|
|
15. Organisering
af åbne læringscentre
Der findes ikke én rigtig måde at organisere åbne læringscentre, men der findes til
gengæld flere forskellige måder tilpasset netop pågældende skoles historie,
forudsætninger, mål osv.
Fig. 9: Organisering af læringscentre
|
Centralistisk model
Nogle skoler vælger en egentlig centralistisk model. Fordelene er, at man sikrer sig mod
dobbeltressourcer. Man ved, hvor tingene er henne, og man kan opbygge en ekspertise.
Ulemperne er, at man ikke har fagekspertisen, at afdelingerne ikke har ressourcerne ved
hånden, og at det giver interne fordelingsdiskussioner. |
|
Koordinerende model
Andre skoler vælger en model, hvor læringscentret i virkeligheden blot holder styr på
indkøb og beholdningen. De har en koordinerende funktion i forhold til de decentrale
læringsområder. Fordelene er, at man sikrer koordineringen og fagekspertisen. Ulemperne
er, at man ikke får opbygget den generelle ekspertise, at der er for få midler til de
større investeringer, og at man ikke går helhjertet ind for implementering af fleksibel,
ressource-baseret læring. |
|
Decentrale modeller
Endnu andre skoler vælger udelukkende at basere sig på decentrale løsninger.
Fagekspertisen og afdelingens egen kontrol med anvendelsen er høj. Til gengæld mangler
den ekspertise, som kan være i et centralt læringscenter, ligesom fordelene ved
sammenlægningen af investeringsbudgetterne udebliver. Koordinering af indkøbene mangler
også. |
|
Kombinationsmodeller
Atter andre skoler vælger en kombination af ovenstående, hvor der både er et centralt
læringscenter og et eller flere fagspecifikke decentrale læringsområder. Her forsøger
man at opnå så mange af fordelene som muligt ved de andre modeller. Der vil dog givetvis
stadigvæk være diskussioner om fordeling af ressourcer og omkostninger mellem det
centrale og de decentrale niveauer. |
Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 15 af 28
© Undervisningsministeriet 2000 |
|