Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Anvendelse af fagbilag og vejledning
C-niveau - Lærermanual 
- indledende betragtninger til læreren.

Det gymnasiale begynderniveau, C-niveauet, bliver i erhvervsuddannelserne gennemført på forskellige måder:

Model 1: Holdundervisning
I nogle uddannelser vælger så mange elever C-niveauet, at der kan oprettes et helt hold. Dette er planlægningsmæssigt ideelt, men det er langt fra den almindeligste måde at gennemføre undervisningen på.

Model 2: Differentieret klasseundervisning
Andre uddannelser gennemfører undervisningen differentieret. Det vil sige, at elever, som ønsker at gå til eksamen på C-niveauet, modtager undervisning på stamholdet, hvor de fleste elever bliver undervist på niveauerne F, E eller D. Det gør det svært at følge elevens progression, og ofte bliver vægten lagt på kvantiteten i stedet for kvaliteten. Den dygtige elev får blot lov til at læse nogle flere tekster. Differentiering kan imidlertid gennemføres ved hjælp af forskellige arbejdsopgaver til de samme tekster, gennem forskellige krav til sprogligt og indholdsmæssigt niveau og anvendelse af sproglige strategier i løsningen af disse arbejdsopgaver, eller krav til elevens selvstændighed i læsningen af tekster, herunder anvendelse af læsestrategier, og i løsningen af opgaverne.

Model 3: Uddannelsesintegreret samlæsning
Det mest realistiske og den metode, der samtidig vil være et incitament til, at så mange elever som muligt, der har de fornødne kvalifikationer, vælger at følge undervisningen på et gymnasialt niveau, vil være en samlæsning af alle skolens C-niveau-elever.

Det er det optimale, hvis der samtidig kan undervises i et emne (emner), der både er generelt og uddannelsesspecifikt, samtidig med at alle elever føler, at der bliver taget udgangspunkt i/hensyn til lige netop deres erhvervsuddannelse (særfaglighed).

Der skal tilgodeses et alment og et samfundsmæssigt aspekt, samtidig med at alle de faglige "målpinde" bliver tilgodeset for alle uddannelsers vedkommende. Denne form vil i fremtiden for en stor del af undervisningens vedkommende med fordel kunne gennemføres som e-learning.

Kom godt i gang med e-learning
Følgende oversigt er et forslag til en plan for de første tre uger af i alt ti ugers undervisning efter model 3. De to lektioner vil være fælles, én lektion vil være afsat til vejledning, hvorefter der vil være fire lektioner til individuelt arbejde (eksklusive hjemmearbejde). For elever med forudsætninger på D-niveau vil reduktionen af timerne betyde reduktion af stoffet med 50 procent, dog sådan at der lægges en større vægt på gymnasieaspekterne i niveauet end på det erhvervsfaglige/erhvervsmæssige. Eleverne skal selvsagt arbejde noget mindre på ugebasis, men forventes primært at følge fælleslektionerne. Oversigten er ikke en færdig undervisningsplan, men en model over, hvordan undervisningen praktisk kan tilrettelægges, når forudsætningerne er undervisningsmodel 3.

Tryk for at se figuren i bedre opløsning


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil