Forside
Forord
Dokumentation
It
Tværfaglighed
Differentiering
Faggruppens samarbejde
Casearbejdsformen
Caseeksamen
Bedømmelse
Links
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Casearbejdsformen
Hvorfor casearbejde?
Fra grundfagsbekendtgørelsen citeres:

"Formålet med faget er at sikre, at eleverne opnår indsigt og færdigheder i erhvervsøkonomi og dens faktiske anvendelse, således at de kan varetage arbejdsopgaver inden for økonomi og regnskab."

Videre under mål står blandt andet præciseret:

"Undervisningens mål er, at eleven kan:

  1. anvende de erhvervsøkonomiske metoder og fremstillingsmetoder i erhvervsmæssige sammenhænge og anvende disse i sammenhæng med andre fag i uddannelsen.
  2. kommunikere erhvervsøkonomisk information i mundtlig og skriftlig form."
Under rammer for valg af indhold pointeres:

"Undervisningen omfatter erhvervsfaglige problemstillinger, der viser erhvervsøkonomiens anvendelse i praksis og samtidig giver eleven mulighed for at vedligeholde og udbygge sine erhvervsøkonomiske kompetencer."

I vejledningen præciseres, at der skal gives grundlag for erhvervsfaglig toning, ligesom prøveformerne og eksamen (og dermed også undervisningen) skal gøres mere praksisnære.

Formålet med undervisningen er således at sikre, at eleven opnår forståelse af virksomheden ud fra en tværfaglig og helhedsorienteret synsvinkel, ligesom eleven skal kunne anvende informationsteknologiske værktøjer i forbindelse med indsamling, behandling og præsentation af informationerne.

Ovenstående udpluk fra bekendtgørelse og vejledning tydeliggør, hvorfor casebaseret undervisning som pædagogisk metode har sin berettigelse om ikke andet så som supplement til traditionel undervisning.

Generelt om casearbejdsformen
I den pædagogiske litteratur (Kai Hansen: Casemetoden - en praktisk vejledning, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, 1987) defineres en case således:

"En praktisk situation, hvor der præsenteres nogle uløste problemer, hvis indhold og mulige løsninger kan analyseres selvstændigt eller i samarbejde med andre, herunder læreren."

Med udgangspunkt i David Kolbs læringsteori har Knud Illeris udviklet en model for pædagogiske arbejdsmønstre, det vil sige studier, undervisning, projekt og opgaver. Senest er der udvidet med case, der defineres nedenfor:

"En case er en beskrivelse af en situation - en virkelighed i redigeret form. Casen skal indeholde en sådan kompleksitetsgrad, at der findes mere end én acceptabel løsning, og der skal være tale om et problem, der kræver en løsning. Derfor vil casemetoden bevæge sig rundt i de pædagogiske arbejdsmønstre lige fra opgaver - projekt - studier til undervisning/formidling." (kilde: Tema Læring: Guide til pædagogiske arbejdsmønstre)

Traditionel inddragelse af casemetoden i undervisningen
Eksamenscases i det merkantile grundforløb er ofte opbygget på en måde, hvor de fleste informationer er givet på forhånd, og det meste analysearbejde allerede er foretaget og beskrevet i casen, der ofte endda indeholder styrende spørgsmål, der fritager eleven for diagnosticering. Modsat erhvervscasen på hhx, hvor eleven selv udfører hele analysearbejdet og identificerer, undersøger og beskriver konkrete problemer og typisk opstiller handlingsalternativer.

Casearbejdsformen i det merkantile grundforløb har snarere karakter af, at virksomheden er beskrevet som et eksempel, en referenceramme eller baggrund for de konkrete opgaver, der stilles. Ganske vist med udgangspunkt i virksomheden, men ud fra procedurer, metoder og rutiner, der ligeså godt kunne være en anden virksomheds. Formålet er således overordnet, at virksomhedsbeskrivelsen danner fælles referenceramme eller set-up, når teorien og for eksempel organisationsteorien indlæres, og registreringsreglerne trænes.

Der har således ikke været tradition for at arbejde med den åbne case i det merkantile grundforløb. I praksis formuleres der ofte casesituationer, som er meget lærerstyrede, idet der styres i én retning mod ét bestemt læringsmål.

Arbejdet med cases ud fra en eksamenssynsvinkel har også karakter af at være forholdsvis styret med undtagelse af den elevstyrede opgave (nr. 7 af syv delopgaver), som eleven selv formulerer på baggrund af en fastlagt overskrift.

Fordele ved inddragelse af casemetoden

Forskellige casetyper
Kai Hansen (Casemetoden - en praktisk vejledning, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, 1987) har defineret nedenstående casetyper, som af overskuelighedshensyn er vist i skemaform:
Casetype Principper Praktiske eksempler
Problemcasen Problemet i casen er allerede formuleret, og elevernes opgave går derfor på at beregne og argumentere sig frem til og endeligt træffe valg mellem løsningsmuligheder. Som eksempel kunne virksomhedens problem indeholde et valg mellem to forskellige leverandører, idet eleverne ved hjælp af kalkulation og tilbudssammenligning skal inddrage forskellige valgkriterier.
Systemcasen Her beskrives virksomhedens nuværende system eller arbejdsrutine(r), hvorefter opgaven handler om at komme med forslag til et nyt, mere optimalt system. Casetypen forudsætter en overordnet helhedsbetragtning og et vist overblik over virksomhedens og dennes omgivelser. Eksempelvis kunne der være tale om organisationsforhold, hvor virksomhedens nuværende organisationsplan mv. beskrives, hvorefter opgaven centrerer sig om et argumenteret valg af organisations- og arbejdsfordelingsprincip.

Alternativt kan nævnes fremlæggelse af virksomhedens nuværende kontoplan, hvorefter eleverne skal fremsætte alternativ (eventuelt vareopdelt) kontoplan og forklare hensigtsmæssigheden i skiftet. Endelig kunne en virksomheds manuelle ordresystemer gennemgås, hvorpå elevens opgave er at foreslå et mere hensigtsmæssigt økonomistyringssystem til fakturering.

Åben case Her skal eleven både identificere problemet, problemformulere og derefter problemløse, hvilket af mange ses som den egentlige eller endda eneste ægte casepædagogik, alene af den grund at arbejdsmetoden minder mest om praksis. Metoden er velegnet til overordnede temaer for eksempel regnskabsanalyse, miljøanalyse, analyse af personaleressourcernes effektivitet.

Under arbejdet med den åbne case kan følgende model anbefales:

  • Symptom
  • Problemidentifikation (diagnose)
  • Udarbejdelse af alternative løsningsforslag
  • Konsekvensbetragtninger
  • Beslutningstagen
Under processen kan brainstormingsteknikken eller Mindmap-metoden anvendes som værktøjer.
Produktet kan være en synopsis med resumé af ovenstående.
Isbjergscasen Metoden indebærer et oplæg med en kortfattet, overordnet case, eventuelt med problemkerne, hvor elevernes indledende opgave handler om at kortlægge informationsbehovet i forhold til det videre analysearbejde. Læreren udleverer herefter delvist de efterlyste oplysninger i form af data/metoder/formler; andre skal eleverne selv fremskaffe. Analysearbejdet fortsættes, hvorpå nyt informationsbehov opstår, som igen delvist opfyldes osv. Eksempelvis kunne der arbejdes med en problemstilling inden for budgetlægning eller kalkulation.
Seriecasen Her består casen af en række delcases. Her er der mulighed for at indlægge en naturlig progression i faglighed og metode, efterhånden som eleverne opnår fortrolighed med værktøjerne. For eksempel kan man følge en virksomheds økonomiske udvikling over en periode - eller bevæge sig fra det generelle til det specifikke.
Ofte vil der være tale om en blanding af ovennævnte, idet elementerne fra de enkelte casetyper kan kombineres afhængigt af deltagerforudsætninger og tidsramme.

Valg af casetype
Afhængigt af casetypen udsættes eleverne for forskellige uddannelsesmæssige udfordringer og krav til abstraktionsniveau.

Der kan således være tale om endnu en differentieringsmetode via konkret valg af casetype, ligesom det er en mulighed at indføre en naturlig progression af metodevalg, efterhånden som eleverne bevæger sig fra undervisning på F-, E- til D- og måske afsluttende med C-niveauet.

Problemcasen og variationer af isbjergscasen er især brugbare under introduktionen til casearbejdsformen og på de indledende niveauer i faget, idet de ikke indeholder store udfordringer, og i natur ofte minder om eksemplet, idet opgaven typisk er tydelig og nemt at angribe.

Den åbne case stiller store krav til såvel lærer som elev. På lærersiden skal sikres en meget grundig virksomhedsbeskrivelse med brede muligheder for problemidentifikation, mens elevudfordringerne mere drejer sig om et vist fagligt niveau (basisviden med modeller/begreber og værktøjskasse), rutine/overblik og selvstændighed. Overordnet skal eleverne kunne diagnosticere og kende forskel på symptomer og egentlige problemer.

Desuden kan der arbejdes med sværhedsgraden i casen, idet der kan varieres med få eller mange teorier/inddragelse af begreber/værktøjer og metoder, ligesom de kan veksle i kompleksitet lige fra den meget simple til den komplekse case.

Valg af casevirksomhed
Der kan arbejdes med virksomhedsbegrebet på tre forskellige måder:

  1. PDF WORD   Eksisterende virksomhed
  2. PDF WORD   Fiktiv underviserkonstrueret virksomhed
  3. PDF WORD   Elevkonstrueret virksomhed
Tilrettelæggelse af casearbejde
Underviserens opgaver kan inddeles i følgende faser, hvortil der på de følgende sider knyttes nogle kommentarer:

PDF WORD   Forberedelse til casearbejdet - organisering mv.
PDF WORD   Selve casearbejdet: Processen og krav til lærerrollen
PDF WORD   Præsentationen og lærerrollen i den forbindelse
PDF WORD   Evaluering af casearbejdet, se også under afsnittet om forslag til udarbejdelse og evaluering af dokumentation

PDF WORD   Planlægningsværktøj for casearbejde

Kriterier for gruppedannelse og -størrelse
Som led i forberedelserne overvejes kriterierne for gruppedannelser og gruppestørrelse.
Vær her opmærksom på, at selvvalgte grupper dannet efter kærlighedsprincippet udadtil måske kan virke socialt velfungerende, fordi konflikter gruppemedlemmerne imellem sjældent opstår, men i realiteten sker der ofte ikke megen læring gruppemedlemmerne imellem. De enkelte ligner måske hinanden for meget, hvad angår forudsætninger, læringsstil, holdninger mv.

Effektive grupper opstår oftest, når underviseren danner grupperne ud fra mere professionelle kriterier. Til gengæld er det lidt af en udfordring, dels fordi det kræver indgående kendskab til eleverne, dels fordi det kan møde modstand hos eleverne. Et typisk modargument fra lærerside er, at en kommende medarbejder i en virksomhed heller ikke vælger sine egne kolleger og samarbejdspartnere, og at en del af læringen består i at rumme hinanden og lære af hinandens forskelligheder og varierende indgangsvinkler til arbejdet.

Om grupperne skal sammensættes homogent eller heterogent ud fra elevforudsætninger er altid et dilemma indeholdende fordele og ulemper. Sikkert er det dog, at elever kan lære af hinanden, at fagligt svage elever udfordres ved et samarbejde med stærke elever, der omvendt styrkes, når de skal forklare, argumentere og perspektivere i forhold til gruppefæller.

En gruppestørrelse på to (pararbejde) er ofte for lille, idet der ikke opstår tilstrækkeligt med dynamik, mens en gruppestørrelse på fem er for stor, idet det bliver let for et enkelt gruppemedlem at gemme sig lidt og køre på frihjul. Jævnligt nævnes en gruppestørrelse på tre som det optimale. Principielt er der dog intet til hinder for, at caseformen anvendes til individuelt arbejde, blot må det nævnes, at under gruppearbejdet inddrages også den sociale kompetence, idet selvstændigheden naturligvis også styrkes undervejs i gruppearbejdet.

Eksempler på caseopgaver
Her følger nogle eksempler på caseforløb på forskellige niveauer og inden for forskellige casegenrer. For alle forløbene gælder, at faget informationsteknologi nemt kan indgå, idet alle forløbene naturligt trækker på kompetencer fra dette grundfag.

Endelig er der afslutningsvis præsenteret et eksempel på et tværfagligt caseforløb. Alle cases er bygget op om den samme virksomhed, nemlig Aarstiderne A/S, hvis hjemmeside http://www.aarstiderne.com giver ganske gode informationer til brug under casearbejdet.

Der er foreslået forskellige organisationsmåder med hensyn til gruppestørrelse, gruppedannelse samt produktkrav.

PDF WORD   Eksempel 1 - niveau E: Budgetlægning
PDF WORD   Eksempel 2 - niveau C: Priskalkulationer
PDF WORD   Eksempel 3 - niveau C: Prisoptimering
PDF WORD   Eksempel 4 - niveau D: Ejerform, fordeling af myndighed og ansvar, funktioner og arbejdsfordelingsprincipper
PDF WORD   Eksempel 5: Virksomhedens indtjening over en årrække
PDF WORD   Eksempel 6: Niveau E: Likvide midler og vareregnskabet

Forslag til casebaseret undervisning med tværfagligt indhold

PDF WORD   Eksempel 7 - Målgruppe, økonomi og markedsføringstiltag

Flere forslag til casebaseret undervisning
De fleste forlag med systemer til undervisningen i erhvervsøkonomi har eksempler på samlende, velgennemtænkte og afprøvede cases, der endda ofte er it-baserede og kræver et vist overblik over flere discipliner. Disse caseopgaver er tilmed velegnede til repetitionsformål. Caseopgaverne tjener som differentieringsværktøj, idet elever, der arbejder hurtigt og rutinepræget, kan arbejde selvstændigt med opgaverne.

Cases er velegnede til hjemmeopgaver, eventuelt præsenteret som seriecases, idet der kan arbejdes med den samme gennemgående virksomhed, der gennemarbejdes med forskellige temaer, efterhånden som holdet arbejder sig igennem pensum. Casemetoden er velegnet til at give en naturlig progression i læringen.

Cases er også velegnede i prøvesammenhæng og giver eleverne et overblik og en basis med tryghed, hvis de enkelte delopgaver inden for forskellige discipliner refererer til den samme overordnede virksomhed. Præstationen bør således bedømmes ud fra, i hvor høj grad det lykkes eleven at argumentere og relatere med afsæt i virksomheden.

Forskellige koncepter med simulerede virksomheder kan også ses som en variation af den casebaserede undervisning. Casen er typisk en model af virkeligheden med flere selvkonstruerede virksomheder med eleverne som medarbejdere, der skal agere i en konstrueret omverden med andre virksomheder, pengeinstituter, leverandører, offentlige myndigheder mv.

SimuCenter med internetadressen www.simu.dk giver flere informationer. Eleven opnår via undervisningskonceptet for eksempel kendskab til elektroniske betalinger og bankoverførsler, hvilket traditionelt har begrænset plads i selv nyere udgaver af anerkendte og velfungerende lærebogssystemer.

Young Entreprise er endnu en variation af den casebaserede undervisningsform.

Derudover kan der arbejdes med casebaseret undervisning i en innovations- og iværksættersammenhæng, hvor eleverne i grupper efter eget branche- og målgruppevalg selv skaber en virksomhed fra bunden. Her kan nemt tænkes erhvervsøkonomiske problemstillinger ind, idet virksomhederne for eksempel løbende kan stilles registreringsopgaver.

Et andet forslag til at arbejde caseorienteret inddrager hjemmesiden www.byggemarkedscase.dk, hvor eleverne enten individuelt eller på gruppebasis kan arbejde med problemstillinger, der er relateret til byggemarkedsbranchen. Materialet indeholder desuden opgaver, der kan løses i en tværfaglig sammenhæng, idet andre grundfag og valgfrie områdefag også er repræsenteret.