Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Learning new vocabulary 

De fleste uddannelser har en mængde specifikke fagudtryk, som det er nødvendigt at arbejde med på flere forskellige måder, før eleverne kan benytte dette nye ordforråd aktivt.

Billedkort med engelske ord. Kortene kan eventuelt grupperes i emner; som her "Tools"

  • Billedkortene kan sættes sammen og bruges som et traditionelt billedlotteri, hvor man skiftes til at trække et kort, som skal beskrives for de øvrige uden at bruge selve ordet eller dele af dette.
  • De individuelle kort kan spredes ud og bruges som "Memory", hvor hvert kort vises og udtales højt.
  • Man kan ganske enkelt skiftes til at tage et kort og beskrive det uden at bruge selve ordet eller dele af dette. For eksempel: "You use this tool, when your grass is too long", "This tool is a machine you use, when your grass is too long", "This tool will save your back" og "This machine is necessary if you want an even surface before laying a flagstone path".
  • Man kan skiftes til at tage et kort, sige det danske navn og få de øvrige deltagere til at sige det engelske ord.
Det er en god idé at laminere kortene, så holder de længere. Kortene suppleres løbende efter behov. Kan eventuelt lægges i stakke efter niveau. Beslut sammen med elevgruppen, hvilke ord der skal læres på F-, E- og D-niveau.

Elevernes niveau og motivation afgør, hvilken metode der anvendes.

Denne type opgave kan bruges selvstændigt af elever på alle niveauer.


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil