Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Grammatik - Niveau F, E, D og C 

Forudsætning:

  • Alle elever har adgang til computer og et konferencesystem, for eksempel First Class, Fronter, Blackboard.

  • I konferencesystemet er der en "Grammatik"-konference. Denne indeholder grammatikopgaver delt op i emner. (F.eks: flertalsformer, kongruens, stavning mv.)

  • Hver elev har kun adgang til det niveau (grammatikkonference), som han skal opnå. Der er dog mulighed for at prøve ekstraopgaver i ekstra konferencemapper efter aftale.

  • En "test" skal sammen med en samtale klarlægge de grammatiske områder, som eleven skal arbejde med. En plan bliver så udleveret til elevmappen, og derefter er det bare at gå i gang.

  • Læreren aftaler og laver et oplæg med de elever, som har brug for lige netop dette "kursus". (Kursusrække er lagt ud i konferencen. Det er den enkelte elevs ansvar, om han/hun vil deltage) Desuden er der ingen grund til, at de elever, som kan stoffet, hører på. Dette er fint i et modulopbygget forløb.

  • Eleven laver opgaver og afleverer dem i en opgavekonference. (Deadline). Her har underviseren mulighed for at se på opgaverne.
  • Derefter lægges facit ud i konferencen, så eleverne selv kan tjekke deres svar og melde tilbage, hvis der er noget, der skal forklares igen.

  • Eleven fortsætter videre efter den individuelle plan, og opgaver dokumenteres i elevmappen.

  • Tip: På internettet findes der udmærkede grammatikopgaver som supplement. Ekstraopgaver kan tilrettelægges herfra. Se i øvrigt grammatik og quizzes i værktøjskassen.

Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil