INDHOLDSFORTEGNELSE
Forord
Resumé
Indledning
Projektets formål
1. Definition
2. Læring
2.1 Kolbs læringsmodel
2.2 Ansvar for egen læring
3. Åben og fleksibel læring
3.1 Modulisering
4. Ressource-baseret læring
4.1 Kontrakt-baseret læring
4.2 IT-baseret læring
4.3 Læringsstile og design af IT-baserede undervisningmaterialer
5. Lærerrollen
6. Læringsmiljøer
7. Seks cases
8. Case: Selvstændige læringskompetencer på North Tyneside
College
8.1 Grundplan over Learning Resource Centre, North Tyneside
College
9. Case: Multi-centre på Loughborough College
10. Case: Flere får uddannelsesmuligheder på Huddersfield
Technical College
10.1 Grundplan over Flexible Learning Centre, Huddersfield
Technical College
11. Case: Fagspecifikke centre på EUC Midt
11.1 Grundplan over Det Naturvidenskabelige Center, EUC
Midt
12. Case: ÅLC indtænkt fra starten i Randers
12.1 Grundplan over Det danske Erhvervsakademi,
Handelsskolen i Randers
13. Case: En overkommelig løsning i Svejseafdelingen
14. Hvad skal der til
14.1 Lokaler
14.2 Eventuelt tilknyttede aktiviteter
14.3 IT-Ressourcer
14.4 Andre fysiske ressourcer
14.5 Menneskelige ressourcer
14.6 Åbningstider og adgang
15. Organisering af åbne læringscentre
16. Åbne læringscentre: For hvem?
17. Barrierer
18 En strategi for udvikling af IT-baserede læringsressourcer
19. Konklusion og anbefalinger
20. Metodiske overvejelser og procesbeskrivelse
21. Summary in English
22. Bibliografi og litteraturliste
22.1 Elektroniske kilder
Bilag:
Bilag 1. Liste over de interviewede
Bilag 2. "Service Charter", Learning Resource
Centre, North Tyneside College
Bilag 3. Evalueringsskema, Learning Resource Centre, North
Tyneside College
Bilag 4. Q-Spørgeramme, Learning Resource Centre, North
Tyneside College
Bilag 5. Regler for brug af Open Learning Centret på
Handelsskolen i Randers
Bilag 6. Velkomspjece (uddrag), Svejseafdelingen,
Frederikshavn, EUC NORD
Fortegnelse over figurer og diagrammer
Fig. 1: Kolbs metalæringsmodel
Fig. 2: Sammenligning af undervisningsformer
Fig. 3: Forskellige ressourcers fordele og be-grænsninger
Fig. 4: Læringsstile og IT
Fig. 5: Ukendt læringsstil og IT
Fig. 6: Læringsmiljøer
Fig. 8: Organisationsdiagram, North Tyneside College
Fig. 9: Organisering af læringscentre
Fig. 10: Brug af åbne læringscentre i forhold til alder
Fig. 11: Brug af åbne læringscentre i forhold til uddannelsesniveau
Fig. 12: Brug af åbne læringscentre i forhold til fag
Fig. 13: Faktorer for og mod forandring af under-visningsformer
Denne side indgår i
publikationen "publikationens titel" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000 |