Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Overgangen fra industri- til videnssamfund stiller krav om reform af uddannelserne. Fokus er skiftet fra lærernes undervisning til elevers og studerendes læring - altså hvad den enkelte får ud af sin uddannelse. Det stiller nye krav om pædagogisk udvikling med begreber som individualisering, læring i eget tempo og med ansvar for egen læring, informationssøgning, organisering af læringsmuligheder, IT, skolemiljø og kvalitet i centrum.

Den nye pædagogik stiller krav til skolernes fysiske rammer og indretning, så de kan understøtte den pædagogiske udvikling, der allerede er i fuld gang. Et bud på sådanne rammer er de åbne læringscentre. Undervisningsministeriet har derfor støttet flere forsøgs- og udviklingsprojekter, hvor formålet har været at eksperimentere med andre rammer, anden indretning og andre funktioner af læringsrum.

Dette temahæfte er resultatet af et sådant projekt med det formål at indsamle erfaringer med etablering og drift af åbne læringscentre i England og Danmark. Og efterfølgende at analysere, konkludere og videreformidle konkrete anbefalinger til ledere og medarbejdere på de erhvervsskoler, der nu og i de kommende år ønsker at udvikle sådanne centre.

Forfatteren til hæftet er organisationschef A. Neil Jacobsen fra EUC NORD.

Efter Uddannelsesstyrelsens opfattelse er der tale om et meget grundigt og anvendeligt materiale med konkrete forslag og ideer, som kan inspirere og bruges i både erhvervsskolerne og andre typer af uddannelsesinstitutioner. Hæftet er rigt illustreret med fotos og plantegninger af de åbne læringscentre, der indgår i projektet.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelse og udgivelse af dette hæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatterens egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2000

Denne side indgår i publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top