Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fodnoter





1) Der kan her henvises til publikationen: 'Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000' (UVM 0065) og generelt til Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk [Tilbage til teksten]
2) Rapport af 19. maj 1998 fra en af Undervisningsministeriet i samarbejde med Erhvervsuddannelsesrådet nedsat arbejdsgruppe om 'Regelstyring i erhvervsuddannelserne'. [Tilbage til teksten]
3) 'Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000' (UVM 0065), Undervisningsministeriet, 1999, mfl. Jf. også Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL)'s publikationer om reformen. Se Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk. [Tilbage til teksten]
4) Margrethe Vestager: 'Værdier i Virkeligheden.' (UVM 2-122) Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten]
5) Vedrørende sprogbrugen: Kompetencer og kvalifikationer, se afsnit 2.4.2. [Tilbage til teksten]
6) Se note 29, side 73. [Tilbage til teksten]
7) Kvale Steinar, Nielsen Klaus: 'Læring i moderne dansk vekseluddannelse', Forprojekt, Psykologisk Institut, Århus Universitet, 1999.
Nielsen og Kvale (red.): 'Mesterlære - læring som social praksis.' Hans Reitzels Forlag, 1999.
Nielsen og Kvale: 'Erhvervsuddannelse. Hvordan lærer man i praktik.' (UVM 7-293), Undervisningsministeriet, 1999.
Dansk Pædagogisk Tidsskrift nr 2 og 4/98 Nonanka: 'The knowledge creating company', Harvard Business Review, 1991.
Wenger, Etienne og Lave, Jean: 'Situated learning, Legitimate perihperal practice.' Cambridge University Press, 1991. [Tilbage til teksten]
8) 'Q-strategi for erhvervsskolesektoren.' (UVM 7-169), Undervisningsministeriet, 1996 'Q-planer for erhvervsskoler', (UVM 7-203), Undervisningsministeriet, 1997. [Tilbage til teksten]
9) Clematide, B. og Agerø Hansen, C.: 'Et fælles begreb om kvalifikationer.' Teknologisk Institut, 1996. [Tilbage til teksten]
10) Betsy Brown Ruzzi: 'A System of National Skill Standards and Qualifications for the United States: Early Stages of implementation.', National Center on Education and the Economy, December, 1997. National Skill Standards Board, Annual report, 1997-1998. [Tilbage til teksten]
11) 'Almenkvalificeringsprojektet'. Bind 1-8. EVU-gruppen, Roskilde Universitetscenter, 1993-96. [Tilbage til teksten]
12) Ved 'læreplan' forstås i denne tekst det samme som 'læseplan', 'fagplan' og eller på engelsk 'syllabus'(nærmest svarende til 'pensum') eller 'curriculum'. [Tilbage til teksten]
13) Jf. nedenfor i teksten og bilag 2. [Tilbage til teksten]
14) 'Brobygning mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne.' Betænkning 1281, Undervisningsministeriet, 1996. Der henvises også til et kort referat i bilag 5. [Tilbage til teksten]
15) Der henvises til den sidste af seks publikationer fra UTAforskningsprogrammet: 'Veje til forbedring og fornyelse af ungdomsuddannelserne.' AKF, 1998. [Tilbage til teksten]
16) 'Uddannelse - omkostninger og resultater.' Danmark som foregangsland, Regeringen, 1997. [Tilbage til teksten]
17) 'Kvalitet i uddannelsessystemet.' , Undervisningsministeriet mfl. ministerier, 1998. [Tilbage til teksten]
18) 'Rapport om praktikpladsproblematikken.' (UVM 7-309), Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten]
19) Jf. 'Kvalitet i uddannelsessystemet.' (note 17)  [Tilbage til teksten]
20) Om terminologien uddannelse/undervisning, se indledningen til kap. 7. [Tilbage til teksten]
21) Den her givne beskrivelse af begrebet 'årskurslöshed' bygger på: Apajalahti og Kartovara: 'Årskurslösa studier, utgångspunkter och utvecklingsmöjligheter.' Utbildningsstyrelsen, Helsinki, 1995. [Tilbage til teksten]
22) Se note 21. [Tilbage til teksten]
23) 'Eleverne som medarbejdere på egne læreprocesser.' (UVM 7-043), Undervisningsministeriet, 1994 'I lære for at lære.' (UVM 7-187), Undervisningsministeriet, 1997 'Klog på egen læring.' (UVM 7-182), Undervisningeministeriet, 1997 [Tilbage til teksten]
24) Om 'legitim perifer deltagelse' se note 7. [Tilbage til teksten]
25) Jf. note 2. [Tilbage til teksten]
26) 'Status på hg - 1998, Evaluering af den merkantile reform.' (UVM 7-266), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten]
27) 'Vejledning i udarbejdelse af lokale undervisningsplaner.' (UVM 7-281), Undervisningsministeriet, 1999. Er pt. under revision. [Tilbage til teksten]
28) 'Sønderborg-modellen.' (UVM 7-026), Undervisningsministeriet, 1994 'SØNDERBORG-MODELLEN 2.' (UVM 7-089), Undervisningsministeriet, 1995 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet, 1998 'Status på hg - 1998. Evaluering af den merkantile reform.' (UVM 7-266), Undervisningsministeriet, 1998 'Egu i praksis.' (UVM 7-201), Undervisningsministeriet, 1997 [Tilbage til teksten]
29) 'Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed.' (UVM 7-297), Undervisningsministeriet, 1997 [Tilbage til teksten]
30) 'Elevernes oplevelse af erhvervsuddannelsesreform 2000 - forsøg med grundforløb efterår 1999.' (UVM 7-307), Undervisningsministeriet, 2000 'Forsøg med erhvervsuddannelsesreform 2000.' (UVM 7-308), Undervisningsministeriet, 2000 'Reform 2000. En erfaringsopsamling fra forsøgene på de tekniske skoler.' Industriens uddannelsesfond, 2000  [Tilbage til teksten]
31) Reform og udviklingsarbejde - i de merkantile erhvervsuddannelser.' (UVM 7-249), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten]
32) Se note 29 [Tilbage til teksten]
33) 'Udvikling af personlige kvalifikationer i uddannelsessystemet.' (UVM 2-011), Undervisningsministeriet, 1996 [Tilbage til teksten]
34) Idet 'kompetence'-termen her anvendes på en løs måde og nærmest skal forstås som et tværgående aspekt ved flere af de i afsnit 9.2 opregnede, personlige kompetencer. [Tilbage til teksten]
35) Jf. note 30  [Tilbage til teksten]
36) Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser.' (UVM 7-086), Undervisningsministeriet, 1995 UVM's tidsskrift UDDANNELSE nr. 8/96: 'Demokrati og uddannelse.' [Tilbage til teksten]
37) 'Kompetenceudvikling i værkstedet - praksisorientering i uddannelses- og jobkvalificerende forløb.' (UVM 7-261), Undervisningsministeriet,1998 [Tilbage til teksten]
38) 'I lære for at lære! - mod et nyt læringsbegreb i erhvervsuddannelserne.' (UVM 7-187), Undervisningsministeriet,1997 [Tilbage til teksten]
39) Se note 7  [Tilbage til teksten]
40) 'På godt og ondt. Et portræt af eleverne og deres forhold til mestre og erhvervsskoler.' (UVM 7-292), Undervisningsministeriet, 1999 [Tilbage til teksten]
41) Lars Klewe: 'Voksenuddannelse og samfund - om forholdet mellem voksenuddannelsernes tilbud og uddannelsesbehovene.' DPI, 1998. [Tilbage til teksten]
42) Se note 21  [Tilbage til teksten]
43) 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262) Undervisningsministeriet, 1998  [Tilbage til teksten]
44) 'Sønderborg-modellen.' (UVM 7-026), Undervisningsministeriet, 1994 'SØNDERBORG-MODELLEN 2.' (UVM 7-089), Undervisningsministeriet, 1995 [Tilbage til teksten]
45) 'Helhedsorientering - et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne.' (UVM 7-244), Undervisningsministeriet, 1998 [Tilbage til teksten]
46) Philip H. Phenix: 'Realms of meaning.' McGraw Hill, New York, 1964. [Tilbage til teksten]
47) Howard Gardner: 'Den intelligente skole.' Gyldendal, 1999. [Tilbage til teksten]
48) Se fx Ellegård, Engström, Johannesson, Nilsson og Medbo: 'Refleksiv produktionindustriell verksamhet i förändring.' AB Volvo, Media Förlagsgruppen, Stockholm, 1992 [Tilbage til teksten]
49) Egil Frøyland: 'Glimt fra yrkeslærerutdanningens historie.' Høgskolen i Akershus, 1997. [Tilbage til teksten]
50) Fx: Hiim og Hippe: 'Læring gennem oplevelse, forståelse og handling.' Universitetsforlaget, Oslo, 1996. Dansk udgave ved Gyldendal 1999. [Tilbage til teksten]
51) Grundfag vil dog være beskrevet ud fra et eget sæt præmisser pga. fællesskabet med andre uddannelsessystemer på dette område. [Tilbage til teksten]
52) I Undervisningsministeriets endelige retningslinjer er kategori 2) integreret med kategori 1), jf. ovenfor afsnit 9.2.4 og bilag 4. [Tilbage til teksten]
53) Erfaringer fra de to af skolerne er dokumenteret i publikationen, nævnt i note 18. [Tilbage til teksten]
54) Arbejdsgruppen blev ledet af itai og var sammensat af 17 deltagere repræsenterende de forsøgsskolesamarbejder, der var i gang i august 1999, Uddannelsesstyrelsen, Institutionsstyrelsen, HFI, FS, DEL samt DTI. Kravspecifikationen er tilgængelig på adressen: http://www.reform2000.itai.dk/ [Tilbage til teksten]
55) 'Det Åbne Læringscenter.' Charlotte Junggreen Have. (UVM7-310), Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten]
56) For en nærmere beskrivelse af benyttelse af SIMU-konceptet kan henvises til: 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet, 1998, side 20 ff. [Tilbage til teksten]
57) Der henvises til ovenstående publikation, del 2. [Tilbage til teksten]
58) For en nærmere beskrivelse af benyttelse af SIMU-konceptet kan henvises til: 'Byg din egen erhvervsuddannelse.' (UVM 7-262), Undervisningsministeriet, 1998, side 20 ff. [Tilbage til teksten]
59) 'Fra teamarbejde til teamlæring - nye krav til lærerorganisering.' (UVM 7-259), Undervisningsministeriet, 1998  [Tilbage til teksten]
60) Se note 30  [Tilbage til teksten]
61) Stedet er ikke her til at uddybe dette spørgsmål nærmere. For en introduktion til begrebet rammefaktorer kan fx henvises til Hiim og Hippe (note 50). [Tilbage til teksten]
62) Se note 15. [Tilbage til teksten]
63) "Strategies for achieving parity of esteem in European upper secondary education." University of Jyväskylä, 1998. [Tilbage til teksten]
64) Bertelsmann Foundation (ed.): 'Vocational Education and Training of Tomorrow.' Bertelsmann Foundation Publishers, Gütersloh, 1999. [Tilbage til teksten]
65) Reference is made to the publication: 'New Structure of the Danish Vocational Education and Training System' and in general to the Ministry of Education's website: www.uvm.dk [Tilbage til teksten]
66) Se 'Forsøg med erhvervsuddannelsereform 2000 - opsamling af de første erfaringer'. (UVM 7- 308), Undervisningsministeriet, 2000. [Tilbage til teksten]
67) Dette var et af de oprindelige motiver for udviklingen i Finland, som beskrevet i kapitel 4 under betegnelsen 'årskurslöshed'. [Tilbage til teksten]

 

Denne side indgår i publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000" som kapitel 8 af 19
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top