Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

Resumé

1. Indledning og publikationens forudsætninger

2. Erhvervsuddannelsesreform 2000 er et svar på en samfundsmæssig og en arbejdsmar-kedsmæssig udvikling
Curriculumteoretiske overvejelser og forudsætninger vedrørende substans og form i erhvervsuddannelserne
2.1. Arbejdsmarkedet i vidensamfundet - kompetence, kreativitet, omstillingsparathed
2.2. Fra undervisning til læring
2.3. Elevevaluering og kvalitetsvurdering af uddannelsen
2.4. Den taksonomiske problemstilling

3. Det individuelle uddannelsesforløb
Den topologiske uddannelsesmetafor
3.1 Det didaktiske rum
3.2 Skitsering af en uddannelsestopologi
3.3 Transmission som målsætning
3.4 Inklusion

4. Den curriculære struktur - valgmuligheder og modulisering
4.1 ‘Årskurslöshed’
4.2 Modulisering
4.3 Metalæring
4.4 Linearitet

5. Det didaktiske rum
5.1 Vilkår og niveauer i det didaktiske rum
5.1.1 Om reformgrundlagets forudsætninger
5.1.2 Pædagogiske forudsætninger og overvejelser
5.1.3 Legitimitetsproblemet
5.1.4 Det didaktiske rums strukturelle elementer
5.2 Målformulering i det didaktiske rum
5.2.1 Overordnet struktur for målformule-ringen
5.2.2 Rammer og terminologi for målbeskrivelser, herunder vedrørende kompetence og kvalifikation

6. Tutoring, metalæring
6.1 Tutoring
6.2 Metalæring, zappning og ungdomskultur

7. Læringsbegrebet
7.1 Flytning af fokus fra undervisning til læring
7.2 Praksislæring
7.3 Mesterlærens renæssance
7.4 Self-directed learning
7.5 AFEL

8. Den didaktiske praksis; helhedsorientering og eleven som didaktiker
8.1 Det didaktiske problem
8.2 Didaktikken i organiseringen
8.3 Helhedsorientering
8.4 Værkstedsaktiviteter (-undervisning) og didaktik
8.5 Didaktik og fagdidaktik

9. Målformuleringsformatet; taxonomi
Forslag om sprogbrugsnorm
9.1 Baggrund og begrundelse for forslag om sprogbrugsnorm
9.2 Målformulering
9.3 Terminologi i den lokale undervisningsplan mv.
9.4 Om beskrivelser af læringsmuligheder i den lokale undervisningsplan/den konkrete planlægning
9.5 Samlet oversigt over anbefalingerne vedrørende måltaxonomi
9.6 De enkelte elementer i det didaktiske rum

10. Edb-mæssig underbygning af nyorganiseringen
Etablering af databaser, web-sider mv., som understøtter og dokumenterer informationer og nye strukturer i uddannelsens planlægning og gennemførelse. Skemalægning

11. Læringsrummene, de fysiske faciliteter og læremidler
11.1 Distribueret teorilæring
11.2 Open Learning Center
11.3 Simulering (SIMU-konceptet)
11.4 Øvebutikker mv.

12. Sociale relationer i en nyorganiseret uddannelse
12.1 Skolekultur
12.2 Det sociale liv i skolen

13. Lærerrollen i forvandling
13.1 Teambuilding på lærersiden
13.2 ‘Lærerrollen’ er mange roller
13.3 Samspillet mellem de pædagogiske roller

14. Den individuelle søjle

15. Samspillet mellem skole- og praktikdelen af uddannelsen
15.1 Skole-virksomhedssamspillet og ansvar for egen læring
15.2 Uddannelsesbogen som et redskab i samspillet

16. Afslutning: Hvordan opnås ‘Parity of Esteem’ med erhvervsuddannelsesreform 2000?
16.1 Højnelse af uddannelsernes renommé ved tilvejebringelse af ‘Parity of Esteem’
16.2 Afsluttende bemærkninger

17. Summary in English

18. Litteratur

Bilag 1 - Den samfundsmæssige baggrund for erhvervsuddannelsesreform 2000
Bilag 2 - Moduler i uddannelse
Bilag 3 - Om struktur og terminologi i målformulering
Bilag 4 - Uddrag af Uddannelsesstyrelsens retningslinjer af 23. sept. 1999 vedrørende målbeskrivelse i uddannelsesbekendtgørelser i eud
Bilag 5 - Et eksempel på identifikation af ‘pathways’

Denne side indgår i publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

  Forsiden  
Til sidens top