Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

18. Litteratur





Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut.
Veje til forbedring og fornyelse af ungdomsuddannelserne.
AKF, 1998. (Den sidste af seks publikationer fra UTAforskningsprogrammet.)

Andreasen, L., Coriat, B., den Hertog, F. and Kaplinsky, R.
(1995) Europe's Next Step: Organisational Innovation, Competition and Employment.
Frank Cass, London.

Apajalahti og Kartovara:
Årskurslösa studier, utgångspunkter och utvecklingsmöjligheter.

Utbildningsstyrelsen, Helsinki, 1995.

Bertelsmann Foundation (ed.):
Vocational Education and Training of Tomorrow.
Bertelsmann Foundation Publishers, Gütersloh, 1999.

Bloom, B.
Taxonomy of Educational Objectives.
New York, Longman, 1956. CEC (1993).

Growth, Competitiveness and Employment: The Challenges and Ways into the 21 st Century.
White Paper, Commission of the European Communities, Luxembourg.

CEC (1996).
Employment in Europe. 1996,
Commission of the European Communities, Luxembourg.

CEC (1996).
Teaching and Learning: Towards the Learning Society.
Commission of the European Communities, Luxembourg.

Clematide, B., Agerø Hansen, C. (1996). Et fælles begreb om kvalifikationer? Dansk Teknologisk Institut..Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL)'s publikationer om reformen. Se Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk Ellegård, Engström, Johannesson, Nilsson og Medbo. Refleksiv produktion - industriell verksamhet i förändring. AB Volvo, Media Förlagsgruppen, Stockholm 1992.

Erhvervsudviklingsrådet.
Den Fleksible virksomhed.
DISKO projektet, Rapport nr. 1, Næs Gjerding, A, et al, Aalborg Universitet, 1997.

ERT (1995).
Education for Europeans: Towards the Learning Society.
Brussels, European Round Table of Industrialists.

Eurotecnet (1995).
Key/core competencies: Synthesis of Related Work Undertaken within the Eurotecnet Programme (1990-94).
European Commission, Luxembourg.

EVU-gruppen.
Almenkvalificeringsprojektet.
Bind 1-8., Roskilde Universitetscenter, 1993-96.

Foray, D. and Lundvall, B (1996).
The Knowledge-Based Economy: from the Economics of Knowledge to the Learning Economy.
pp 11-32 in OECD (1996): Employment and Growth in the Knowledge-Based Economy. Paris, OECD.

Frøyland, Egil,
Glimt fra yrkeslærerutdanningens historie.
Høgskolen i Akershus, 1997.

Gardner, Howard.
Den intelligente skole.
Gyldendal, 1999

Gardner, Howard.
Frames of mind: The theory of Multiple intelligences.
New York, Basic Books, 1983.

Garvin, D (1993). Building a Learning Organisation. Harvard Business Review, July-August, 78-91..Grubb, W.N. Conceptualising Vocational Education. Institute for Research on Vocational Educational & Training, Berkley, Californien.

Hiim og Hippe.
Læring gennem oplevelse, forståelse og handling.
Universitetsforlaget, Oslo 1996. Dansk udgave ved Gyldendal, 1999.

Kvale, Steinar & Nielsen Klaus.
Læring i moderne dansk vekseluddannelse.
Forprojekt. Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, 1999.

Howell, D. (1996).
Information Technology, Skill Mismatch and the Wage Collapse: a Perspective on the Experience, pp. 291-305 in OECD (1996): Employment and Growth in the KnowledgeBased Economy, Paris, OECD.

Industriens uddannelsesfond.
Reform 2000. En erfaringsopsamling fra forsøgene på de tekniske skoler.
Industriens uddannelsesfond, 2000.

Lars Klewe.
Voksenuddannelse og samfund - om forholdet mellem voksenuddannelsernes tilbud og uddannelsesbehovene.
DPI, 1998 NACFAM (1996). National Skills Standards Project for Advanced Manufacturing. April 1996.

Nielsen og Kvale.
Erhvervsuddannelse. Hvordan lærer man i praktik? (7-293),
Undervisningsministeriet, 1999.

Nielsen og Kvale (red.).
'Mesterlære - læring som social praksis.'
Hans Reitzels Forlag, 1999.

Nonaka, K (1991).
The Knowledge Creating Company.
Harvard Business Review, NovDec.

Probst, Gilbert.
Organizational Learning.
Prentice Hall, 1997.

OECD (1992).
Schools and Business: A New Partnership.
Paris, OECD.

Phenix, Philip H.
Realms of meaning.
McGraw Hill, New York 1964.

Regeringen.
Uddannelse - omkostninger og resultater.
Danmark som foregangsland, Regeringen, 1997.

Ruzzi, Betsy Brown.
A System of National Skill Standards and Qualifications for the United States: Early Stages of implementation.
National Center on Education and the Economy, December, 1997. National Skill Standards Board, Annual report, 1997-1998.

Stern, D. (1992) Institutions and Incentives for Developing Work-Related Skill, pp. 149-186 in P. Adler (ed).
Technology and the Future of Work.
Oxford University Press, Oxford.

Undervisningsministeriet.
Brobygning mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Betænkning 1281, 1996.

Undervisningsministeriet.
Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser.
(7-086).

Undervisningsministeriet.
Demokrati og uddannelse.
UVM's tidsskrift UDDANNELSE nr 8/96.

Undervisningsministeriet.
Elevernes oplevelse af erhvervsuddannelsesreform 2000 - forsøg med grundforløb efterår 1999.
(UVM 7-307).

Undervisningsministeriet.
Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000.
(UVM 0065), 1999.

Undervisningsministeriet.
Forsøg med erhvervsuddannelsesreform 2000.
(UVM 7-308).

Undervisningsministeriet.
På godt og ondt. Et portræt af eleverne og deres forhold til mestre og erhvervsskoler.
(UVM 7-292), 1999.

Undervisningsministeriet.
Udvikling af personlige kvalifikationer i uddannelsessystemet.
(UVM 2-011), 1996.

Undervisningsministeriet mfl. ministerier.
Kvalitet i uddannelsessystemet.
Undervisningsministeriet, 1998.

Undervisningsministeriet.
Rapport om praktikpladsproblematikken.
(UVM 7-309), 2000.

Undervisningsministeriet udsender en serie:
Pædagogiske inspirationshæfter om reformen.
Se Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk.

Undervisningsministeriet.
Q-planer for erhvervsskoler.
(UVM 7-302), 1996.

Undervisningsministeriet.
Q-strategi for erhvervsskolesektoren.
(UVM 7-169), 1995.

Vestager, Margrete.
Værdier i Virkeligheden.
(UVM 2-122), Undervisningsministeriet, 2000.

Wenger, Etienne, Jane Leave.
Situated learning, Legitimate Peripheral Participation.
Cambridge University press, 1991.

Zuboff, S (1988).
In the Age of the Smart Machine: the Future of Work and Power.
Basic Books, New York http://www.ttrc.doleta.gov/SCANS.

Der er yderligere ved noter til den løbende tekst henvist til en række af Uddannelsesstyrelsens FoU-publikationer. For en fuldstændig fortegnelse, bestillingsmuligheder og mulige netversioner af disse og af temahæfterne se UVM's hjemmeside: www.uvm.dk.

Denne side indgår i publikationen "Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000" som kapitel 18 af 23
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top