|
3. Åben og fleksibel læring
En elevcentreret uddannelse Begrebet åben læring beskriver et elevcentreret uddannelsesforløb. Elev-centreret betyder i denne sammenhæng, at forløbet er fleksibelt designet, således at det passer til individets behov qua ovenstående. Det giver den uddannelsessøgende i en eller anden grad - mulighed for at lære på det tidspunkt, på det sted og i det tempo, som passer ham og eventuelt hans arbejdsgiver. Fordybelse efter eget valg Andresen (1999) beskriver det således: "De fleste har behov for tid til fordybelse på tider og steder efter eget valg. Den enkelte, læringsmålene og stoffets karakter bør diktere, hvordan der bedst kan arbejdes". Fleksible ressourcer Et åbent læringsforløb baserer sig på ressourcer - og det er ressourcerne, der er fleksible, ikke undervisningen. Heraf begrebet fleksibel læring (flexible learning). Andersen (1999) definerer forskellen mellem traditionel fremmødeundervisning og fleksibel læring således: Fig. 2: Sammenligning af undervisningsformer
Fleksibel læring Fleksibel læring kan sammenlignes med fleksibel arbejdstid, hvor arbejdstiden kan planlægges - inden for visse rammer - på den måde, der er bedst for medarbejderen. Det vigtige er kvaliteten af arbejdet, ikke hvor eller hvornår det sker. Parallelt er det den uddannelsessøgendes læring, der må være i centrum og ikke skolens rammer eller lærerens behov for overblik. Individuel, selvstyrende læring Fleksibel læring medfører en bevægelse væk fra den formelle, didaktisk styrede, klassebaserede undervisning mod individuel, selvstyrende læring. På samme måde som den professionelle arbejdstager skal kunne sit metier, således også med den uddannelsessøgende. Kun når de generelle kvalifikationer udøves i samspil med de teknisk faglige kvalifikationer, har de mening. Kompetenceudviklingen Ifølge Hardaker og Wilde (1997) understøtter fleksibel læring udvikling af en række kompetencer såsom:
Disse kompetencer svarer meget godt til behovene identificeret ved resultaterne af utallige undersøgelser i erhvervslivet. Læreren som facilitator Lærere, der praktiserer fleksibel læring, kommer til at forstå sig selv som facilitatorer af elevernes aktive læring. De ser det som deres opgave at understøtte de uddannelsessøgendes autonomi, og de tillægger ligeså stor vægt på udvikling og evaluering som på formidling og eksamination af viden. De forstår vigtigheden af kommunikation og dialog og medvirker til at fremelske samarbejde om den intellektuelle proces. Den traditionelle klasseundervisning Fordelene ved traditionel klasseundervisning er, at det:
Ulemperne er, at det:
Lektionen Hertil kommer, at den pædagogiske forskning gentagne gange har påvist, at lange, uafbrudte præsentationer faktisk ikke huskes. Til trods for, at en læringsperiode mellem 20 og 40 minutter giver det bedste forhold mellem forståelse og hukommelse, så opererer mange skoler stadigvæk med 90 minutters lektioner. Hermed ikke sagt, at de kun bruges til enetale fra læreren - men alligevel. Fleksibel lærings indhold Fleksibel læring kan inkludere:
Fra en elevs perspektiv kan dette indebære:
Klasseundervisning skal ikke undervurderes Der har været en tendens til at undervurdere den traditionelle klasseundervisning med oplæg, diskussion og erfaringsudveksling med henvisning til, at det medfører passiv læring. Der findes dog masser af eksempler på, at en god lærer kan bruge disse metoder med stor virkning. Metodedifferentiering En anden debat handler om at finde "den gode lærer" og "den rigtige praksis", selvom ingen forskning understøtter sådanne generalisationer. Det er mere befordrende at undersøge, hvilken metode eller kombinationer af metoder, der er bedst egnet i forhold til hvilke mål, hvilke uddannelsessøgende under hvilke vilkår. Det handler derfor ikke om at afskaffe de traditionelle metoder, men snarere om at anvende dem med omtanke og på passende tidspunkter. ModuliseringModulernes forskellighed For at optimere fleksibel læring som organisationsform, er det nødvendigt at modulisere uddannelsens pensum. Der er normalt fire typer af moduler:
Modulerne kan selvfølgelig også være kombinationer af det første og andet eksempel med det tredje og fjerde eksempel. Logistik problematikken Guldberg (2000) advarer dog imod modulisering ud fra et logistik perspektiv. Modulisering skal derimod understøtte en fleksibel læring med større ansvar for egen læring samt differentiering i forhold til elevernes fortrukne læringsstile.
Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 3 af 28 |
||||||||||||
Til sidens top |