|
|
19. Konklusion og
anbefalinger
Udspringer af pædagogikken
Den umiddelbare konklusion på ovenstående undersøgelser i såvel forskning som i
feltet må være, at etablering af et åbent læringscenter nødvendigvis må ses i lyset
af det pædagogiske grundlag, som den enkelte skole vælger. Vælger skolen at basere sig
på åbne og fleksible undervisningsformer med ressourcebaseret læring som en metode, har
implementering vidtgående pædagogiske og organisatoriske konsekvenser.
Ingen patentløsninger
Der findes dog ingen fast opskrift på et åbent læringscenter, hverken med hensyn til
fysiske rammer, indretning, udstyr, funktion, design eller tilbud. Blandt de i hæftet
nævnte eksempler, kan der hentes inspiration til mange forskellige former for
læringscentre, som nødvendigvis må tilpasses den enkelte skoles mål og strategier,
herunder økonomisk prioritering.
ÅLC som katalysator
Dette til trods er det forfatterens overbevisning, at etablering af et åbent
læringscenter kan være en betydelig primus motor i skolernes arbejde med at implementere
de mål, som samfundet har sat, herunder i særdeleshed via erhvervsuddannelsesreformen.
Holder man sig for øje, at et åbent læringscenter ikke blot er et spørgsmål om det
fysiske udseende, IT-udstyr osv., men er en funktion, som understøtter en ny måde at
organisere læring på, kan etablering af et sådant center være et meget vigtigt element
i opfyldelsen af de pædagogiske mål, som blandt andet kommer til udtryk i
erhvervsuddannelsesreformen.
Stiller store krav
Ønsker skolen andet end blot at omdøbe biblioteket til et læringscenter, stiller det
store krav til såvel ledelse som medarbejdere.
Gevinsten for de uddannelsessøgende og skolen, for hvem læring i sidste ende må
være målet, mere end modsvarer investeringen. Håndteres etableringen af et åbent
læringscenter professionelt, kan det være fokuspunktet for skolens pædagogiske
udvikling og bidrage betydeligt til opfyldelsen af interessenternes behov for læring.
Åbne læringscentre er ikke svaret på alt i den pædagogiske udvikling, men er klart
et væsentligt bidrag.
Nedenfor opsummeres nogle af de anbefalinger, der er resultat af analyserne i
forbindelse med dette projekt:
- Inden en skole bestemmer sig for etablering af et åbent læringscenter, må den
nødvendigvis først gøre sig grundige overvejelser og foretage nærgående analyser med
hensyn til det pædagogiske grundlag for skolen.
- I forbindelse med afklaringen bør alle interessenter inddrages, herunder de lokale
uddannelsesudvalg.
- Minimere usikkerheden og potentielle barrierer blandt medarbejderne gennem åben og
ærlig dialog om mål og midler.
- Det kan anbefales at foretage nogle studieture både i ind- og udland for at hente
inspiration.
- Der skal udarbejdes en plan for integration af eksisterende ressourcer.
- Find egnet udstyr og andre ressourcer og ikke kun det, der ikke kan bruges andetsteds.
- Der skal tages stilling til, om skolen ønsker at organisere sig med centrale eller
decentrale løsninger eller eventuelt kombinationer heraf.
- Skolen skal vurdere ambitionsniveauet: Man behøver ikke at bygge store, flotte
bygninger, mindre kan også gør det.
- Der skal udarbejdes en plan for medarbejderudvikling, herunder udvikling af
IT-kompetencer.
- Der skal ske en afklaring med hensyn til roller i forbindelse med læringscentret.
- Skab et forum for information og dialog om centret, også mellem faggrupperne i og uden
for læringscentret.
- Opret eventuelt et udvalg vedrørende læring, så skolen sikrer sig konsistens i
initiativerne.
- Det skal afgøres, om skolen vil investere i nye lokaler, eller om der findes egnede
lokaler i det eksisterende bygningskompleks.
- Centrets indretning skal virke inspirerende og fremme læring.
- Der skal være et studiemiljø, men også god plads til det sociale miljø.
- Husk de sekundære faciliteter.
- Sikre den nødvendige IT-infrastruktur.
- Påbegynd udvikling af læringsmaterialer, herunder IT-baserede læringspakker længe
inden, centret skal åbne.
- Udvikle og afholde introduktionskurser til centret.
- Gør introduktionskurserne fagrelevante.
- Indføre et sikkerhedssystem.
- Udarbejde brugerstatistikker.
- Gennemføre brugerevalueringer.
- Afholde forskellige former for arrangementer i centret. Det er en af måderne at få
medarbejderne til at bruge det.
- Sikre at det overordnede ansvar for centret og de pædagogiske initiativer, der er
konsekvenser deraf, er placeret på ledelsesniveau.
- Hvis du er skoleleder: Engagér dig igennem hele processen. Det er en af de vigtigste
organisatoriske og pædagogiske beslutninger, der træffes.
- Hvis du ikke selv er skoleleder: Sørg for ledelsesopbakning igennem hele processen.
- Indgå i skolesamarbejder om udvikling af IT-baserede læringsressourcer.
Denne side indgår i
publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 19 af 28
© Undervisningsministeriet 2000 |
|