|
4. Ressource-baseret læring
Åbne læringscentre baserer sig på at tilbyde ressourcer, således at den uddannelsessøgende kan engagere sig i selvstændig læring. Et åbent læringscenter er dog ikke en læringens discount supermarked. Der er tale om en specialbutik, hvor de top-designede varer er nøje udvalgt og præsenteret, og ekspedienterne er altid i nærheden til at yde hjælp. Derfor er der nogle særlige forhold vedrørende ressource-baseret læring, som man skal være opmærksom på. Strukturerede ressourcer Klasser har en lærer, som vejleder eleverne, men i et læringscenter arbejder man individuelt. Grundet omkostningerne kan læringscentre ikke altid tilbyde en-til-en vejledning, hvorfor de må basere sig på strukturerede læringsmaterialer og ressourcebaseret læring (resource-based learning). Ressource-baseret læring overlapper til en vis grad åben og fleksibel læring, men handler dog mere om læringsmetoder end om organisering af læring. Ikke blot teknologi Streatfield og Markless (1997) påpeger, at på samme måde som forskellen i definitionerne på åben læring - som filosofiog underområdet fjernundervisning - en teknologi - så er der en fare for, at ressource-baseret læring også reduceres til teknologi. Det vil sige, at det bliver ressourcerne i sig selv, der dominerer tankesættet, og ikke målet: Optimal læring. Ressourcerne er midlet Man kunne argumentere for, at det at samle alle tænkelige ressourcer i et læringscenter, så elevernes har dem lige ved hånden, begrænser udviklingen af deres selvstændige læringsevne. Det vil sjældent ske i andre sammenhænge, at de vil finde al information vedrørende et givet emne organiseret for dem på forhånd, og derved kunne man påstå, at udviklingen af deres evner til informationssøgning undermineres. Derfor er det vigtigt at fastslå, at ressource-baseret læring har mindre med ressourcerne at gøre og mere med adgang, viden, kompetencer og selvtilliden til at anvende ressourcerne.
Et arbejdskrævende tilbud Ressource-baseret læring anses ofte som en besparelse af underviserne, idet det reducerer mængden af tid, som læreren og eleven tilbringer sammen. Det er dog vigtigt at understrege, at denne undervisningsform kræver betydelige ressourcer både i form af materialer fx computere og bøger og lærertid. Det sidste skyldes, at udarbejdelse af effektive materialer er meget arbejdskrævende og slet ikke så nemt. Forudsætninger Der kan opstilles følgende forudsætninger for vellykket ressourcebaseret læring: Introduktion
Studiekompetencer
Og så skal der selvfølgelig følges op på deres forløb løbende og til sidst. Læringsaktiviteter, der involverer
Menneskelig kontakt
Feedback
Evalueringsformer
Dynamiske materialer
Faldgrubberne Nogle af faldgrubberne, når en skole implementerer ressource-baseret læring, er: Materiale overflow
Uredigerede materialer
En ny disciplin
Ikke noget, man bare kan
Manglende tilstedeværelse
Styrende materialer
Teknikker for livslang læring Uddannelsessøgende, som lærer aktivt, udvikler som regel læringsteknikker, som giver dem gode muligheder for at indgå i livslang læring. De udvikler evnen til at vælge deres egne måder at lære på, de kan finde deres eget tempo og evaluere deres egen effektivitet. De bedste ressource-baserede materialer kan understøtte elevens udvikling og hjælpe dem til at tage ansvar for egen læring. Fordele og begrænsninger På næste side gengives nogle fordele og begrænsninger ved forskellige typer af ressourcer: Fig. 3: Forskellige ressourcers fordele og begrænsninger
Stiller store krav Der er således grund til at gøre sig nøje overvejelser med hensyn til konsekvenserne af at etablere et åbent læringscenter, idet det stiller store krav til de ressourcer, der skal udvikles og tilbydes samt til de medarbejdere, der skal gøre det. Kontrakt-baseret læringKlare aftaler Kontrakt-baseret læring (negotiated learning) er et element kendt fra den traditionelle undervisning, men med ny vægt i ressource-baseret læring. Ikke mindst når en lærer "slipper eleverne løs" til selvstændig læring med ressourcer samlet i læringscentre, bliver der behov for at kunne indgå klare aftaler om mål og rammer. Aktiv deltagelse Andresen (1999) påpeger: "Et kriterium for kvalitet i læringen er, at den bidrager til stadig rekonstruktion af deltagernes erfaringer og konstruktion af ny viden. Erfaringslæringen og videnstilegnelse afhænger af deltagernes aktive deltagelse. Aktivitetsniveauet nyder godt af, at deltagerne har indflydelse på forløbet". Mulighederne En måde at give eleverne indflydelse på er at anvende kontrakt-baseret læring, som:
Kompetenceudvikling Gevinsten begrænser sig dog ikke til aktivitetsniveauet. Kontrakt-baseret læring udvikler også:
Forstærket læring Da den uddannelsessøgende ikke bare skal huske, men også forstå at anvende, bliver læringen forstærket og mere varig. Kontrakt-baseret læring er således en af de metoder, som understøtter åbent læringscenter-pædagogikken og sikrer en optimal involvering i forhold til ressource-baseret læring. IT-baseret læringIT som ressource Man kommer ikke uden om, at IT repræsenterer nogle af de vigtigste ressourcer i og omkring et åbent læringscenter. Der er vel tre stadier i IT på skolerne. Først er IT i sig selv genstand for undervisning. I andet stadie er IT primært blevet til et (selvfølgeligt) værktøj, hvis brug dog ofte begrænser sig til skrive og regnemaskine. I det tredje stadie bliver IT til en læringsressource i sin egen ret. IT og fleksibel læring Nyheden i IT-baseret læring er, at computeren giver den selvstændige uddannelsessøgende muligheden for at kreere og redigere, dvs. foretage ændringer i det, de bliver præsenteret for. Det lyder banalt, men det er måske det fundamentale aspekt i brugen af IT i læringen. Det at designe et billede eller redigere i en tekst, en grafisk fremstilling eller for den sags skyld selve programmet indebærer, at den uddannelsessøgende skal foretage forandringer, der igen kræver omtanke og problemløsningsevner. Begge er basale færdigheder i selvstændig læring. Derfor er IT en fundamental del i den fleksible lærings infrastruktur. Matteus-effektten En række erhvervsskoler har publiceret en gedigen rapport om "IT i undervisningen på hhx og htx" (Undervisningsministeriet 1999). De advarer dog: "De foreløbige erfaringer med ITintegration antyder, at der kan være tale om en vis Matteuseffekt. Stærke elever, dvs. de elever, der kan søge, bearbejde og systematisere information, og som føler glæden ved selv at tage ansvar for at lære, har større umiddelbar gavn af IT end svage elever, der risikerer at drukne sig i teknikproblemer, eller som har svært ved at navigere uden om nettets mange sandbanker og klippeskær". Motivationsskabende effekter Deres undersøgelser fører dog også frem til flere positive, motivationsskabende effekter for eleverne:
Helhedsorienterede og selvstændiggørende De konkluderer: "En øget IT-integration vil således yderligere flytte opmærksomheden fra et mere traditionelt undervisningsbegreb med vægt på lærernes formidling af viden og indøven af færdigheder i skarpt afgrænsede fag over mod et nyt læringsbegreb med vægt på mere helhedsorienterede og selvstændiggørende undervisningsformer". Der er således faldgrubber, skolen skal være opmærksom på, men også gevinster, som klart understøtter læringscenterideen. Det afgørende er dog, hvad eleverne kan bruge IT til, og følgelig hvilke ressourcer skolen stiller til rådighed. Læringsstile og design af IT-baserede undervisningsmaterialerSikring af læring Jo større betydning, IT får for undervisningen, jo større bliver behovet for at sikre, at der faktisk sker en effektiv læring ved brug af computerne. En af metoderne til det kan være at sikre overensstemmelse mellem den uddannelsessøgendes læringsstil og de muligheder, som hun bliver præsenteret for på computeren. Hensyn til læringsstile En læringsstil kan defineres som individets præference for at bearbejde information på en særlig måde, når der udføres en læringsaktivitet. Som sådan handler læringsstile om de kognitive processer, som er en del af læringen. At tage hensyn til læringsstile bliver derfor en af flere faktorer, som skal være på plads, for at en effektiv læring kan finde sted. Kategorisering af læringsstile Der findes flere tilgange til læringsstil-konceptet, men de opererer alle med en eller anden form for kategorisering. Uden at komme nærmere ind på betydningen af hver enkelt her kan følgende eksempler nævnes:
Læringsstiltests Der findes både papir-baserede og IT-baserede læringsstiltests, som kan vise eleven og læreren, hvor den enkelte har sine fortrukne læringsstile. Det er vigtigt at pointere, at ingen af teorierne opererer med endegyldige kategoriseringer, ligesom der kun tales om foretrukne læringsstile, idet alle mennesker bruger alle læringsstile i større eller mindre omfang. Aktiviteter, der matcher Accepterer man en sådan kategorisering af læringsstile, bør det være muligt set ud fra et lærersynspunkt at identificere forskellige aktiviteter, som matcher hver læringsstil. Derefter kan læreren bestemme hvilke af aktiviteterne, som vil være mest effektiv for individet for så at designe forløbet derefter. På samme måde bør det være muligt for en uddannelsessøgende at forholde sig til de forskellige læringsressourcer og pædagogiske aktiviteter og derpå bestemme, hvilke der passer bedst til netop hans foretrukne læringsstil. Metodiske problemer Dette medfører nogle metodiske problemer så som:
Organisering Baseret på Valley (1997) viser følgende figurer praktiske eksempler på, hvordan (IT-baserede) undervisningsmaterialer organiseres, således at de passer til forskellige læringsstile. I det første eksempel antages der at have været foretaget en bestemmelse af den foretrukne læringsstil. Modellen viserinteraktionen mellem elev og computer, således at programmet tager højde for præferencen. Læringsstile og interaktion
Er der ikke foretaget en bestemmelse af den foretrukne læringsstil, er det nødvendigt at præsentere forskellige valgmuligheder, som svarer til elevens behov. Dette kan vises skematisk som følger: Tilpasset læringsstil Denne version giver den uddannelsessøgende større selvstændighed og kritiske udfoldelsesmuligheder. Herved undgås nogle af de ovennævnte metodiske problemstillinger. Fx kan læringsstilen tilpasses tidspunktet og fagområdet. Ligeledes får eleven også mulighed for at prøve sig selv i forhold til andre læringsstile, end den foretrukne. Computeren kunne selvfølgelig også programmeres til altid at præsentere alle fire muligheder i en given rækkefølge, som understøtter læringscirklen. Krav til ressourcerne Afpasning af læringsstile og de IT-baserede ressourcer, der kan stilles til rådighed i et åbent læringscenter, kan give de uddannelsessøgende væsentligt forøgede muligheder for at optimere den selvstændige læring. Det er dog også en meget krævende øvelse. Blandt andet derfor foreslås der senere en overordnet strategi for udarbejdelse af IT-baserede læringsressourcer. Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 4 af 28 |
|||||||||||||||||||||
Til sidens top |