Lærerrollen
For at sikre et godt tværfagligt forløb forudsættes:
- En god faglig forståelse fra underviserne - også ud over egne fag
- Åbenhed og vilje til at lære på tværs af egne fagområder
- God kommunikation kolleger imellem - typisk i teamsamarbejde
- Pædagogisk fleksibilitet - især i forbindelse med konsulentrollen
- Respekt for kollegers fagområder og kompetencer
Underviserne er måske blevet enige om et overordnet emne, men lægger i planlægningen meget vægt på, at eleverne øver kompetencerne i de enkelte fag. Elevernes mulighed for at øve kompetencer i de enkelte fag overskygger den saglige/faglige behandling af emnet.
Underviserne er alternativt blevet enige om at arbejde problemorienteret med et givet emne. Underviserne mener, at projektarbejde skal forstås som et arbejde med at undersøge forskellige problemstillinger, hvorfor underviserne har opstillet en række spørgsmål. Spørgsmålene stilles ofte mere ud fra de mål fra fagbekendtgørelsen, der naturligt falder ind under det valgte emne. Der opstår her en konflikt mellem de enkelte fag og det problemorienterede arbejde. Der er her ikke tale om en overordnet planlægning og idé, men udelukkende en sammensmeltning af målpinde fra de forskellige fag. Det vil være meget svært at få disse - i nogle tilfælde meget forskellige målpinde - til at smelte sammen til et godt forløb, som kan fungere optimalt, da det vil være hensynet til de enkelte fag og ikke tværfagligheden, der er i fokus.
Ofte har underviserne aftalt, at eleverne i en periode skal arbejde med et givet emne. En overskrift/et emne aftales hurtigt, og det er herefter op til de enkelte undervisere at overveje, hvordan det enkelte fag kan indgå. Der er naturligvis en fælles opfattelse af indholdet i hovedemnet. Nogle fag falder naturligt ind under emnet, hvorimod undervisere i de andre fag udfordres i deres forståelse for faget ved at finde frem til indfaldsvinkler i faget, der kan sikre deltagelse i forløbet.
Det er sikkert ikke optimalt, at alle fag indgår i hvert enkelt forløb, og det bør i stedet overvejes at planlægge flere forløb, hvor fagene måske indgår parvist.
Eksempler på tværfaglige forløb
PDF WORD Eksempel 1: Temaforløb vedrørende virksomheden og markedsføring mv.
PDF WORD Eksempel 2: Tværfagligt forløb mellem erhvervsøkonomi og informationsteknologi
PDF WORD Eksempel 3: Tværfagligt forløb mellem erhvervsøkonomi og samfundsfag
PDF WORD Eksempel 4: Tværfagligt forløb mellem erhvervsøkonomi og salg og service
Yderligere inspiration skal søges i afsnittet om metoder til casebaseret undervisning.