På det organisatoriske niveau oprettes ofte rent administrativt hold med rene fagniveauer. For eksempel ét hold med F-E-niveau-elever, et andet hold med D- og/eller C-niveau-elever. Man kan her tale om en differentiering på fagniveauet.
Differentiering på individniveauet foretages her ud fra en tilpasning til de enkelte elevers forskellige forudsætninger, behov og undervisningsparathed. Man kan her tale om, at skal man undervise eleverne sammen, skal man undervise dem forskelligt. Nemlig ud fra den enkelte elevs evner, interesse og behov.
Fællesskabet på det enkelte hold må ikke svækkes på grund af undervisningen. Det er derfor vigtigt, at læreren er bevidst om det forhold, at det er undervisningsform og -materialer, og ikke eleverne, der skal differentieres. Som lærer bør man ikke bare se på den enkelte elev, men også på, hvordan den enkelte elev fungerer i forhold til det øvrige hold. Som lærer bør man tilstræbe, at de faglige udfordringer tilpasses den enkelte elev.
|
Rød |
Gul |
Grøn |
Når læreren gennemgår noget nyt i timerne, så kan jeg |
- genkende og huske det meste af det, vi har arbejdet med i faget. |
- have svært ved at huske det, vi tidligere har arbejdet med, men kan genkende det, når læreren eller klassekammerater fortæller om det. |
- have svært ved at huske de begreber, der er arbejdet med i faget, og jeg har svært ved at huske det, selv om læreren eller en klassekammerat fortæller om det. |
Når jeg skal løse en opgave efter en gennemgang af nyt stof |
- kan jeg for det meste selv finde på et forslag til, hvordan opgaven skal løses. |
- kan jeg bedst lide, at læreren lige giver mig et par stikord, så jeg kan komme i gang. |
- kan jeg have svært ved at komme i gang med opgaveløsningen uden at få hjælp af læreren. |
- er det sjældent, at jeg har brug for, at læreren lige tjekker, hvordan jeg vil løse opgaven. |
- kan jeg bedst lide, at læreren tjekker, om jeg løser opgaven rigtigt. |
- skal jeg ofte løbende have hjælp af læreren eller en klassekammerat. |
Hvis jeg går i stå i en opgaveløsning |
- kan jeg bruge gamle opgaver, noter eller lærebogen som hjælp til at komme videre. |
- bruger jeg sjældent gamle opgaver eller lærebogen som hjælp til at komme videre. |
- kan jeg ikke komme videre ved at se på gamle opgaver eller se i lærebogen. |
- er det kun af og til, at læreren skal hjælpe mig videre. |
- vil jeg helst have, at læreren eller en klassekammerat hjælper mig videre. |
- mister jeg ofte interessen for opgaven. |
Når jeg arbejder med en større opgave i en gruppe |
- er jeg bevidst om, at vi skal løse opgaven inden for den tid, der er afsat. |
- synes jeg, at det kan være svært at overskue, hvordan vi skal planlægge vores arbejde med opgaven, således at vi får lavet det hele inden for tidsrammen. |
- synes jeg, at det kan være helt uoverskueligt at finde ud af, hvordan vi skal planlægge arbejdet. Det sker tit, at tiden er gået, inden vi er færdige med opgaven. |
- kan jeg godt arbejde videre med en anden del af opgaven, selv om vi støder ind i et problem, som læreren skal hjælpe os med. |
- arbejder jeg sjældent videre med noget andet i opgaven, hvis vi støder ind i et problem. Læreren skal først hjælpe os videre med løsning af problemet. |
- og vi støder ind i et problem, som vi ikke kan løse, taber jeg hurtigt interessen for opgaven, hvis læreren ikke med det samme hjælper os videre. |
Når vi arbejder med it, så kan jeg |
- følge en vejledning uden den store hjælp fra læreren. |
- følge en vejledning, men jeg kan godt lide, at læreren lige tjekker, om det er rigtigt, det jeg gør. |
- godt blive usikker på, hvad vi skal lave og i hvilken rækkefølge. Jeg synes, at det kan være svært at følge en vejledning. |
- anvende it uden at blive usikker på, hvad man skal og må gøre. |
- godt genkende, hvordan vi skal anvende it, men jeg kan ikke altid lige huske fremgangsmåden. |
- af og til synes, at det er svært at huske, hvor jeg med fordel kan anvende it. |
Tæl op - hvilken kolonne har du flest krydser i |
|
|
|
|
Rød |
Gul |
Grøn |
De forskellige farver kræver noget forskelligt af din arbejdsform |
Du skal bidrage til, at I holder fokus på opgaven. Hvis I får problemer med opgaveløsningen parkerer I problemet, indtil læreren kan hjælpe jer. |
Du skal sammen med de andre i gruppen følge den udleverede opgave punkt for punkt. Hvis der opstår tvivl om nogle af de begreber, der anvendes i opgaven, slår I det op i lærebøgerne, noter eller andet. Hvis I stadigvæk ikke kan komme videre, kontakter I læreren. Opstår der fortsat problemer, noteres disse, og læreren kontaktes. I mellemtiden arbejder du sammen med de andre videre i gruppen, så I ikke mister tid. |
Du skal sammen med de andre i gruppen følge den udleverede opgave punkt for punkt. Husk, at I skal løse opgaverne én ad gangen. I begynder ikke på en ny opgave, før den foregående er løst og rettet af læreren. |
Du kan forvente, at læreren |
- fungerer som konsulent. Det vil sige, at læreren kan kontaktes, hvis der opstår problemer, gruppen ikke selv kan løse (der gives ikke løsninger, men vejledning til selv at finde løsninger). |
- følger med på sidelinjen af gruppens arbejde, og løbende følger og støtter arbejdsprocessen. Læreren holder øje med tiden og kommer eventuelt med forslag til jeres arbejdsproces. Læreren svarer på konkrete spørgsmål og hjælper med at løse problemer. Læreren kan hjælpe jer med at disponere jeres fremlæggelse. |
- er en del af gruppen. Læreren hjælper med forslag til opgaveløsningen og hjælper med indlæring af faglige begreber.
Læreren er den styrende i planlægningen af hele forløbet og følger og støtter gruppen meget tæt.I har muligheden for at øve en eventuel fremlæggelse med læreren. |
Kilde: