1) |
|
Der kan her henvises til publikationen: 'Fakta om
erhvervsuddannelsesreform 2000' (UVM 0065) og generelt til Undervisningsministeriets
hjemmeside: www.uvm.dk [Tilbage
til teksten] |
2) |
|
Rapport af 19. maj 1998 fra en af Undervisningsministeriet i samarbejde
med Erhvervsuddannelsesrådet nedsat arbejdsgruppe om 'Regelstyring i
erhvervsuddannelserne'. [Tilbage til teksten] |
3) |
|
'Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000' (UVM 0065),
Undervisningsministeriet, 1999, mfl. Jf. også Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse (DEL)'s publikationer om reformen. Se Undervisningsministeriets
hjemmeside: www.uvm.dk. [Tilbage
til teksten] |
4) |
|
Margrethe Vestager: 'Værdier i Virkeligheden.' (UVM 2-122)
Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten] |
5) |
|
Vedrørende sprogbrugen: Kompetencer og kvalifikationer, se afsnit 2.4.2.
[Tilbage til teksten] |
6) |
|
Se note 29, side 73. [Tilbage til teksten] |
7) |
|
Kvale Steinar, Nielsen Klaus: 'Læring i moderne dansk
vekseluddannelse', Forprojekt, Psykologisk Institut, Århus Universitet, 1999.
Nielsen og Kvale (red.): 'Mesterlære - læring som social praksis.' Hans Reitzels
Forlag, 1999.
Nielsen og Kvale: 'Erhvervsuddannelse. Hvordan lærer man i praktik.' (UVM 7-293),
Undervisningsministeriet, 1999.
Dansk Pædagogisk Tidsskrift nr 2 og 4/98 Nonanka: 'The knowledge creating company', Harvard
Business Review, 1991.
Wenger, Etienne og Lave, Jean: 'Situated learning, Legitimate perihperal practice.' Cambridge
University Press, 1991. [Tilbage til teksten] |
8) |
|
'Q-strategi for erhvervsskolesektoren.' (UVM 7-169),
Undervisningsministeriet, 1996 'Q-planer for erhvervsskoler', (UVM 7-203),
Undervisningsministeriet, 1997. [Tilbage til teksten] |
9) |
|
Clematide, B. og Agerø Hansen, C.: 'Et fælles begreb om
kvalifikationer.' Teknologisk Institut, 1996. [Tilbage til
teksten] |
10) |
|
Betsy Brown Ruzzi: 'A System of National Skill Standards and
Qualifications for the United States: Early Stages of implementation.', National
Center on Education and the Economy, December, 1997. National Skill Standards Board,
Annual report, 1997-1998. [Tilbage til teksten] |
11) |
|
'Almenkvalificeringsprojektet'. Bind 1-8. EVU-gruppen, Roskilde
Universitetscenter, 1993-96. [Tilbage til teksten] |
12) |
|
Ved 'læreplan' forstås i denne tekst det samme som 'læseplan',
'fagplan' og eller på engelsk 'syllabus'(nærmest svarende til 'pensum') eller
'curriculum'. [Tilbage til teksten] |
13) |
|
Jf. nedenfor i teksten og bilag 2. [Tilbage til
teksten] |
14) |
|
'Brobygning mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne.' Betænkning
1281, Undervisningsministeriet, 1996. Der henvises også til et kort referat i bilag 5. [Tilbage til teksten] |
15) |
|
Der henvises til den sidste af seks publikationer fra
UTAforskningsprogrammet: 'Veje til forbedring og fornyelse af ungdomsuddannelserne.' AKF,
1998. [Tilbage til teksten] |
16) |
|
'Uddannelse - omkostninger og resultater.' Danmark som
foregangsland, Regeringen, 1997. [Tilbage til teksten] |
17) |
|
'Kvalitet i uddannelsessystemet.' , Undervisningsministeriet mfl.
ministerier, 1998. [Tilbage til teksten] |
18) |
|
'Rapport om praktikpladsproblematikken.' (UVM 7-309),
Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten] |
19) |
|
Jf. 'Kvalitet i uddannelsessystemet.' (note 17) [Tilbage til teksten] |
20) |
|
Om terminologien uddannelse/undervisning, se indledningen til kap. 7. [Tilbage til teksten] |
21) |
|
Den her givne beskrivelse af begrebet 'årskurslöshed' bygger på:
Apajalahti og Kartovara: 'Årskurslösa studier, utgångspunkter och
utvecklingsmöjligheter.' Utbildningsstyrelsen, Helsinki, 1995. [Tilbage til teksten] |
22) |
|
Se note 21. [Tilbage til teksten] |
23) |
|
'Eleverne som medarbejdere på egne læreprocesser.' (UVM 7-043),
Undervisningsministeriet, 1994 'I lære for at lære.' (UVM 7-187),
Undervisningsministeriet, 1997 'Klog på egen læring.' (UVM 7-182),
Undervisningeministeriet, 1997 [Tilbage til teksten] |
24) |
|
Om 'legitim perifer deltagelse' se note 7. [Tilbage
til teksten] |
25) |
|
Jf. note 2. [Tilbage til teksten] |
26) |
|
'Status på hg - 1998, Evaluering af den merkantile reform.' (UVM
7-266), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten] |
27) |
|
'Vejledning i udarbejdelse af lokale undervisningsplaner.' (UVM
7-281), Undervisningsministeriet, 1999. Er pt. under revision. [Tilbage
til teksten] |
28) |
|
'Sønderborg-modellen.' (UVM 7-026), Undervisningsministeriet,
1994 'SØNDERBORG-MODELLEN 2.' (UVM 7-089), Undervisningsministeriet, 1995 'Byg
din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet, 1998 'Status
på hg - 1998. Evaluering af den merkantile reform.' (UVM 7-266),
Undervisningsministeriet, 1998 'Egu i praksis.' (UVM 7-201),
Undervisningsministeriet, 1997 [Tilbage til teksten] |
29) |
|
'Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed.' (UVM 7-297),
Undervisningsministeriet, 1997 [Tilbage til teksten] |
30) |
|
'Elevernes oplevelse af erhvervsuddannelsesreform 2000 - forsøg med
grundforløb efterår 1999.' (UVM 7-307), Undervisningsministeriet, 2000 'Forsøg
med erhvervsuddannelsesreform 2000.' (UVM 7-308), Undervisningsministeriet, 2000 'Reform
2000. En erfaringsopsamling fra forsøgene på de tekniske skoler.' Industriens
uddannelsesfond, 2000 [Tilbage til teksten] |
31) |
|
Reform og udviklingsarbejde - i de merkantile erhvervsuddannelser.' (UVM
7-249), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten] |
32) |
|
Se note 29 [Tilbage til teksten] |
33) |
|
'Udvikling af personlige kvalifikationer i uddannelsessystemet.'
(UVM 2-011), Undervisningsministeriet, 1996 [Tilbage til teksten]
|
34) |
|
Idet 'kompetence'-termen her anvendes på en løs måde og nærmest skal
forstås som et tværgående aspekt ved flere af de i afsnit 9.2 opregnede, personlige
kompetencer. [Tilbage til teksten] |
35) |
|
Jf. note 30 [Tilbage til teksten] |
36) |
|
Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser.' (UVM
7-086), Undervisningsministeriet, 1995 UVM's tidsskrift UDDANNELSE nr. 8/96: 'Demokrati
og uddannelse.' [Tilbage til teksten] |
37) |
|
'Kompetenceudvikling i værkstedet - praksisorientering i uddannelses-
og jobkvalificerende forløb.' (UVM 7-261), Undervisningsministeriet,1998 [Tilbage til teksten] |
38) |
|
'I lære for at lære! - mod et nyt læringsbegreb i
erhvervsuddannelserne.' (UVM 7-187), Undervisningsministeriet,1997 [Tilbage til teksten] |
39) |
|
Se note 7 [Tilbage til teksten] |
40) |
|
'På godt og ondt. Et portræt af eleverne og deres forhold til mestre
og erhvervsskoler.' (UVM 7-292), Undervisningsministeriet, 1999 [Tilbage til teksten] |
41) |
|
Lars Klewe: 'Voksenuddannelse og samfund - om forholdet mellem
voksenuddannelsernes tilbud og uddannelsesbehovene.' DPI, 1998. [Tilbage til teksten] |
42) |
|
Se note 21 [Tilbage til teksten] |
43) |
|
'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262)
Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten] |
44) |
|
'Sønderborg-modellen.' (UVM 7-026), Undervisningsministeriet,
1994 'SØNDERBORG-MODELLEN 2.' (UVM 7-089), Undervisningsministeriet, 1995 [Tilbage til teksten] |
45) |
|
'Helhedsorientering - et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne.' (UVM
7-244), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten]
|
46) |
|
Philip H. Phenix: 'Realms of meaning.' McGraw Hill, New York,
1964. [Tilbage til teksten] |
47) |
|
Howard Gardner: 'Den intelligente skole.' Gyldendal, 1999. [Tilbage til teksten] |
48) |
|
Se fx Ellegård, Engström, Johannesson, Nilsson og Medbo: 'Refleksiv
produktionindustriell verksamhet i förändring.' AB Volvo, Media Förlagsgruppen,
Stockholm, 1992 [Tilbage til teksten] |
49) |
|
Egil Frøyland: 'Glimt fra yrkeslærerutdanningens historie.' Høgskolen
i Akershus, 1997. [Tilbage til teksten] |
50) |
|
Fx: Hiim og Hippe: 'Læring gennem oplevelse, forståelse og
handling.' Universitetsforlaget, Oslo, 1996. Dansk udgave ved Gyldendal 1999. [Tilbage til teksten] |
51) |
|
Grundfag vil dog være beskrevet ud fra et eget sæt præmisser pga.
fællesskabet med andre uddannelsessystemer på dette område. [Tilbage
til teksten] |
52) |
|
I Undervisningsministeriets endelige retningslinjer er kategori 2)
integreret med kategori 1), jf. ovenfor afsnit 9.2.4 og bilag 4. [Tilbage til teksten] |
53) |
|
Erfaringer fra de to af skolerne er dokumenteret i publikationen, nævnt
i note 18. [Tilbage til teksten] |
54) |
|
Arbejdsgruppen blev ledet af itai og var sammensat af
17 deltagere repræsenterende de forsøgsskolesamarbejder,
der var i gang i august 1999, Uddannelsesstyrelsen, Institutionsstyrelsen,
HFI, FS, DEL samt DTI. Kravspecifikationen er tilgængelig
på adressen: http://www.reform2000.itai.dk/
[Tilbage til teksten] |
55) |
|
'Det Åbne Læringscenter.' Charlotte Junggreen Have. (UVM7-310),
Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten] |
56) |
|
For en nærmere beskrivelse af benyttelse af SIMU-konceptet kan henvises
til: 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet,
1998, side 20 ff. [Tilbage til teksten] |
57) |
|
Der henvises til ovenstående publikation, del 2. [Tilbage til teksten] |
58) |
|
For en nærmere beskrivelse af benyttelse af SIMU-konceptet kan henvises
til: 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet,
1998, side 20 ff. [Tilbage til teksten] |
59) |
|
'Fra teamarbejde til teamlæring - nye krav til lærerorganisering.'
(UVM 7-259), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til
teksten] |
60) |
|
Se note 30 [Tilbage til teksten] |
61) |
|
Stedet er ikke her til at uddybe dette spørgsmål nærmere. For en
introduktion til begrebet rammefaktorer kan fx henvises til Hiim og Hippe (note 50). [Tilbage til teksten] |
62) |
|
Se note 15. [Tilbage til teksten] |
63) |
|
"Strategies for achieving parity of esteem in European upper
secondary education." University of Jyväskylä, 1998. [Tilbage til teksten] |
64) |
|
Bertelsmann Foundation (ed.): 'Vocational Education and Training of
Tomorrow.' Bertelsmann Foundation Publishers, Gütersloh, 1999. [Tilbage til teksten] |
65) |
|
Reference is made to the publication: 'New Structure of the Danish
Vocational Education and Training System' and in general to the Ministry of Education's
website: www.uvm.dk [Tilbage
til teksten] |
66) |
|
Se 'Forsøg med erhvervsuddannelsereform 2000 - opsamling af de
første erfaringer'. (UVM 7- 308), Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten] |
67) |
|
Dette var et af de oprindelige motiver for udviklingen i Finland, som
beskrevet i kapitel 4 under betegnelsen 'årskurslöshed'. [Tilbage
til teksten] |