Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Eksamen
Med den nye grundfagsbekendtgørelse nr. 401, af 4. maj 2006, er der indført nye regler for eksamen i fremmedsprog. Det er nu kun muligt at gennemføre individuel eksamen i grundfag i erhvervsuddannelserne.

I de tekniske erhvervsuddannelser, i åben uddannelse og i det merkantile hovedforløb gælder følgende nye bestemmelser: Der er nu er mulighed for, at skolen fastsætter en eksamensform, der dispenserer fra reglerne om lodtrækning og fra reglerne om, at samme ekstemporaltekst eller samme lokalt udarbejdede opgaver højst må indgå i tre spørgsmål. Dermed er der også i de tekniske erhvervsuddannelser, i åben uddannelse og i det merkantile hovedforløb åbnet for en bredere vifte af nye eksamensformer i fremmedsprog.

I grundforløbet i de merkantile erhvervsuddannelser er caseeksamen med den nye grundfagsbekendtgørelse indført som den gældende eksamensform i fremmedsprog.

Afsluttende bedømmelse
Uanset eksamensform gælder i forbindelse med afsluttende bedømmelse, at skolen afgiver én standpunktskarakter på basis af samtlige fagets mål, herunder såvel skriftlige som mundtlige kompetencer, og at eksamenskarakteren tilsvarende - i det omfang, det fremgår af kravene i den enkelte eksamensopgave - udtrykker såvel elevens skriftlige kompetencer som mundtlighed i forhold til fagets mål.

I bedømmelsen af elevens skriftlige kompetencer indgår elevens arbejde med skriftlige opgaver, herunder evnen til at kunne anvende strategier og sproglig viden i arbejdet samt til, under eksamen, at kunne redegøre for dette arbejde. Det skriftlige produkt skal altså ikke bedømmes isoleret. Redegørelse for skriftligt arbejde kan ske på dansk, da det her netop kun er elevens skriftlige kompetencer, der bedømmes.
Eksamen i fremmedsprog tager udgangspunkt i elevens dokumentation i forbindelse med elevens individuelle emne, dels i de i øvrigt stillede eksamensopgaver og følger de heri nærmere fastsatte regler og retningslinjer.

Der er stadig krav om, at der opgives et pensum, men ikke kun i form af antal "læste" sider. Derfor er det i undervisningen og i forbindelse med eksamensafholdelsen naturligt at tage udgangspunkt ikke blot i læste tekster (eller som foreslået, en doku-mappe), men også i diverse aktiviteter, projekter og caseopgaver, således at der kan udvikles lokale eksamensformer, der afspejler den daglige undervisning, og som sigter mod, at eleven under eksaminationen bliver bedømt i forhold til fagets kompetencemål. Det individuelle emne danner grundlag for en præsentation til eksamen.

Det giver mulighed for eksamensformer, som også kan være mere praksisnære.

Eksempler kan være:

  • Caseeksamen - I den merkantile indgang er eksamensformen en caseeksamen, som er centralt stillet. Den erstatter både mundtlig og skriftlig eksamen. Se yderligere information.
    Doku-mappen kan eventuelt indgå som en del af de lærerstillede spørgsmål, hvorved den daglige undervisning inddrages.

  • Caselignende - I de øvrige EUD-indgange kan eksamenen tage udgangspunkt i lokalområdet, en virksomhed eller lignende.

  • Lokalt beskrevet eksamen - Her tænkes på eksamener, som er tværfaglige eller lignende.
Eksamen skal gennemføres som individuel eksamen. Det skal fremgå af skolens eksamensplan, hvordan eksamen afholdes.

Indhold:



Udskriv pdf-fil