Forside
Forord
Indledning
Anvendelse af fagbilag og vejledning
Doku-mappe
Dokumentation
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Evaluering
Individuelt emne
Eksamen
Værktøjskasse
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Udskriv hele publikationen
Ideer til mundtligt og skriftligt arbejde
Bogkassen 

De fleste undervisere oplever, at eleverne i deres klasser/på deres hold befinder sig på mange forskellige niveauer og med forskellige forudsætninger. Derfor kan det til tider være yderst vanskeligt at læse en fælles novelle/roman i klassen, hvis man som underviser ikke skal redigere, klippe og lave lange ordlister. Tit bryder eleverne sig heller ikke om de tekster/noveller/romaner, læreren har "retten" til at vælge. Det nye fagbilag friholder underviseren fra at fokusere udelukkende på læst pensum og tilskynder samtidig til at inddrage læsestrategier og en vifte af forskellige sproglige aktiviteter i undervisningen. Det har gjort det meget lettere at lave et individuelt læseforløb for den enkelte elev.

For at tilgodese mange elever på mange niveauer, kan man lave en bogkasse. Eleven vælger selv en novelle eller roman, som passer til det niveau, eleven befinder sig på. Det giver lyst til at læse, da man selv har valgt, hvad man vil fordybe sig i. Mange af bogtitlerne kender eleverne fra filmens verden, hvilket ofte giver sig udtryk i, at de enten synes, der mangler noget, eller at bogen er god i forhold til filmen eller omvendt. Oplevelsen er, at eleverne finder det spændende, og ofte kommer der elever, der beder om en bog mere. Afslutningsvis skal eleven lave en bograpport, som er tilpasset det enkelte niveau.

Bogkassen til et engelskhold kan for eksempel indeholde:

  • Høretelefoner til svage elever. De har så mulighed for at vælge en tekst på internettet, der bliver læst op samtidig med, at de følger med i teksten.
  • Videofilm.
  • Korte noveller.
  • Penguin Readers levels 1-6.

Udskriv word-fil Udskriv pdf-fil