Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Anvendelse af fagbilag og vejledning
C-niveau - Elevmanual 
Følgende elevmanual tager udgangspunkt i model 3, men vil med justeringer også kunne anvendes i model 1 og 2.

Forudsætninger og uddannelsestid:
På C-niveauet i engelsk på xkøbing erhvervsskole skal du gå sammen med elever, som er i gang med andre erhvervsuddannelser end du selv. Men du skal ikke nødvendigvis læse de samme tekster som de andre på holdet.

Nogle af jer, der er på holdet, har allerede et D-niveau. I skal kun have undervisning i, hvad der svarer til to uger. Resten skal have undervisning i, hvad der svarer til fire uger. Det betyder i praksis, at D-niveau-eleverne starter på et lidt højere niveau end resten, og at de har et forhåndskendskab til arbejdsområderne, især de, som har med deres erhvervsuddannelse at gøre. De, der starter på et C-niveau "from scratch", skal derfor læse nogle flere faglige tekster. Det skal du selv være opmærksom på, når du udfylder din tjekliste (bilag 1).

Emner:
Fælles
I skal, uanset hvilken uddannelse I kommer fra, selv vælge de emner, som I kan blive enige om, og som ikke direkte har med jeres uddannelse at gøre. Som eksempel har en klasse valgt "The mobile phone" og "Disasters" som fælles emne, men kun bekendtgørelsens fagbilag (som vi gennemgår i klassen) og jeres fantasi sætter grænsen. Vi skal også læse litteratur, hvilket bliver i form af noveller, sangtekster mv.

Erhvervsfaglige
Den del af emnerne, som har med lige netop din uddannelse at gøre, bestemmer du selv sammen med de andre, der er i gang med samme uddannelse som dig, og i samråd med din lærer.

Personlige
De personlige emner bestemmer du helt selv, og du skal holde et foredrag for klassen om hvert emne, du vælger.

Tilrettelæggelse:
Formen
Da I kommer fra forskellige uddannelser, som kører efter forskellige skemamodeller, pausetider osv., vil en del af undervisningen foregå som e-learning, det vil sige via computeren. Du skal selv finde tekster på internettet og, eventuelt i samråd med dine kammerater og din lærer, vurdere, om de er egnede, skrive opgaver på pc og kommunikere med din lærer og dine kammerater via computeren. Du kan vælge enten at sidde hjemme og løse dine opgaver eller gå i skolens Open Learning Center. Ved denne undervisningsform er det et krav, at hver enkelt af jer hele tiden holder styr på, at alle emner bliver behandlet. Der skal derfor løbende udfyldes en tjekliste over læste tekster og en plan, der beskriver, hvornår I gør hvad (bilag1).

Det virtuelle klasseværelse
Skolens Blackboard eller lignende er det virtuelle klasseværelse, som du skal anvende. Det er her, du har din værktøjskasse liggende. Undervisningsforløbet indledes med en instruktion i brugen af skolens virtuelle klasseværelse.

Organiseringen
Du vil være skemalagt fast i et nærmere bestemt antal lektioner om ugen, hvor du mødes med de andre på holdet, og hvor der laves fremlæggelser, bl.a. af dit individuelle emne (se senere), og diskuteres fælles artikler og litteratur, som læreren udleverer. Der er mødepligt. Undervisningen foregår på engelsk, så det er i disse timer, du får den mundtlige sprogtræning.

Læreren vil yderligere være til stede på et fast tidspunkt hver uge (vejledningstime), så du, uanset hvordan dit skema ser ud, vil kunne få en personlig vejledning og få evalueret dit standpunkt. Husk at gemme alle dine engelskpapirer, både det, du får af læreren, det, du eventuelt henter ned fra internettet, samt det, du selv producerer. Alt det elektroniske kan du gemme i din personlige doku-mappe på elevdrevet. Det hele danner grundlag for eksamen (se senere), men du bestemmer selv, hvordan du vil vægte det. Så hvis du har lavet noget, du ikke er tilfreds med, behøver du ikke gå til eksamen i det. Men det skal med netop for at bevise, at du er blevet bedre.

Tjeklisten
Bilag 1 er en tjekliste, som du løbende skal udfylde. Hver gang, du har læst en tekst og løst en opgave, skal du på skemaet krydse af i de relevante rubrikker. Herved sikrer du, at du har været igennem alle de obligatoriske områder og opgaver, inden du skal til eksamen.

Opgavearket
Bilag 2 er et opgaveark, som du skal bruge til at gennemarbejde de læste tekster. Der er ikke knyttet en speciel opgave til en bestemt tekst. Du bestemmer selv, hvilken opgavetype du vil anvende til hver enkelt tekst, men nogle opgaver er naturligvis mere velegnede til nogle tekster end andre. Hvis du er i tvivl, kan du få råd og vejledning af din lærer.

Både bilag 1 og bilag 2 vil ligge i din elektroniske værktøjskasse.

Den elektroniske værktøjskasse
Den elektroniske værktøjskasse består af tjeklisten (bilag 1), opgaver (bilag 2), ordbøger, analysemodeller, relevante links, grammatikprogrammer og et program, som du skal bruge til selvevaluering.

Indhold og strukturering:
Indhold
Fælles for jer alle er, at I skal arbejde inden for følgende:

Litteratur

  • Short stories (and/or (parts of) novels:
    • science fiction
    • detective stories
    • youth literature
    • etc.
  • Song texts:
    • folk music
    • rock
    • hip hop
    • etc.
  • Films:
    • short films
    • ordinary films
Læreren sørger for, at I læser en fælles novelle, som bliver gennemgået og diskuteret i klassen.

Du sørger selv for at læse endnu en novelle, en sangtekst og at få lavet en anmeldelse af en film, du har set. Hvordan du behandler teksten, er op til dig selv (se bilag 2), men din tilgang skal hele tiden være i forhold til det niveau, du er på, og i forhold til den opgave, der skal løses. Husk også, at du ved uddannelsens afslutning skal have mindst ét udfyldt skema.

Samfund og kultur

  • Articles:
    • social
    • political
    • financial
    • historical
    • etc.
  • Films:
    • documentaries
Almene og personlige forhold
  • Articles:
    • education
    • hobbies
    • cars
    • being young
    • love
    • obesity
    • etc.
  • Films
Sproglig viden og bevidsthed
    • grammar
    • hip hop language
    • dialects
    • sociolects
    • SMS-language.
Fælles for jer alle er også, at I skal læse fagrelevant materiale.

Erhvervsmæssige og erhvervsfaglige forhold
Det siger sig selv, at materialet afhænger af jeres erhvervsvalg. Men der kan for eksempel være tale om:

  • Articles:
    • computers/IT
    • welding
    • drilling
    • gardening
    • bricklaying
    • food and wine
    • cars.
Overlapninger
Som du kan se, vil mange emner ikke begrænse sig til ét område, men vil dække ind over to eller flere. Det giver flere muligheder for at sprede emnet ud. Hvis der for eksempel læses et emne om teknologi, vil mange af områderne blive dækket ind.

Mange artikler vil overlappe både det kulturelle/samfundsmæssige og det almene/personlige, men det vil også overlappe visse uddannelser, afhængigt af det præcise emne. Selv litteraturen kan komme ind under dette, især hvis man læser science fiction.

Struktur
Undervisningen bliver delt op, så alle vælger de samme almene og samfundsmæssige emne(r), men I behøver ikke nødvendigvis fokusere lige meget på det samme felt inden for dette.

De, der er i samme uddannelse, skal supplerende beskæftige sig med det, der har med erhvervet/uddannelsen at gøre. De tekster, der anvendes hertil, kan sagtens for det fireugers forløb være de samme, som bliver brugt på F- og E-niveau, hvis du aldrig har beskæftiget dig med dit erhvervs terminologi og grundlæggende kernestof på engelsk. Elever i et tougers forløb skal læse nye tekster om dette.

Hvilke tekster præcist, der skal læses inden for de obligatoriske områder, afhænger af dig og dine interesser, men for at du kan blive bedre til engelsk, er det nødvendigt, at du arbejder hen imod de mål, der gælder for C-niveauet. Derfor skal du sørge for at arbejde med en bestemt række af områder. For at hjælpe dig med at holde styr på, at du får arbejdet med alle områder, skal du huske løbende at udfylde bilag 1.

Ud over, hvad din værktøjskasse indeholder, vil din lærer naturligvis kunne hjælpe dig med gode ideer til noveller og romaner og give dig gode links til websteder/websider, hvor du kan finde inspiration (værktøjskassen). Din lærer vil også i starten af forløbet udlevere en lille samling tekster og opgaver til dig, som vil være dækkende for den ikke-erhvervsfaglige del af forløbet.

Undervisningen
Efter gennemgangen af elevmanualen (inkl. de rammer, Undervisningsministeriet har sat) får I et kursus i brug af Blackboard eller lignende. Kurset er målrettet jeres behov.
Selve undervisningen indledes med en test, så du selv og læreren får taget det rigtige udgangspunkt for undervisningen. Testen og dit resultat skal indgå i din doku-mappe, så du hen ad vejen kan måle, at du bliver bedre.

Undervejs i undervisningsforløbet vil du yderligere blive opfordret til at teste dig selv via programmet Dialang, som også ligger i værktøjskassen. Husk at printe dit resultat ud til din doku-mappe.

Individuelt emne
Du skal også beskæftige dig med et individuelt emne. Du vælger selv dit individuelle emne, men det skal tage udgangspunkt i et af de emner, du har beskæftiget dig med i undervisningen. Du skal skrive en kort "problemformulering", som fortæller, hvad du ønsker at fordybe dig i, hvorfor du lige netop har valgt dette emne, og hvordan du vil præsentere dokumentationen. Din lærer skal godkende "problemformuleringen". Der kan ikke siges noget præcist om, hvor lang din opgave skal være. Det vil afhænge af dit faglige niveau, men tag din lærer med på råd.

Eksamen
Der er eksamen i faget, men det er ikke sikkert, at I skal op.

Skolen har besluttet, hvordan eksamen skal gennemføres, og din lærer vil tale med dig om formen allerede fra starten af undervisningen, da eksamen skal afspejle den måde, du er blevet undervist på.


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil