Eksempler på caseopgaver
Her følger nogle eksempler på caseforløb på forskellige niveauer og inden for forskellige casegenrer. For alle forløbene gælder, at faget informationsteknologi nemt kan indgå, idet alle forløbene naturligt trækker på kompetencer fra dette grundfag.
Endelig er der afslutningsvis præsenteret et eksempel på et tværfagligt caseforløb.
Alle cases er bygget op om den samme virksomhed, nemlig Aarstiderne A/S, hvis hjemmeside http://www.aarstiderne.com giver ganske gode informationer til brug under casearbejdet.
Der er foreslået forskellige organisationsmåder med hensyn til gruppestørrelse, gruppedannelse samt produktkrav.
PDF WORD Eksempel 1 - niveau E: Budgetlægning
PDF WORD Eksempel 2 - niveau C: Priskalkulationer
PDF WORD Eksempel 3 - niveau C: Prisoptimering
PDF WORD Eksempel 4 - niveau D: Ejerform, fordeling af myndighed og ansvar, funktioner og arbejdsfordelingsprincipper
PDF WORD Eksempel 5: Virksomhedens indtjening over en årrække
PDF WORD Eksempel 6: Niveau E: Likvide midler og vareregnskabet
Forslag til casebaseret undervisning med tværfagligt indhold
PDF WORD Eksempel 7 - Målgruppe, økonomi og markedsføringstiltag
Flere forslag til casebaseret undervisning
De fleste forlag med systemer til undervisningen i erhvervsøkonomi har eksempler på samlende, velgennemtænkte og afprøvede cases, der endda ofte er it-baserede og kræver et vist overblik over flere discipliner. Disse caseopgaver er tilmed velegnede til repetitionsformål. Caseopgaverne tjener som differentieringsværktøj, idet elever, der arbejder hurtigt og rutinepræget, kan arbejde selvstændigt med opgaverne.
Cases er velegnede til hjemmeopgaver, eventuelt præsenteret som seriecases, idet der kan arbejdes med den samme gennemgående virksomhed, der gennemarbejdes med forskellige temaer, efterhånden som holdet arbejder sig igennem pensum. Casemetoden er velegnet til at give en naturlig progression i læringen.
Cases er også velegnede i prøvesammenhæng og giver eleverne et overblik og en basis med tryghed, hvis de enkelte delopgaver inden for forskellige discipliner refererer til den samme overordnede virksomhed. Præstationen bør således bedømmes ud fra, i hvor høj grad det lykkes eleven at argumentere og relatere med afsæt i virksomheden.
Forskellige koncepter med simulerede virksomheder kan også ses som en variation af den casebaserede undervisning. Casen er typisk en model af virkeligheden med flere selvkonstruerede virksomheder med eleverne som medarbejdere, der skal agere i en konstrueret omverden med andre virksomheder, pengeinstituter, leverandører, offentlige myndigheder mv.
SimuCenter med internetadressen www.simu.dk giver flere informationer. Eleven opnår via undervisningskonceptet for eksempel kendskab til elektroniske betalinger og bankoverførsler, hvilket traditionelt har begrænset plads i selv nyere udgaver af anerkendte og velfungerende lærebogssystemer.
Young Entreprise er endnu en variation af den casebaserede undervisningsform.
Derudover kan der arbejdes med casebaseret undervisning i en innovations- og iværksættersammenhæng, hvor eleverne i grupper efter eget branche- og målgruppevalg selv skaber en virksomhed fra bunden. Her kan nemt tænkes erhvervsøkonomiske problemstillinger ind, idet virksomhederne for eksempel løbende kan stilles registreringsopgaver.
Et andet forslag til at arbejde caseorienteret inddrager hjemmesiden www.byggemarkedscase.dk, hvor eleverne enten individuelt eller på gruppebasis kan arbejde med problemstillinger, der er relateret til byggemarkedsbranchen. Materialet indeholder desuden opgaver, der kan løses i en tværfaglig sammenhæng, idet andre grundfag og valgfrie områdefag også er repræsenteret.