Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

Resumé

Indledning
Projektets formål

1. Definition

2. Læring
2.1 Kolbs læringsmodel
2.2 Ansvar for egen læring

3. Åben og fleksibel læring
3.1 Modulisering

4. Ressource-baseret læring
4.1 Kontrakt-baseret læring
4.2 IT-baseret læring
4.3 Læringsstile og design af IT-baserede undervisningmaterialer

5. Lærerrollen

6. Læringsmiljøer

7. Seks cases

8. Case: Selvstændige læringskompetencer på North Tyneside College
8.1 Grundplan over Learning Resource Centre, North Tyneside College

9. Case: Multi-centre på Loughborough College

10. Case: Flere får uddannelsesmuligheder på Huddersfield Technical College
10.1 Grundplan over Flexible Learning Centre, Huddersfield Technical College

11. Case: Fagspecifikke centre på EUC Midt
11.1 Grundplan over Det Naturvidenskabelige Center, EUC Midt

12. Case: ÅLC indtænkt fra starten i Randers
12.1 Grundplan over Det danske Erhvervsakademi, Handelsskolen i Randers

13. Case: En overkommelig løsning i Svejseafdelingen

14. Hvad skal der til
14.1 Lokaler
14.2 Eventuelt tilknyttede aktiviteter
14.3 IT-Ressourcer
14.4 Andre fysiske ressourcer
14.5 Menneskelige ressourcer
14.6 Åbningstider og adgang

15. Organisering af åbne læringscentre

16. Åbne læringscentre: For hvem?

17. Barrierer

18 En strategi for udvikling af IT-baserede læringsressourcer

19. Konklusion og anbefalinger

20. Metodiske overvejelser og procesbeskrivelse

21. Summary in English

22. Bibliografi og litteraturliste
22.1 Elektroniske kilder

Bilag:

Bilag 1. Liste over de interviewede

Bilag 2. "Service Charter", Learning Resource Centre, North Tyneside College

Bilag 3. Evalueringsskema, Learning Resource Centre, North Tyneside College

Bilag 4. Q-Spørgeramme, Learning Resource Centre, North Tyneside College

Bilag 5. Regler for brug af Open Learning Centret på Handelsskolen i Randers

Bilag 6. Velkomspjece (uddrag), Svejseafdelingen, Frederikshavn, EUC NORD

Fortegnelse over figurer og diagrammer

Fig. 1: Kolbs metalæringsmodel
Fig. 2: Sammenligning af undervisningsformer
Fig. 3: Forskellige ressourcers fordele og be-grænsninger
Fig. 4: Læringsstile og IT
Fig. 5: Ukendt læringsstil og IT
Fig. 6: Læringsmiljøer
Fig. 8: Organisationsdiagram, North Tyneside College
Fig. 9: Organisering af læringscentre
Fig. 10: Brug af åbne læringscentre i forhold til alder
Fig. 11: Brug af åbne læringscentre i forhold til uddannelsesniveau
Fig. 12: Brug af åbne læringscentre i forhold til fag
Fig. 13: Faktorer for og mod forandring af under-visningsformer

Denne side indgår i publikationen "publikationens titel" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top