|
5. Lærerrollen
Vejleder og inspirator I det omfang, at alle lærere deltager i undervisning baseret på åbenhed og fleksibilitet samt forskellige ressourcer, kan man sige, at lærerens rolle givetvis vil skifte fra primært at være traditionel klasseunderviser til at blive vejleder og inspirator for eleverne, mens de arbejder med eksperimenterne og opgaverne. Dette for at styrke netop elevernes ansvar for egen læring. Flere roller Det er dog næppe alle undervisere, der skal, kan eller vil. For sidstnævnte kategorier vil der sikkert være andre muligheder fx værkstedsundervisning, forelæsning eller simpelthen klasseundervisning, som der stadigvæk vil være behov for i en eller anden grad. Nye opgaver For de lærere, der involverer sig i det pædagogiske univers, som åbne læringscentre har deres udgangspunkt i, vil der være en mængde nye, spændende opgaver. Der skal udarbejdes læringsressourcer i papir- og IT-baserede udgaver. Der skal indtænkes læringsstile. Der skal planlægges og beskrives på en helt ny måde. Og selve kontakten til eleverne vil, som sagt, ændre sig i takt med, at deltagerne tager teten i retning af mere konsultative funktioner. Samarbejdet Skolen skal dog ikke glemme medarbejdere med andre funktioner. Bibliotekarer, IT-supportere, systemadministratorer, tilknyttet TAP-personale osv. skal alle revurdere deres rolle i lyset af etablering af et læringscenter. Dette uddybes ikke her, men der henvises til den udmærkede publikation "Det Åbne Lærings-center" af Charlotte Have, hvor netop disse aspekter udfoldes. For medarbejdere, der tør, ligger der en kæmpe udfordring, som vil være noget af det mest udviklende i deres eget job.
Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 5 af 28 |
|||
Til sidens top |