Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Definition





Hvad hedder det?

I dette temahæfte anvendes betegnelsen "Åbent Læringscenter".

Et dansk - om end ikke særligt mundret - forsøg på at gengive både navnet og funktionen, som kendes fra England.

Herfra er hentet termen "Open Learning Centre", men der findes mange andre eksempler:

  • Learning Resource Centre
  • Flexible Learning Centre
  • Library Learning Centre
  • Resource Based Learning Centre

I Danmark kan man finde betegnelser som "Flex-center" og "Læringscentret", men der er også enkelte skoler, der endnu bruger navne som IT-café og mediateket med nogenlunde samme indhold. Disse kan suppleres af specialcentre som "Det naturvidenskabelige" eller "Det humanistiske Center".

Mange definitioner

Ingen af de besøgte skoler, der indgår som cases i dette hæfte, havde nemt ved at definere begrebet. I litteraturen findes der også meget forskellige bud: "… Et sted hvor individer kan tage hen for at udvikle sig og lære" (Brown, Smith 1995).

"… Et læringscenter kan anskues som mere end blot et arbejdsrum, men mindre end institutionen som helhed; måske er det den del af institutionen, som tager sig af ikketraditionel undervisning" (Davies 1989).

"Læringscentre skal kunne tilbyde et sted, hvor alle uddannelsessøgende kan arbejde med en række forskellige læringsstile og læringsressourcer, individuelt eller i grupper og selvstændigt i forhold til egen tid og niveau" (Oates, Watson 1995).

"Det er en form for åbent studiemiljø på skolen, hvor kursister og elever kan arbejde med at lære sig noget på forskellige måder, i forskelligt tempo, gennem forskellige materialer. Det er også et ressourcecenter med adgang til en række ressourcer i form af informations- og kommunikationsteknologi (IT), tutorer (lærere) og måske et egentligt bibliotekstilbud …" (Have 1999). Have differentierer derefter definitionen i forhold til centret som støtte, supplement, læringsrum og samlebegreb for en skole.

Hvad betyder det?

Der er tilsyneladende følgende ingredienser i begrebet:

  • Læring
  • Åbenhed
  • Fleksibilitet
  • Ressource-baseret
  • Center-konceptet.

Mere end et rum

Som det fremgår, er der i definitionerne lagt op til, at et læringscenter er mere end blot et fysisk center. Åbne læringscentre hænger nøje sammen med en pædagogisk praksis og dertil hørende teoretisk fundament. Ellers reduceres læringscentrene til at være en mere eller mindre tilfældig samling af ressourcer eller i bedste fald til biblioteker med computere. I sig selv vil det næppe have nogen pædagogisk effekt og slet ikke, hvis ambitionsniveauet er at gøre læring til skolens primære mål.

Projektet tager derfor udgangspunkt i de læringsmiljøer, der har til formål at opfylde de pædagogiske intentioner, som afdækkes i den efterfølgende begrebsafklaring.

Vidtrækkende pædagogiske og organisatoriske konsekvenser

Hvis en skole vil drage den fulde fordel af et læringscenter, kan man ikke nøjes med at se centret som en bygning med nogle bøger og computere. Etablering af åbne læringscentre har vidtrækkende pædagogiske og organisatoriske konsekvenser for en skole. Derfor indledes der med en gennemgang af forståelsesrammen for læringscentrene samt nogle af de pædagogiske aspekter, der ligger til grund for, og som er konsekvenser af, implementeringen af centrene.

"Skoler oprettes ikke for at gøre det bekvemt for børn at lære, men for at gøre det bekvemt for lærere at undervise.

Tolstoy

 

[Billede: Et hjørne til den daglige avis- og tidsskriftslæsning, hvor lærerne også kommer.]

Denne side indgår i publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 1 af 28
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top