Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Evaluering
Evaluering kan være mange ting og foregå på flere forskellige måder. For eksempel:

Den indledende evaluering, realkompetenceafklaring, for eksempel "Hvad kan du på engelsk", til afklaring af niveau/merit, som kan foregå før fagets begyndelse eller umiddelbart i den første fase af undervisningsforløbet. I præsentationen af faget skal elevens forudsætninger afklares, for eksempel ved hjælp af en "Selvkontrollerende screening". I denne fase kan lærer/elev udarbejde en handlingsplan for faget for den enkelte elev i forhold til niveau, indhold, opgavekrav/metode og mål.

Den løbende evaluering kan foregå i forbindelse med elevens daglige arbejde. Ydermere kan eleven forpligtes til løbende at vurdere sit eget arbejde og følge sin egen udvikling ved hjælp af for eksempel elevens selvevalueringsskema/tjekliste. Det er vigtigt, at eleven er opmærksom på sit læringsforløb, og brugen af selvevaluering som metode er med til at understøtte og synliggøre denne udvikling for eleven. Det er oplagt at benytte elevens doku-mappe og selvevaluering/tjekliste som udgangspunkt for Midtvejsevalueringen.

Den afsluttende evaluering kan foregå efter samme opskrift som midtvejsevalueringen og samtidig vil det være naturligt også at have en fælles mundtlig evaluering for hele holdet.

Indhold:



Udskriv pdf-fil