Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Forord
Det nye fagbilag for fremmedsprog i erhvervsuddannelserne åbner mulighed for meget høj grad af fleksibilitet med hensyn til planlægning og gennemførelse af undervisningen og med hensyn til planlægning og gennemførelse af eksamen.

Eleverne kan gennemføre undervisningen individuelt i forskellige tempi, ud fra individuelle forudsætninger og reelle kompetencer. Faglæreren kan tilrettelægge undervisningen, så den enkelte elevs forudsætninger og den enkelte erhvervsuddannelses særlige faglighed og profil bliver tilgodeset.

Fagbilaget åbner mulighed for, at eksamen gennemføres i overensstemmelse med de lærings- og undervisningsmetoder, der er blevet anvendt i undervisningen og med anvendelse af mange forskellige opgavetyper. Eksamen kan på den måde blive autentisk, det vil sige sigte mod dokumentation af sproglige kompetencer, som umiddelbart kan anvendes og er relevante i elevens målsituation, nemlig en uddannelsesmæssig, erhvervsmæssig eller erhvervsfaglig sammenhæng.

Den høje grad af fleksibilitet stiller nye krav til den enkelte sproglærer. Sproglæreren skal i undervisningsplanlægningen styre stringent efter kompetencemålene for de enkelte niveauer, og sproglæreren skal i eksamensplanlægningen og gennemførelsen af eksamen sikre, at prøven bliver valid. Det vil sige, at den på en gyldig måde måler de færdigheder og kompetencer, der er beskrevet i målene for faget.

Udfordringen for sproglæreren bliver således dels at styre efter målene for faget og mod den målsituation i uddannelse og erhverv, som undervisningen sigter mod, dels at udnytte de mange muligheder, som fagbilaget åbner for valg af indhold og metode.

Råd og vink blev igangsat som forsøgs- og udviklingsprojekt for at sætte fokus på implementeringen af det nye fagbilag. Hvor fagbilagets bestemmelser er uomgængelige og den ministerielle vejlednings anvisninger er autoritative og retningsgivende, så rummer råd og vinkpublikationen nogle af de gode forslag og eksempler, som er nødvendige i udviklingen af en ny undervisningspraksis, men som hverken kan rummes i fagbilaget eller den ministerielle vejledning.

Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne - råd og vink er blevet til i et samarbejde mellem merkantile og tekniske sproglærere. Som det fremgår af indledningen til publikationen, har de i deres arbejde først og fremmest fokuseret på de fælles udfordringer og vilkår og ikke på forskellene mellem de to skoleformer. Det er der kommet et spændende produkt ud af, som bærer tydeligt præg af den positive synergieffekt, der opstod i processen.

I publikationen kan sproglæreren i erhvervsuddannelserne finde mange gode forslag til gennemførelse af undervisning og eksamen. Det er ikke meningen, at forslagene skal kunne anvendes af alle lærere uden justeringer. Det er op til den enkelte lærer at overføre de gode eksempler til sin egen undervisning.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde samt udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen

Jens Norlyk
fagkonsulent i fremmedsprog
Undervisningsministeriet
April 2006