Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

18. En strategi for udvikling af IT-baserede lærings-ressourcer





IT er sjovere

På alle de skoler, der indgår i casene, gav de uddannelsessøgende udtryk for, at de synes, det er sjovere at lære ved hjælp af IT, og som nævnt tidligere er der grund til at tro, at det giver flere elever bedre muligheder for at lære.

Ressourcebehov

For at udnytte et åbent læringscenter fuldt ud er det nødvendigt at have tilstrækkelige IT-baserede ressourcer. Bøgerne har stadigvæk deres plads som læringsressourcer, men hastigheden, med hvilken samfundet og teknologien ændrer sig, gør hurtigt sådanne ressourcer forældede. Det samme gælder for så vidt for cd rom'er, men deres potentiale ligger i muligheden for at gøre materialerne interaktive.

Stort investeringsbehov

Ikke mindst for et lille sprogområde som Danmark med forholdsvis mange mindre skoler og et bredt spektrum af fagområder på mange niveauer, er det næsten uladsiggørligt at udvikle de ressourcer selv på hver enkelt skole. Selv inden for regioner eller samarbejdsfora, vil investeringen være uoverkomme-lig.

FERL

Samme erfaring gjorde man i England, hvorfor der er etableret en national instans, der promoverer sådanne ressourcer.

"Further Education Resources for Learning" (FERL) er en Internet-baseret informationsservice for lærere og andre interessenter inden for ungdomsuddannelserne i England (http://ferl.becta.org.uk). FERL er indirekte finansieret af det britiske undervisningsministerium og således uafhængig af kommercielle interesser.

Lærerinformation

Det er FERL’s mål at hjælpe skolerne med at få mest muligt ud af informations- og læringsteknologien. Websiden indeholder en lang række informationer til gavn for underviserne:

  • Information og anmeldelser af elektroniske læringsmaterialer, herunder multimedier og websider kategoriseret efter fagområde
  • Information om alle former for læringsteknologi, herunder hardware, software, WWW, intranet, fjernundervisning,multimedier, videokonferencer samt "virtual reality"
  • Cases om udvikling og integration af læringsteknologi (Information Learning Technology (ILT)) på skolerne
  • Arrangementer
  • Fokus på specielle områder så som "Managed Learning Environments"
  • Forskningsresultater
  • Publikationer og andre relevante materialer inden for læringsteknologien
  • Artikler og undersøgelser
  • Links til og oversigter over udbydere af læringsmaterialer
  • Links til webbaserede læringsmaterialer.

Denne nationale instans udvikler altså ikke selv materialer, men koordinerer indsatsen og giver information om mulighederne.

QUILT

Endnu et initiativ, som er taget af det britiske Further Education Development Agency (FEDA, som er en pendant til Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, DEL), er "Quality in Information and Learning Technology" (QUILT) (http://www.feda.ac.uk/).

Lærerstøtte

QUILT er en række relaterede aktiviteter inden for udvikling og implementering af læringsteknologi fx:

  • Skolebaseret projekt- og konsulentvirksomhed
  • Medarbejderudvikling
  • Information og publikationer
  • Fleksible og åbne læringsmaterialer og -muligheder.

Samarbejdsmodel

En dansk model kunne vel tænkes at udspringe fra interessenter såsom Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets organisationer, de faglige udvalg, DEL, skolesamarbejderne og IT-baserede forlag. Udover opgaver i lighed med FERL's, kunne et sådant fora også udvikle materialerne. Grundet den formodede minimale interesse for at udvikle et stort antal ressourcer til relativt få købere hos de kommercielle interessenter, ville det givet være nødvendigt at finansiere udviklingen centralt.

Det skal straks indrømmes, at enkelte danske forlag gør forsøg i denne retning, ligesom Foreningen af Skoleledere (FS) har iværksat et udviklingsprojekt, men udbuddet må nødvendigvis være betydeligt mere omfattende, hvis det skal have den ønskede effekt.

Udenlandske materialer

Der er selvfølgelig mulighed for at trække på nogle af de eksisterende fremmedsprogsmaterialer. De vil både kunne anvendes i fagrelevant sprogundervisning og i nogen omfang direkte i forhold til faget. Men der vil også være behov for at få materialer på dansk. I nogle tilfælde vil man igen kunne hente hjælp i det fremmedsprogede, som - formodentligt mod en klækkelig betaling - vil kunne bearbejdes og oversættes. For at gøre sådan noget optimalt, kræver det en national strategi og henvendelser på nationalt plan - ellers bliver det alt for dyrt.

Internationalt samarbejde

Der er ikke kun tale om engelsksprogede materialer. Ved et besøg på en af skolerne i forbindelse med udarbejdelsen af en case, blev forfatteren bekendt med, at et fransk skolekonsortium har fået et millionbeløb fra EU til at udvikle en multimedie cd rom om maskinarbejderfaget. Kun gennem en national instans - eventuelt i samarbejde med CEDEFOP - ville de danske skoler kunne holde sig systematisk orienteret om den slags initiativer.

Denne side indgår i publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 18 af 28
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top