Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Jobinterview - rollespil 

Denne opgave bør først optræde, når holdet har lært hinanden lidt at kende. Måske skal man undgå ordet rollespil for ikke at skræmme nogen. I stedet kan det kaldes effektiv eksamenstræning. Man kan forberede sig nok så godt, men man kan aldrig med sikkerhed vide, hvad der sker, når forskellige mennesker mødes om et fælles anliggende…

Det starter med, at eleverne vælger, om de vil være en del af et firma eller en ansøger til et job. Arbejdsark til jobinterview. udfyldes for at bevare overblikket. Inden eleverne går i gang med henholdsvis at skabe firmaer og personprofiler, forberedes emnet i fællesskab. Der skrives relevante termer på tavlen, for eksempel specifikke ord for branchen/erhvervet, og mere almene ord som "to apply, an applicant, an application, to employ, an employer, an employee, employment, unemployment". Der tales om normer og sædvaner inden for erhvervet, i Danmark og i det fremmedsprogede land.

Alle opfordres til ikke at være alt for forudsigelige, uanset om de vælger at bruge deres egen person eller en opdigtet. Der må meget gerne komme et par overraskelser undervejs, så der bliver mulighed for at vise, at man kan handle hensigtsmæssigt i en given situation.

Alle samtalerne munder ud i, at én ansøger "telefonisk" bliver tilbudt jobbet, og den anden ansøger modtager sit afslag på samme vis. Der evalueres i fællesskab efter hver samtale.

Til de elever, der er hurtigt færdige med de fælles opgaver, suppleres med opgaverne i "Why write a CV?"


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil