Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000





[Billede: Publiaktionens forside] I hæftet præsenteres baggrunde for og overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000.

Forfatterne belyser de pædagogiske og didaktiske nydannelser, som er grundpiller i erhvervsuddannelserne efter reformen.

- Det individuelle uddannelsesforløb, valgmuligheder og modulisering
- Det didaktiske rum, tutoring, læringsbegreb og målformulering
- Elevens nye rolle og personlige uddannelsesplan, eleven som didaktiker
- Lærerens nye roller, kontaktlærerfunktionen
- Edb-mæssig underbygning, læringsrum, det sociale liv
- Samspillet mellem skole og praktik mv.

De centrale ændringer, som erhvervsuddannelsesreform 2000 medfører, vil grundlæggende ændre hverdagen i erhvervsuddannelserne - ikke blot for eleven, men i høj grad også for skolen og lærerne.

Indhold:

Forord
Resumé
1. Indledning og publikationens forudsætninger
2. Erhvervsuddannelsesreform 2000 er et svar på en samfundsmæssig og en arbejdsmarkedsmæssig udvikling
3. Det individuelle uddannelsesforløb
4. Den curriculære struktur - valgmuligheder og modulisering
5. Det didaktiske rum
6. Tutoring, metalæring
7. Læringsbegrebet
8. Den didaktiske praksis; helhedsorientering og eleven som didaktiker
9. Målformuleringsformatet; taxonomi
10. Edb-mæssig underbygning af nyorganiseringen
11. Læringsrummene, de fysiske faciliteter og læremidler
12. Sociale relationer i en nyorganiseret uddannelse
13. Lærerrollen i forvandling
14. Den individuelle søjle
15. Samspillet mellem skole- og praktikdelen af uddannelsen

16. Afslutning: Hvordan opnås ‘Parity of Esteem’ med erhvervsuddannelsesreform 2000?
17. Summary in English
18. Litteratur

Bilag 1 - Den samfundsmæssige baggrund for erhvervsuddannelsesreform 2000
Bilag 2 - Moduler i uddannelse
Bilag 3 - Om struktur og terminologi i målformulering
Bilag 4 - Uddrag af Uddannelsesstyrelsens retningslinjer af 23. sept. 1999 vedrørende målbeskrivelse i uddannelsesbekendtgørelser i eud
Bilag 5 - Et eksempel på identifikation af ‘pathways’

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top