Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Anvendelse af fagbilag og vejledning
F-, E- og D-niveau  
Et eksempel på en overordnet plan for engelsk i hovedforløbet - som inspiration til læreren.

Forberedelse
I skoleperioden inden engelsk optræder på skemaet udfylder og afleverer alle elever en personlig vurdering af deres eget sproglige niveau. (se "Hvad kan du på engelsk?"). Eventuelle meritter kan således komme på plads før undervisningens begyndelse. Elever, der som minimum har opnået et E-niveau, og som ønsker merit for F eller E (med mindre det af skolens undervisningsplan fremgår, at undervisningen er en integreret del af et flerfagligt forløb), kan umiddelbart få det uden en specifik realkompetencevurdering.

Forudsætninger og uddannelsestid
I den obligatoriske engelskundervisning kan der være elever på både F-, E- og D- niveau. Derfor arbejder alle ikke nødvendigvis med de samme materialer og opgaver. For elever på højere end F-niveau, er kravene lidt anderledes end på F, (se "Krav til indhold i doku-mappen"). Faget afsluttes med en standpunktskarakter og eksamen, hvor eleven bedømmes i forhold til fagets kompetencemål. Vedrørende afsluttende evaluering (se "Mundtlig slutevaluering af fremmedsprog")

Indledning af faget og realkompetencevurdering
Præsentation af rammerne for faget med fokus på fagbilaget (se "Hvad eleven bør vide om bekendtgørelsen"), doku- mappen (se "Krav til indhold i doku-mappe"), den overordnede holdplan og elevens personlige tjekliste (se "Holdplan og tjekliste"), "Individuelt emne", og forhold om eksamen. Desuden gives information om skolens interne drev (se "Elektronisk opsætning af faget").

Fælles screening, hvor eleven selv kontrollerer svarene og tydeligt markerer eventuelle fejl efter udleveret svarark (se "Selvkontrollerende screening"). Sideløbende med denne selvkontrol giver den enkelte elev en kort mundtlig præsentation, hvor læreren noterer sig det mundtlige standpunkt. Desuden besvarer alle elever en lille opgave for at dokumentere deres udgangspunkt med hensyn til fagtermer (se "Hvor mange ord kan du")

Indholdsområderne
Erhvervsmæssig/erhvervsfaglig
Arbejde med relevant billedmateriale fra "Pictorial Dictionary" med forskellige typer opgaver (se "Fagrelevant opgave efter Pictorial Dictionary").

Glosetræning (med fokus på omskrivning) i små grupper (se "Learning new vocabulary")

Arbejde med fælles og individuelle tekster med forskellige typer (ekstra)opgaver, afhængig af niveau. Arbejde med fagbøger.

Elever på E- og D-niveau supplerer selv teksterne via skolens interne net og internettet, så de følger kravene for niveauet.
Alle udarbejder en fyldestgørende fagrelevant gloseliste til selvvalgt billede, der er taget på skolen. Gloselisten skal afleveres (se "School photo").

Samfund og kultur
Arbejde med skønlitterære og faktuelle tekster, for eksempel noveller, bøger, digte, sangtekster, artikler, film.
Holdet vælger et par fælles tekster, som der arbejdes med på forskellig vis i forhold til niveau.
Holdet vælger i fællesskab at se og arbejde med en film (se eksemplet "American History X - arbejdsark").

Almen og personlig
Nogle lektioner vil begynde med en klassediskussion om et på forhånd og i fællesskab valgt emne, dels for at støtte fællesskabet på holdet, dels for at træne eleverne i at være "på" (se "Emner til klassediskussion").

CV, jobansøgning og -interview
Fælles oplæg til emnet. Udlevering af forskellige typer opgaver som oplæg til mundtligt og skriftligt arbejde samt til et situationsspil/rollespil over en jobsamtale. Alle afleverer skriftligt en beskrivelse af drømmejob, ansøgning/CV (se "Jobinterview").

Doku-mappen
Samtlige materialer, som eleven arbejder med i forbindelse med undervisningen, såvel det fælles som det individuelle, skal indgå i elevens doku-mappe. Denne mappe danner grundlag for midtvejsevalueringen og senere for eksamen. De enkelte doku-mapper vil være meget forskellige, da de hver især er et billede af den enkelte elevs arbejde, læring og niveau i faget. Der er udarbejdet krav til indhold i doku-mappen efter niveau (se "Krav til indhold i doku-mappe"). Doku-mappen kan indeholde en individuelt tilpasset indholdsfortegnelse (se "Skabelon til indholdsfortegnelse") samt en personlig tjekliste (se "Holdplan og tjekliste").

Det individuelle emne
Alle elever skal, i samråd med læreren, vælge et individuelt emne, der skal arbejdes med og præsenteres til eksamen. Når emnevalget er godkendt, skal eleven aflevere en skriftlig problemformulering, hvor eleven redegør for sit emnevalg, sin arbejdsmetode og præsentationsform ved eksamen. Det er vigtigt, at eleven forklarer, hvorfor netop dét emne er relevant og spændende for den enkelte, og hvad eleven forventer at lære af arbejdet med emnet. Alle emner skal indeholde en eller anden form for tekstlæsning og munde ud i en eller anden form for præsentationsmateriale, afhængigt af den enkeltes sproglige niveau. Der kan ikke siges noget præcist om længden eller formen på det individuelle emne, da det skal afgøres af den enkelte elevs niveau.

Elevens individuelle emne kan se meget forskelligt ud:
rapportform, disposition, billedplanche, PowerPoint præsentation, instruktion, essay, novelle m.m. Til de elever, som vælger rapportformen, udleveres en kort vejledning (se "Eksempler på vejledning i rapportskrivning").

Direkte afskrift er strengt ulovlig og medfører underkendelse af afleveringen samt skriftlig indberetning.

Eksamen i de tekniske uddannelser
For at blive indstillet til eksamen, skal eleverne aflevere og få de skriftlige opgaver godkendt i overensstemmelse med holdets individuelle plan, der udleveres i starten af forløbet. Elever, som ønsker bedømmelse og eksamen ud over F-niveau, skal have underskrevet og afleveret skolens interne skema til ansøgning om niveauvalg og merit.

Eleven har 30 minutters forberedelse og ca. 20 minutters reel eksaminationstid. De øvrige 10 minutter af den samlede eksaminationstid på 30 minutter anvendes til opstart og afslutning af eksaminationen, herunder censors og eksaminators notering (ifølge eksamensbekendtgørelsen), censors og eksaminators drøftelse af præstationen, karaktergivning og feedback til eleven.

Eleven skal selv medbringe sit individuelle emne og sin doku-mappe.

Eleven har følgende tre opgaver:

  1. Præsentation og samtale om det individuelle emne.
  2. Samtale om spørgsmål - i kendt materiale - modtaget ved lodtrækning.
  3. Præsentation og samtale om doku-mappen. Elever på F-niveau bestemmer selv fokus, men forventes at være bekendt med hele indholdet.
Elever på E- og D-niveau forventes først og fremmest at fokusere på de selvvalgte, supplerende elementer.

Det er et bevidst mål, at eleven har stor indflydelse på eksamen, da eksamen skal ligne den daglige undervisning mest muligt. Det vil primært være via doku-mappen, eleven får mulighed for at dokumentere sit arbejde med alle kompetencemålpindene. Det er dog vigtigt at pointere, at fagbilaget blot fastslår, at eleven skal bedømmes i forhold til fagets kompetencemål. Der står ikke samtlige fagets kompetencemål. Kompetencerne skal vægtes i forhold til hinanden. Kernekompetencerne i fremmedsprog er tale, samtale, lytte, læse og skrive.


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil