Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Hvad eleven bør vide om bekendtgørelsen 
Kan udleveres til eleverne som vejledning til faget. Bør opbevares i doku-mappen.

Niveau F
Formålet med faget er at styrke elevernes internationale og kommunikative kompetencer, så de kan læse, skrive, tale, lytte til og forstå fremmedsproget i jobmæssige, samfundsmæssige og almene sammenhænge. Faget styrker elevernes forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaver, hvori fremmedsprog indgår, og for at kunne fungere som medarbejdere og borgere i et internationalt erhvervsliv og samfund. Faget styrker dermed forudsætningerne for mobilitet på et internationalt arbejdsmarked.

Mobilitet på et internationalt arbejdsmarked skal forstås på den måde, at der både er tale om elevens jobmuligheder i udlandet og om muligheden for, at danske arbejdspladser kan integrere fremmedsproget arbejdskraft via sprogligt kompetente medarbejdere.

Undervisningsministeriet har opstillet 11 kompetencemål, der skal arbejdes med i undervisningen. Det er disse kompetencemål, eleven skal vurderes på til standpunktskarakteren og til eksamen.

Niveau F
Undervisningens mål er, at eleven kan

  1. anvende fremmedsproget hensigtsmæssigt i almindelige situationer fra erhvervsliv og dagligliv;
  2. anvende et enkelt sprog i almindelige situationer fra erhvervsliv og dagligliv;
  3. anvende enkle, hensigtsmæssige tale-, skrive-, lytte- og læsestrategier;
  4. anvende såvel verbale som nonverbale strategier;
  5. dokumentere forståelse af talt sprog i almindelige situationer fra erhvervsliv og dagligliv;
  6. læse og dokumentere forståelse af enkle tekster på fremmedsproget;
  7. formulere enkle meddelelser hentet fra erhvervsliv og dagligdag;
  8. tale i et enkelt sprog om almene, samfundsmæssige og erhvervsfaglige forhold på fremmedsproget;
  9. genkende og tale om forskelle og ligheder imellem egen og andres kultur;
  10. begynde at anvende sproglig opmærksomhed i almindelige situationer fra erhvervsliv og dagligdag;
  11. anvende it til kommunikation, informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion.
Niveau E
Formålet med faget er at styrke elevernes internationale og kommunikative kompetencer, så de kan læse, skrive, tale, lytte til og forstå fremmedsproget i jobmæssige, samfundsmæssige og almene sammenhænge. Faget styrker elevernes forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaver, hvori fremmedsprog indgår og for at kunne fungere som medarbejdere og borgere i et internationalt erhvervsliv og samfund. Faget styrker dermed forudsætningerne for mobilitet på et internationalt arbejdsmarked.

Mobilitet på et internationalt arbejdsmarked skal forstås på den måde, at der både er tale om elevens jobmuligheder i udlandet og om muligheden for, at danske arbejdspladser kan integrere fremmedsproget arbejdskraft via sprogligt kompetente medarbejdere.

Undervisningsministeriet har opstillet 11 kompetencemål, der skal arbejdes med i undervisningen. Det er disse kompetencemål, eleven skal vurderes på til standpunktskarakteren og til eksamen.

Niveau E
Undervisningens mål er, at eleven kan

  1. anvende fremmedsproget hensigtsmæssigt i erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  2. anvende et enkelt, men rimeligt sammenhængende sprog i erhvervsfaglige og samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  3. anvende hensigtsmæssige tale-, skrive-, lytte- og læsestrategier;
  4. anvende såvel verbale som nonverbale strategier;
  5. dokumentere forståelse af enkle og mere sammenhængende tekster og kontekster på fremmedsproget;
  6. læse og dokumentere forståelse af enkle og mere sammenhængende tekster på fremmedsproget;
  7. skrive i et enkelt, men rimeligt sammenhængende sprog om erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene forhold på fremmedsproget;
  8. redegøre for og i et enkelt, men rimeligt sammenhængende sprog tale om erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene forhold på fremmedsproget;
  9. genkende og redegøre for forskelle og ligheder imellem egen og andres kultur;
  10. anvende begyndende sproglig opmærksomhed og viden til formidling i erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  11. anvende it til kommunikation, informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion.
Niveau D
Formålet med faget er at styrke elevernes internationale og kommunikative kompetencer, så de kan læse, skrive, tale, lytte til og forstå fremmedsproget i jobmæssige, samfundsmæssige og almene sammenhænge. Faget styrker elevernes forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaver, hvori fremmedsprog indgår og for at kunne fungere som medarbejdere og borgere i et internationalt erhvervsliv og samfund. Faget styrker dermed forudsætningerne for mobilitet på et internationalt arbejdsmarked.
Mobilitet på et internationalt arbejdsmarked skal forstås på den måde, at der både er tale om elevens jobmuligheder i udlandet og om muligheden for, at danske arbejdspladser kan integrere fremmedsproget arbejdskraft via sprogligt kompetente medarbejdere. Undervisningsministeriet har opstillet 11 kompetencemål, der skal arbejdes med i undervisningen. Det er disse kompetencemål, eleven skal vurderes på til standpunktskarakteren og til eksamen.

Niveau D
Undervisningens mål er, at eleven kan

  1. anvende fremmedsproget hensigtsmæssigt i erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  2. anvende et rimeligt varieret, sammenhængende sprog i erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  3. anvende hensigtsmæssige tale-, skrive-, lytte- og læsestrategier
  4. anvende såvel verbale som nonverbale strategier;
  5. dokumentere forståelse af sammenhængende og sprogligt varierede tekster og kontekster på fremmedsproget;
  6. læse og dokumentere forståelse af sammenhængende og sprogligt varierede tekster på fremmedsproget;
  7. skrive i et rimeligt varieret, sammenhængende sprog om erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene forhold på fremmedsproget;
  8. redegøre for og i et rimeligt varieret, sammenhængende sprog tale om samt analysere, kommentere og perspektivere tekster og emner med erhvervsfagligt, samfundsmæssigt og alment indhold på fremmedsproget;
  9. genkende, redegøre for samt analysere og kommentere forskelle og ligheder imellem egen og andres kultur;
  10. anvende sproglig opmærksomhed og viden til formidling i erhvervsfaglige, samfundsmæssige og almene sammenhænge;
  11. anvende it til kommunikation, informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion.

Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil