfaglige og erhvervsmæssige forhold.
  • Samfund og kultur.
  • Almene og personlige forhold.
Emnerne er ret brede, så du kan vælge mange vinkler på din opgave.

Problemformulering og arbejdsplan skal være godkendt inden XXXXX.

Dit individuelle emne skal afleveres indskrevet på pc og afleveres i to eksemplarer senest XXXXX. Dit individuelle emne skal afleveres og godkendes, for at du kan indstilles til eksamen.

Omfang
Opgaven afleveres som en skriftlig rapport og skal have et omfang af 700-1000 ord. Tjek dit omfang ved at vælge Funktioner - Ordoptælling. Ud over den skriftlige rapport skal du vedlægge de tekster, der ligger til grundlag for rapporten. Den skal indeholde følgende elementer:

Forside
Opgavetitel, navn, klasse, fag og niveau, skole, afleveringsdato og årstal.

Indledning/problemformulering
Her tager du udgangspunkt i din opgavetitel og skriver, hvad det er, du vil besvare med din opgave. Hvordan du vil gribe opgavebesvarelsen an (problemformulering). En problemformulering er i læsevenlig tekstform og ikke bare en række punkter under hinanden.

Indhold
Her skal du beskrive selve opgaven. Det er vigtigt, at du tager din problemstilling op til diskussion og ser opgaven fra flere vinkler. Brug aktivt de tekster, du lægger til grund for dit emne.

Konklusion
Hvad er du nået frem til (koncentreret form)? En konklusion er ikke, hvordan du synes, det er gået, men er svar på de spørgsmål, du har skitseret i problemformuleringen. Der må ikke bringes noget nyt/stilles spørgsmål i konklusionen.

Køreplan
Find et emne, som interesserer dig. Du behøver ikke vide alt om emnet, bare være tilstrækkelig nysgerrig. Søg efter informationer på biblioteket i både bøger, tidsskrifter, aviser og på internettet. Det er vigtigt, at du har noget godt materiale at arbejde ud fra. Du skal som minimum lægge fem tekster af større længde til grundlag for din dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.

  • Spørg dig selv, hvad du kan undersøge ved emnet, hvad vil du finde ud af?
  • Udarbejd en arbejdsplan, så du kan dokumentere, hvordan du vil løse opgaven.
  • Lav en problemformulering og en foreløbig disposition.
  • Tilpas eventuelt din disposition og problemformulering, som arbejdet skrider frem.
Det er meget vigtigt, at du bruger dit eget sprog. Skriv ikke af efter dine kilder. Få gode ideer fra dit materiale og skriv derefter i dit eget sprog.

I bedømmelse af opgaven indgår:

  • Bliver sproget anvendt hensigtsmæssigt?
  • Kan du anvende hensigtsmæssige skrive- og læsestrategier?
  • Kan du dokumentere forståelse af sammenhængende og sprogligt varierende tekster på fremmedsproget?
  • Kan du skrive i et rimeligt varieret, sammenhængende sprog?
  • Kan du anvende it til kommunikation, informationssøgning og tekstproduktion?
Karakter
Der gives karakter efter 13-skalaen, og karakteren vil indgå som en del af din årskarakter.


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil