|
9. Case: Multi-centre på Loughborough College
Loughborough College har hovedvægten af sine aktiviteter inden for de tekniske uddannelser, men udbyder også merkantile, almengymnasiale og social- og sundhedsuddannelser. Skolen gennemfører et stort antal efteruddannelseskurser samt aktiviteter inden for åben uddannelse og på kvu-niveau. Der er ca. 3.500 årselever. Pædagogik og økonomi Baggrunden for etableringen af læringscentre på skolen var dels økonomisk og dels pædagogisk betinget. Grundet en reduktion i taxametertilskuddet måtte Loughborough College skære ned i antallet af lektioner med undervisere med en tredjedel. Skolen havde så stået over for en opgave med at sikre læringsmuligheder inden for disse rammer. Det pædagogiske grundlag Samtidig var skolen meget optaget af at finde metoder til at hjælpe de uddannelsessøgende med "at lære at lære". De havde udviklet et pædagogisk grundlag med udgangspunkt i "selvstyret læring" (self-directed learning) og "bemyndigede uddannelsessøgende" (empowered learners). Strategien for at opnå disse mål er et omfattende vejledningstilbud og fleksibel adgang til ressourcerne. Flere typer af centre Loughborough College har faktisk flere typer af læringscentre. Dels er der Library Learning Centre, dels nogle områder, der kaldes Learning Resource Centres i de tre fakulteter og endeligt et specialpædagogisk læringscenter betegnet LinKS (Loughborough Integrated Network Key Skills and Support). De centrale ressourcer Det centrale Library Learning Centre er, som navnet antyder, primært et bibliotek. Der findes bøger, tidsskrifter, aviser, videoer, kassettebånd samt specialsamlinger af informationsmaterialer om fx virksomheder. I dette center findes 60 pc'er, alle med Internet- og intranetopkobling og cd-rom. Pc'erne har alle Windows og Office-pakken samt et antal specialprogrammer. De uddannelsessøgende kan normalt altid få adgang, dog tilrådes de at booke en pc'er i eksamensterminer. Åbningstider Dette center har åbent kl. 08.30-20.00 mandag til torsdag og til kl.17.30 på fredage. I ferieperioder har centret åbent fra kl. 09.30-12.30 og igen fra kl. 14.00-17.30. For at bruge centrets pc'er kræves der medlemskab af "Learning Resource Services". Medlemskabet indebærer, at man får et brugernavn og en adgangskode samt et introduktionshæfte med både reglement og oversigt over ressourcerne. Regler Blandt reglerne er, at de uddannelsessøgende ikke må søge visse former for hjemmesider på Internettet. Skolen forbeholder sig ret til at gennemgå den enkelte brugers søgningsmønster og har også et program, der overvåger brugen af Internettet. Alle registrerede uddannelsessøgende har en e-mail-adresse, som de opfordres til at anvende til både faglige og private formål. Igen forbeholder skolen sig dog ret til at læse e-mails sendt fra eller til skolen. Andre ressourcer I centret findes også diverse udstyr såsom fotokopieringsmaskine, scannere, printere og videoafspillere. Bibliotekspersonalet sælger kopikort. Der er også et videokonferencesystem. Biblioteket tilbyder et særskilt, lidt gammeldags studierum, hvor de uddannelsessøgende kan sidde på rad og række med små skillevægge imellem sig og fordybe sig i litteratur. Der var tomt under besøget, og medarbejderen fortalte, at det sjældent blev brugt. Arbejdsmiljø Det er værd at bemærke, at skolen havde været igennem en meget bekostelige ombygning, da der oprindeligt havde været for mange pc'er samlet et sted. Den kompakte placering af pc'erne havde udviklet megen varme og havde resulteret i flere tilfælde af arbejdsmiljørelaterede sygdomme. I forbindelse med centret finder man også uddannelses- og erhvervsvejledningen og praktikpladsformidlingen. Decentrale centre De områder, der kaldes for Learning Resource Centres, er spredt rundt på skolen. De blev oprettet i 1996 og hører driftsmæssigt under den ansvarlige for læringsressourcerne. De er alle bemandet med en medarbejder, der kan hjælpe med udstyret, med at bruge programmerne eller andre ressourcer og vejlede i generelle studietekniske problemstillinger. Disse centre har åbent hele dagen. De decentrale ressourcer Pc'erne har de samme faciliteter som i biblioteket, men der findes fagspecifikke, multimedie programpakker i disse centre. Et typisk eksempel er Learning Resource Centre for Science and Technology, hvor der er 14 pc'er og andre ressourcer specielt inden for naturvidenskaberne og teknologi fx programmerne AutoCAD, MathCAD og Axium. Den stedlige biblioteksassistent mente, at de uddannelsessøgende kunne lide at bruge fakultetets center, fordi det er mere personlig og mindre intimiderende end de store centre. Den øverste ansvarlige for læringsressourcerne var lidt betænkelig ved disse centre, idet han ikke følte, at de fokuserede tilstrækkeligt på læring, men mere på det faglige. LinKS-centret I LinKS-centret findes 55 pc'er, som kan bruges både med og uden bestilling. Når de ikke er booket, kan alle uddannelsessøgende anvende dem. LinKS-centret hjælper specielt med studietekniske problemer, problemer med sprog, læsning, stavning og regning. Der gives også hjælp til uddannelsessøgende, som har svært ved IT. LinKS-centret kommer i kontakt med ca. 35% af de uddannelsessøgende, hvoraf størsteparten kommer for at få adgang til computerne. Centret er fysisk set et åbent rum, men det er delt op i zoner, hvor der foregår forskellige former for aktiviteter. Centrets lærere og vejledere eller de uddannelsessøgendes egne tutorer kan booke op til 70 pladser. Ellers er der fri adgang for alle mellem kl. 09.00-17.00. Støtte til nøglekompetencer Hvis eleven kommer til LinKS-centret uden at have bestilt tid, kan han/hun anvende ressourcerne selvstændigt og eventuelt få hjælp af de administrative medarbejdere. Disse bruger ca. 50% af deres tid på at hjælpe uddannelsessøgende med IT-problemer af forskellig karakter. Kommer eleven med et specificeret problem inden for det, der kaldes nøglekompetencer (Key Skills), så kan man altid få hjælp fra en af centrets specialuddannede tutorer. "Learning Space" Udover de allerede nævnte pc'er, har skolen ca. 200 pc'er i egentlige IT-lokaler. Disse har dog også samme faciliteter inklusiv intranet. Dette er specielt vigtigt, da Loughborough College har valgt at anvende et Lotus Notes-program, der hedder "Learning Space". Ved hjælp af dette program kan underviserne lægge opgaver ud på nettet - successivt eller i form af færdige moduler. Udover opgaver kan hele kursets/modulets undervisningsplan offentliggøres, ligesom handouts, multimedie materialer, referencer og Power Point-transparenter kan lægges ud. Elektronisk portfolio De uddannelsessøgende kan hente disse materialer herfra, sende delvis færdige opgaver til kommentering hos læreren, aflevere færdige opgaver og få de endelige kommentarer og karakterer. Den enkelte uddannelsessøgende har således adgang til en elektronisk portfolio overalt på skolen. Da alt gemmes på en database, kan den uddannelsessøgende også gå tilbage til opgaverne og reflektere over besvarelserne og kommentarerne. Programmet holder styr på samtlige kommentarer og karakterer, således at man kan se progressionen og til sidst udarbejde en endelig karakterliste for den enkelte uddannelsessøgende. Der findes en central ansvarlig for systemet, men vedkommende påpegede, at det var vigtigt, at underviserne har ejerskabet af deres eget fagområde, ellers ville det ikke være overkommeligt. Lærerne kan dog henvende sig for at få hjælp til at designe nye materialer til systemet. "Managed Learning Environment" Skolen oplyste, at Microsoft har annonceret, at de ville sende et lignende produkt, en "Managed Learning Environment", som det kaldes, på markedet. Der findes dog flere andre programmer. Bemandingen Inden for den organisatoriske enhed, der kaldes læringscentrene, er der ansat 24 medarbejdere: Én leder (der er uddannet bibliotekar), to administrationsmedarbejdere, syv en halv biblioteksassistenter, 13 medarbejdere til forskellige former for ITsupport og systemadministration samt en AVtekniker. Det har givetvis en betydning for konsistensen i Loughborough Colleges læringscenter-tilbud, at den øverste ansvarlige er medlem af direktionen og samtidigt ansvarlig for alle uddannelserne. Centrets rolle Centrenes medarbejdere er klar over, at læringscentrenes tilbud af nogle lærere opfattes som konkurrence til traditionel klasseundervisning. De understregede dog, at mens læringscentrene ikke helt kan erstatte faglig input sammen med en lærer, så var det deres tro, at de uddannelsessøgende lærte mindst ligeså meget af selvstændigt arbejde i centrene. Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 9 af 28 |
||
Til sidens top |