Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

19. Konklusion og anbefalinger





Udspringer af pædagogikken

Den umiddelbare konklusion på ovenstående undersøgelser i såvel forskning som i feltet må være, at etablering af et åbent læringscenter nødvendigvis må ses i lyset af det pædagogiske grundlag, som den enkelte skole vælger. Vælger skolen at basere sig på åbne og fleksible undervisningsformer med ressourcebaseret læring som en metode, har implementering vidtgående pædagogiske og organisatoriske konsekvenser.

Ingen patentløsninger

Der findes dog ingen fast opskrift på et åbent læringscenter, hverken med hensyn til fysiske rammer, indretning, udstyr, funktion, design eller tilbud. Blandt de i hæftet nævnte eksempler, kan der hentes inspiration til mange forskellige former for læringscentre, som nødvendigvis må tilpasses den enkelte skoles mål og strategier, herunder økonomisk prioritering.

ÅLC som katalysator

Dette til trods er det forfatterens overbevisning, at etablering af et åbent læringscenter kan være en betydelig primus motor i skolernes arbejde med at implementere de mål, som samfundet har sat, herunder i særdeleshed via erhvervsuddannelsesreformen.

Holder man sig for øje, at et åbent læringscenter ikke blot er et spørgsmål om det fysiske udseende, IT-udstyr osv., men er en funktion, som understøtter en ny måde at organisere læring på, kan etablering af et sådant center være et meget vigtigt element i opfyldelsen af de pædagogiske mål, som blandt andet kommer til udtryk i erhvervsuddannelsesreformen.

Stiller store krav

Ønsker skolen andet end blot at omdøbe biblioteket til et læringscenter, stiller det store krav til såvel ledelse som medarbejdere.

Gevinsten for de uddannelsessøgende og skolen, for hvem læring i sidste ende må være målet, mere end modsvarer investeringen. Håndteres etableringen af et åbent læringscenter professionelt, kan det være fokuspunktet for skolens pædagogiske udvikling og bidrage betydeligt til opfyldelsen af interessenternes behov for læring.

Åbne læringscentre er ikke svaret på alt i den pædagogiske udvikling, men er klart et væsentligt bidrag.

Nedenfor opsummeres nogle af de anbefalinger, der er resultat af analyserne i forbindelse med dette projekt:

  • Inden en skole bestemmer sig for etablering af et åbent læringscenter, må den nødvendigvis først gøre sig grundige overvejelser og foretage nærgående analyser med hensyn til det pædagogiske grundlag for skolen.
  • I forbindelse med afklaringen bør alle interessenter inddrages, herunder de lokale uddannelsesudvalg.
  • Minimere usikkerheden og potentielle barrierer blandt medarbejderne gennem åben og ærlig dialog om mål og midler.
  • Det kan anbefales at foretage nogle studieture både i ind- og udland for at hente inspiration.
  • Der skal udarbejdes en plan for integration af eksisterende ressourcer.
  • Find egnet udstyr og andre ressourcer og ikke kun det, der ikke kan bruges andetsteds.
  • Der skal tages stilling til, om skolen ønsker at organisere sig med centrale eller decentrale løsninger eller eventuelt kombinationer heraf.
  • Skolen skal vurdere ambitionsniveauet: Man behøver ikke at bygge store, flotte bygninger, mindre kan også gør det.
  • Der skal udarbejdes en plan for medarbejderudvikling, herunder udvikling af IT-kompetencer.
  • Der skal ske en afklaring med hensyn til roller i forbindelse med læringscentret.
  • Skab et forum for information og dialog om centret, også mellem faggrupperne i og uden for læringscentret.
  • Opret eventuelt et udvalg vedrørende læring, så skolen sikrer sig konsistens i initiativerne.
  • Det skal afgøres, om skolen vil investere i nye lokaler, eller om der findes egnede lokaler i det eksisterende bygningskompleks.
  • Centrets indretning skal virke inspirerende og fremme læring.
  • Der skal være et studiemiljø, men også god plads til det sociale miljø.
  • Husk de sekundære faciliteter.
  • Sikre den nødvendige IT-infrastruktur.
  • Påbegynd udvikling af læringsmaterialer, herunder IT-baserede læringspakker længe inden, centret skal åbne.
  • Udvikle og afholde introduktionskurser til centret.
  • Gør introduktionskurserne fagrelevante.
  • Indføre et sikkerhedssystem.
  • Udarbejde brugerstatistikker.
  • Gennemføre brugerevalueringer.
  • Afholde forskellige former for arrangementer i centret. Det er en af måderne at få medarbejderne til at bruge det.
  • Sikre at det overordnede ansvar for centret og de pædagogiske initiativer, der er konsekvenser deraf, er placeret på ledelsesniveau.
  • Hvis du er skoleleder: Engagér dig igennem hele processen. Det er en af de vigtigste organisatoriske og pædagogiske beslutninger, der træffes.
  • Hvis du ikke selv er skoleleder: Sørg for ledelsesopbakning igennem hele processen.
  • Indgå i skolesamarbejder om udvikling af IT-baserede læringsressourcer.

Denne side indgår i publikationen "Åbne læringscentre - hvorfor og hvordan?" som kapitel 19 af 28
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top