Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Perspektivering på C-niveau 

1. Gruppearbejde i klassen

Introduktion:

Klassen har i fællesskab læst en række artikler. Artiklerne omhandler forskellige former for naturkatastrofer. I skal nu opdeles i grupper, som hver tildeles en af de læste "basistekster".

Klassen har også læst tekster, som omhandler dommedagsprofetier, både lettere videnskabelige og mere lommefilosofiske.

I får en lektion ved computeren til at søge supplerende oplysninger om jeres tekst.

I har følgende mundtlige opgave:

  1. Giv en præsentation af indholdet i gruppens basistekst.
    Præsentationen bør indeholde:
    - en beskrivelse af katastrofen;
    - teorierne bag (brug eventuelt tavlen til at forklare);
    - måden, artiklen er skrevet på (brug en sagprosa analysemodel).

  2. Forbered mindst tre spørgsmål til de øvrige læste basistekster (som de andre grupper skal fremlægge). Det forventes, at I stiller uddybende spørgsmål, efter at de andre grupper har præsenteret deres tekst.

    Oplæggets varighed: 10 minutter pr. gruppe.

2. Skriftligt hjemmearbejde

Individuelt, skriftligt hjemmearbejde:

Skriv en artikel, i hvilken du giver udtryk for din personlige mening om emnet:

"Kan mennesket leve evigt?"

I din besvarelse skal du inkludere så mange referencer som muligt til de tekster, klassen har læst om emnet. Ligeledes skal du inddrage viden, du har andetsteds fra. Det kan være fra andre artikler, medier eller fag, du har (haft) i skolen.

Husk på, at besvarelsen både skal indeholde en indledning, en afhandling og en konklusion.

Længde på besvarelsen ca. to A4-sider med 1 1/2 linieafstand.


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil