Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

15. Organisering af åbne læringscentre





Der findes ikke én rigtig måde at organisere åbne læringscentre, men der findes til gengæld flere forskellige måder tilpasset netop pågældende skoles historie, forudsætninger, mål osv.

Fig. 9: Organisering af læringscentre

[Billede: Firkant hvor pilene peger ind imod centrum. Centralistisk model.] Centralistisk model
Nogle skoler vælger en egentlig centralistisk model. Fordelene er, at man sikrer sig mod dobbeltressourcer. Man ved, hvor tingene er henne, og man kan opbygge en ekspertise. Ulemperne er, at man ikke har fagekspertisen, at afdelingerne ikke har ressourcerne ved hånden, og at det giver interne fordelingsdiskussioner.
[Billede: Firkant hvor pilene peger ud fra centrum mod delmængder i omkredsen. Koordinerende model.] Koordinerende model
Andre skoler vælger en model, hvor læringscentret i virkeligheden blot holder styr på indkøb og beholdningen. De har en koordinerende funktion i forhold til de decentrale læringsområder. Fordelene er, at man sikrer koordineringen og fagekspertisen. Ulemperne er, at man ikke får opbygget den generelle ekspertise, at der er for få midler til de større investeringer, og at man ikke går helhjertet ind for implementering af fleksibel, ressource-baseret læring.
[Billede: Firkant hvor pilene peger ud fra delmængder i omkredsen mod andre delmængder i omkredsen. Decentrale modeller] Decentrale modeller
Endnu andre skoler vælger udelukkende at basere sig på decentrale løsninger. Fagekspertisen og afdelingens egen kontrol med anvendelsen er høj. Til gengæld mangler den ekspertise, som kan være i et centralt læringscenter, ligesom fordelene ved sammenlægningen af investeringsbudgetterne udebliver. Koordinering af indkøbene mangler også.
[Billede: Firkant hvor pilene peger ud fra centrum mod delmængder i omkredsen, som peger tilbage mod centrum. Kombinationsmodeller.] Kombinationsmodeller
Atter andre skoler vælger en kombination af ovenstående, hvor der både er et centralt læringscenter og et eller flere fagspecifikke decentrale læringsområder. Her forsøger man at opnå så mange af fordelene som muligt ved de andre modeller. Der vil dog givetvis stadigvæk være diskussioner om fordeling af ressourcer og omkostninger mellem det centrale og de decentrale niveauer.

Denne side indgår i publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 15 af 28
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top