Bilag 2 - Moduler i uddannelse
Definition
Erhvervsuddannelsesreform 2000 er tænkt som en udbudsstruktur, der er mere moduliseret
end tidligere. I en moduliseret struktur er moduldefinitionen selvsagt helt afgørende.
Der er i udgangspunktet tale om moduler som administrative/organiserende enheder. Som det
er beskrevet i kapitel 4 med reference til finske forhold, er undervisningsmodulet den
mindste enhed for udbud af undervisning set fra et administrativt/ressourceallokerende
synspunkt. Med moduliseringen fastlægges væsentlige sider af spillerummet for den
pædagogiske udfoldelse, idet moduliseringen er definerende for den organisering af
uddannelsesforløbene, som udbydes til eleverne.
Det er ikke altid oplagt, hvilke enheder, man skal kalde moduler.
Men hvis man sondrer mellem en åben og en lukket modulstruktur, bliver det
muligt at betegne undervisningens mindste planlægningsmæssige enheder som moduler: En åben modulstruktur er en, hvor modulerne udbydes hver for sig
selvstændigt, således at de kan vælges eller ikkevælges af eleven. Nogle moduler kan
være obligatoriske, men overvejende må de være valgbare, herunder valgbare med
bindinger på elevens valg.
En lukket modulstruktur er en, hvor modulerne alene har en planlægningsmæssig funktion.
(Et 'lukket' modul er således typisk undervisning i et fag i en periode, fx et år i
traditionel organisering af undervisning.) Når undervisning 'moduliseres', er det udtryk
for, at man prøver at komme ned på mindre enheder, som fx i de finske
ungdomsuddannelser, hvor grundmodulet er bestemt som undervisning i 38 timer, fx med fem
ugetimer i otte uger..Moduler kan altså udbydes i faste 'pakker' eller mere frit, dvs. i
en åben struktur med valgfrihed.
Effekter af modulisering
Udbud af moduler i en åben struktur bidrager til at flytte tyngdepunktet i
uddannelsessystemet fra undervisningen til læringen, fordi det aktiverer den lærende.
I princippet kan der gives merit for et modul, idet dette kan udelades eller er
udbytbart. Men én ting er at kunne få merit i form af godskrivning af et nået mål. En
anden ting er at kunne få et konstruktivt tilbud om at kunne nyttiggøre den
'tidsbesparelse', man har 'meritteret' sig til. Er uddannelsen fleksibel nok til, at
eleven kan modtage tilbud om noget andet og mere end det, som eleven allerede har nået?
En åben modulstruktur med mindre moduler giver også bedre muligheder for at
differentiere ressourceindsatsen, herunder forholdet: Elevtimer/lærertimer - en
parameter, som traditionelt søges holdt næsten konstant.
En effekt af modulisering, som ofte fremhæves af de, der er betænkelige ved
modulisering, er den, at modulisering er ensbetydende med 'fragmentering'. Det kan heller
ikke afvises, at modulisering kan gennemføres på en sådan måde, at uddannelsen
bliver fragmenteret. Dét er som bekendt allerede et problem i forbindelse med
traditionel, fagorganiseret 'modulisering', hvor fagene ofte fremstår isolerede i forhold
til hinanden.
Midler mod fragmentering er dels, hvad der er nævnt under diskussionen af det
didaktiske princip om 'helhedsorientering', se kapitel 8, dels, hvad der er nævnt
i kapitel 5 og 9 i forbindelse med kravene til målformuleringen.
Hvad det sidste angår, skal det her gentages, at hvis der er målsætninger, som
risikerer at falde ud i forbindelse med en modulisering, så er det, fordi man har
udarbejdet ufuldstændige.og mangelfulde planer for den pågældende modulisering. Det er
naturligvis afgørende, at modulerne tilsammen dækker de mål, der er for
uddannelsen - og at der er et 'regelværk', der sikrer, at dette også er gældende for
den enkelte personlige uddannelsesplan.
Primært er det imidlertid 'eleven som didaktiker' (kap. 14), der skal være det
element i reformen, som bidrager til sammenhæng i modulmønsteret.
Udvikling af modulsystematik i organiseringen
En iagttagelse fra reform-forsøgserfaringsopsamlingen [66] er denne: Modulbegrebet vedrører ikke
blot fastlæggelse af modulstørrelse og -indhold (samt merit, evaluering, regler om
rækkefølger, sammenbindinger mv.); det vedrører også den grundlæggende struktur i det
samlede tidsforløb i en institution (evt. fælles for flere, som samarbejder om elevernes
uddannelse).
I en samtale med nogle forsøgsledere blev dette kaldt: 'Skiftedagsproblematikken',
fordi fleksibilitet forudsætter, at der er et tidsmæssigt mønster, således at elever
kan skifte i deres forløb, hvad enten det sker i det planlagte ruteforløbeller fordi
dette ønskes korrigeret (pathwaytankegangen).
Moduler skal så at sige kunne indlejres i en overordnet struktur for
ressourceanvendelsen. Denne struktur kan så igen være mere eller mindre fleksibel - alt
efter, hvilke fleksible læringsformer, man vil benytte sig af.
Modulbegrebet dækker således egentlig to forhold: 1) En tidsmæssig struktur for
placering af læringsaktiviteterne (undervisningen). Denne struktur kan være gældende
for en afdeling eller for en hel institution. Den kan også være gældende for flere
institutioner - som en forudsætning for samarbejde om udbudet af undervisning. [67]
2) En ramme om enheder af indhold, oftest ressourcemæssigt fastlagt som en tidsenhed.
Men i øvrigt defineret ved sit undervisningsmæssige mål og indhold.
De moduler, der skal udbydes, skal repræsentere den fagstruktur, som konstituerer
uddannelsens indhold/mål, jf. ovenfor.
For at kunne gøre det på en adekvat måde, må modulerne tilsammen kunne dække
mindst tre forskellige dimensioner:
1. Forskellige fag/discipliner samt enheder af mere tværfaglig og opsamlende art,
såvel i kursus- som i projektform.
2. Forskellige præstations- og meritteringsniveauer.
3. Forskellige arbejdsformer/læringsstile, herunder også ved anvendelse af
selvstudium, fjernundervisning ol.
En moduliseret udbudsstruktur vil give mulighed for en noget større differentiering af
udbuddet, dvs. af muligheden for at imødekomme den enkelte elevs forudsætninger, hvis
udbuddet er dækkende på alle tre dimensioner.
Det skal tilføjes/gentages, at det samlede billede af udbudstrukturen ikke alene
består af summen af de enkelte moduler, men også af dé krav til sammensætningen af
moduler i en personlig uddannelsesplan, som sikrer at samtlige relevante mål for
uddannelsen også bliver dækket ind de faktiske uddannelsesforløb.
Denne side indgår i
publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform
2000" som kapitel 20 af 23
© Undervisningsministeriet 2000 |