Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Uddannelse og praktikplads 

Nye gloser kan introduceres i fællesskab via lærerens input, en fælles skimning af teksten eller gennem små gloseøvelser (introductory tasks), som giver eleven mulighed for at tilegne sig de nye erhvervsrelaterede gloser.

Alle materialer lægges i elevens mappe som dokumentation på arbejdet med den erhvervsfaglige tekst.

Læsning kan foregå enkeltvis eller i små grupper, hvor eleverne kan læse teksten igennem i trygge rammer. Det er meget vigtigt, at der er tryghed i læringsrummet i forbindelse med tekstlæsning, da der ellers er risiko for, at den enkelte elev, som læser op, fokuserer mere på udtale end på forståelse af indhold.

Opgaver til teksten behøver ikke altid være i form af direkte spørgsmål til indhold. Nedenstående skema er et eksempel på, hvordan man kan arbejde med tekstforståelse på en anden måde. Ved at udfylde skemaet kommer eleven rundt om indholdet i teksten og får samtidig mulighed for at lave notater om sin egen situation. Fordelen er, at hver elev kan svare frit og lave de notater, som eleven finder relevante og brugbare i forhold til enkelte nøgleord fra teksten.

Man må acceptere, at det er forskelligt, hvad hver enkelt elev har forstået og husket fra teksten, og derfor skal eleven også have mulighed for at arbejde ud fra sin egen forståelsesramme. På den måde er det eleven og ikke læreren, som vælger relevant stof ud selv.

Skemaet fungerer som notatpapir for eleven ved en mundtlig gennemgang enten i grupper eller i klassen og danner baggrund for en indholdsrelateret diskussion i forhold til den læste tekst. Samtidig giver skemaet eleven mulighed for at perspektivere og overføre forskellige temaer til sin egen referenceramme og livsverden. Skemaet skal selvfølgelig ligge i elevens dokumentationsmappe og kan i forbindelse med eksamen bruges som huskeseddel til teksten og samtidig bruges som notat- og glosepapir i forhold til en samtale om emnet uddannelse og praktikplads generelt.

Svarark til tekst

TekstrelateretDig selv (personrelateret)
What background/education? 
Favourite subject at primary/secondary school? 
Where does the interest come from? 
Who advised? 
Apprenticeship - How, where, when? 
Size of workplace? Good things, bad things? 
Working conditions? 
Workmates? 
How hard is the job? 
Future? 


Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil