Bilag 5 - Et eksempel på identifikation af 'pathways'
Man kan hævde, at man har et billede af bevægelsesmulighederne gennem uddannelserne
gennem uddannelsesstatistikken.
Men det gælder ikke uden videre. Statistikken beskriver kun det, som der spørges
efter med de ord og begreber, som definerer uddannelsesmulighederne. Landskabet
skal defineres for at kunne beskrives i tal.
I udvalgsarbejdet med forberedelse af loven om brobygningsforløb blev der fx stillet
et nyt spørgsmål: Ad hvilke veje bevæger de unge sig gennem overgangen mellem
grundskolens 9. klasse og ungdomsuddannelserne? I besvarelsen af dette spørgsmål måtte
det datamateriale, som forelå, analyseres på en ny måde, hvilket frembragte ny viden,
jf. betænkning 1281 'Brobygning mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne.' UVM,
1994, side 22 - 23. Her måtte - og kunne (takket være personnr.-baseret
registrering!) - man beskrive elevstrømmen (på ialt små 70.000 elever) gennem
Denne side indgår i
publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform
2000" som kapitel 23 af 23
© Undervisningsministeriet 2000 |