Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder omfattende forandringer for skoler, lærere og elever - og i nogen udstrækning også for praktikvirksomhederne. Ud over ændringerne i uddannelsernes struktur indføres der en række nye elementer i uddannelserne, der vil få afgørende indflydelse på planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af det pædagogiske arbejde.

En så gennemgribende reform, som erhvervsuddannelserne er omfattet af fra januar 2001, er resultatet af mange analyser, overvejelser og beslutninger. Derfor er den også udtryk for mange instansers og menneskers fælles anstrengelser. I hæftet gennemgås hovedtrækkene i de intentioner, der fra første færd har ligget bag de ændringer, som reformen lægger op til i uddannelsernes pædagogik og didaktik. Det er således, hvad man kunne kalde reformens pædagogiske idégrundlag, der her fremlægges - ikke historien om reformen og heller ikke en systematisk gennemgang af dennes forskellige elementer, men netop en gennemgang af de bagvedliggende didaktiske og pædagogiske overvejelser.

Ligeledes gennemgås den struktur af regler og dokumenter, der danner det retslige grundlag for reformen - og hermed for erhvervsuddannelserne.

Reformen er i vid udstrækning en pædagogisk og didaktisk reform, der stiller store krav til skolernes og lærernes parathed til at fylde de nye muligheder ud. Uden skolernes og lærernes aktive indsats for at virkeliggøre de forskellige elementer, som reformen består af, vil reformen ikke få det gennemslag, som den skal have, hvis vi skal imødekomme de meget store forventninger, der med rette bliver stillet til erhvervsuddannelserne.

Derfor er det væsentligt, at alle får et så grundigt kendskab til baggrunden for reformen, som det er muligt..Hæftet indeholder fyldigere forklaringer af den pædagogiske terminologi og en mere detaljeret dokumentation, bl.a. i form af noter og litteraturoversigt, end tilfældet er for hæftet "Pædagogik og didaktik i de nye erhvervsuddannelser", som også er udsendt i efteråret 2000, og som er en kortere version af nærværende publikation.

Som det fremgår af forfatternes indledning, er der tale om en sammenskrivning, redigering og opdatering af to oprindelige notater 'Det pædagogiske grundlag for Reform 2000' af 1. februar 1999 og 'Forslag til struktur og rammer for beskrivelse af indhold (mål) i erhvervsuddannelserne' af januar 2000.

Ønsker man en mere systematisk indføring i de strukturelle elementer i erhvervsuddannelsesreform 2000, kan der henvises til Undervisningsministeriets og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelses mange publikationer herom. (Se fx ministeriets websider om reformen på: www.uvm.dk/erhverv/reform og DEL's websider på: www.delud.dk ).

Temahæftet henvender sig til ledere og undervisere på erhvervsskoler, til uddannelsesplanlæggere, de faglige udvalg, m.fl. Det er vores opfattelse og håb, at hæftet kan anvendes bl.a. i erhvervslæreruddannelser, herunder pædagogikum.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2000

Denne side indgår i publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top