Forside
Forord
Dokumentation
It
Tværfaglighed
Differentiering
Faggruppens samarbejde
Casearbejdsformen
Caseeksamen
Bedømmelse
Links
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Indholdsfortegnelse
Forord
Dokumentation
Kravene til elevernes dokumentation
Dokumentation - Hvordan?
Dokumentation - Form
Dokumentation - Evaluering
• Elevens mundtlige præsentation i daglig undervisning
• Kombineret evaluering
Praktiske forslag til dokumentation
It
Krav til it-anvendelse
Planlægning af it-anvendelse
Anvendelse af forskelligt programmel
Elev- og lærerroller
Elektroniske vidensdelingsfora
SMART Board
Eksempler på integrering af it
Tværfaglighed
Hvorfor tværfaglig læring?
Samspil mellem faglig og tværfaglig undervisning
Forskellige former for tværfaglighed
Organisering af tværfaglig undervisning
Fagplanen som planlægningsredskab
Lærerrollen
Eksempler på tværfaglige forløb
Differentiering
Forudsætninger for differentiering
• Tilrettelæggelse
• Evaluering
• Selvstændighed
Differentiering i praksis
Eksempler på opgave til rød, gul og grøn gruppe
Differentiering af opgavemængde
Opgaveorganisering og lærerrollen
Differentierede undervisningsforløb
• Fokus på problemstillinger
• Fokus på processen
Eksempler på differentierede undervisningsformer
Faggruppens samarbejde
Organisering af faggruppen
Vidensdeling inden for faggruppen
Formulering af caseopgaver
Implementering af ny karakterskala
Casearbejdsformen
Hvorfor casearbejde?
Generelt om casearbejdsformen
Traditionel inddragelse af casemetoden i undervisningen
Fordele ved inddragelse af casemetoden
Forskellige casetyper
Valg af casetype
Valg af casevirksomhed
Tilrettelæggelse af casearbejde
• Forberedelse til casearbejdet
• Selve casearbejdet: Processen og krav til lærerrollen
• Præsentationen og lærerrollen i den forbindelse
• Evaluering af casearbejdet
Eksempler på caseopgaver
Caseeksamen
Opgavens omfang
De ti bud for den gode opgave
Udarbejdelse af opgaven
Layout
Eksamensopgavens emner
• Eksempler på emner
Vejledninger
Elevstyret opgave
Coaching af eleven
Eksamensplan
• Elevoplæg til caseeksamen
Hjælpemidler
Bedømmelse
Hvordan anvendes 7-trins-skalaen i faget?
• Absolut karaktergivning
• Vejledende karakterbeskrivelser
• Løbende bedømmelse
• Bedømmelse til caseeksamen
• Under voteringen
Links
Faktaoplysninger
Virksomhedsspil
Kolofon
Kravene til elevernes dokumentation
Dokumentation - Hvordan?
Dokumentation - Form
Dokumentation - Evaluering
• Elevens mundtlige præsentation i daglig undervisning
• Kombineret evaluering
Praktiske forslag til dokumentation
Krav til it-anvendelse
Planlægning af it-anvendelse
Anvendelse af forskelligt programmel
Elev- og lærerroller
Elektroniske vidensdelingsfora
SMART Board
Eksempler på integrering af it
Hvorfor tværfaglig læring?
Samspil mellem faglig og tværfaglig undervisning
Forskellige former for tværfaglighed
Organisering af tværfaglig undervisning
Fagplanen som planlægningsredskab
Lærerrollen
Eksempler på tværfaglige forløb
Forudsætninger for differentiering
• Tilrettelæggelse
• Evaluering
• Selvstændighed
Differentiering i praksis
Eksempler på opgave til rød, gul og grøn gruppe
Differentiering af opgavemængde
Opgaveorganisering og lærerrollen
Differentierede undervisningsforløb
• Fokus på problemstillinger
• Fokus på processen
Eksempler på differentierede undervisningsformer
Organisering af faggruppen
Vidensdeling inden for faggruppen
Formulering af caseopgaver
Implementering af ny karakterskala
Hvorfor casearbejde?
Generelt om casearbejdsformen
Traditionel inddragelse af casemetoden i undervisningen
Fordele ved inddragelse af casemetoden
Forskellige casetyper
Valg af casetype
Valg af casevirksomhed
Tilrettelæggelse af casearbejde
• Forberedelse til casearbejdet
• Selve casearbejdet: Processen og krav til lærerrollen
• Præsentationen og lærerrollen i den forbindelse
• Evaluering af casearbejdet
Eksempler på caseopgaver
Opgavens omfang
De ti bud for den gode opgave
Udarbejdelse af opgaven
Layout
Eksamensopgavens emner
• Eksempler på emner
Vejledninger
Elevstyret opgave
Coaching af eleven
Eksamensplan
• Elevoplæg til caseeksamen
Hjælpemidler
Hvordan anvendes 7-trins-skalaen i faget?
• Absolut karaktergivning
• Vejledende karakterbeskrivelser
• Løbende bedømmelse
• Bedømmelse til caseeksamen
• Under voteringen
Faktaoplysninger
Virksomhedsspil