Forside
Forord
Dokumentation
It
Tværfaglighed
Differentiering
Faggruppens samarbejde
Casearbejdsformen
Caseeksamen
Bedømmelse
Links
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Caseeksamen
Opgavens omfang
Rammerne for eksamen findes i grundfags- og eksamensbekendtgørelsen og den lokale uddannelsesplan og bedømmelsesplan, som selvfølgelig skal overholdes. Eksamensformen er casebaseret og tager udgangspunkt i en etableret virksomhed, udvalgt og beskrevet af casekommissionen.

Casehistorien er udgangspunktet for de syv opgaver, der skal løses, og danner grundlag for den individuelle eksamination. En af opgaverne er elevstyret ud fra et givet emne. De øvrige seks opgaver udarbejdes decentralt af skolen/læreren.

Der henvises til afsnittet om faggruppens arbejde og organisering, hvor der findes et praktisk forslag til arbejdsdeling ved udarbejdelse af eksamensopgaverne.

Tidsmæssigt bør den gennemsnitlige elev kunne løse opgavesættet og udfylde eksamensplanen inden for en tidsramme på otte timer. Opgavesættets omfang skal altså tilpasses denne tidsramme, hvilket kan være en ganske udfordrende opgave.

Eleven har mulighed for at søge informationer af såvel skriftlig som mundtligt art, og det skal understreges, at lærere fra egen skole og casevirksomhedens hovedkontor ikke må kontaktes.

Herunder en tjekliste til brug ved udarbejdelse af eksamensopgaver:

De ti bud for den gode opgave
  Overvejelser i opgavestilling
1 Find på en historie for opgaven med udgangspunkt i eller relation til casevirksomheden  
2 Viderefør historien fra opgave til opgave  
3 Pas på, at tallene passer sammen, er aktuelle og realistiske  
4 Tag udgangspunkt i målene for niveauet  
5 Dæk niveauet og faget bredt  
6 Brug fagsprog, men udtryk dig klart (begreber fra stikordsregistret)  
7 Husk at lave både skriftlige og mundtlige spørgsmål og at undgå dobbeltspørgsmål  
8 Overvej progression i de enkelte opgaver  
9 Pas på ophavsret til billeder m.m.  
10 Vær opmærksom på layout og eventuel udarbejdet skabelon på skolen  

Udarbejdelse af opgaven
Ved udarbejdelse af et opgavesæt er det vigtigt at relatere til casevirksomheden og anvende oplysninger fra casehistorien eller materialebanken. Opgavesættet bør også videreføre casehistorien gennem opgaverne. Eleverne vil dermed kunne demonstrere deres faglige kompetencer på en praksisnær måde.

Opgaverne bør skrives i fagsprog og være så klart formuleret, at eleven ikke kan komme i tvivl om opgavens indhold. Den enkelte opgave bør indeholde flere underspørgsmål, som støtter eleven i arbejdet med emnet.

Opgaverne skal teste såvel skriftlige som mundtlige kompetencer, hvorfor den enkelte opgave både bør indeholde beregningsspørgsmål og reflekterende spørgsmål.

De enkelte opgaver bør indeholde progression, således at både den fagligt stærke og fagligt svage elev har mulighed for at demonstrere sine kompetencer bedst muligt. Eksempelvis kan den enkelte opgave indledningsvis indeholde ret styrende, konkrete eller ledende opgaver, mens opgaven typisk afrundes med mere åbne spørgsmål. Vær forsigtig med formulering af dobbeltspørgsmål og ledende spørgsmål.

Opgavesættet skal udarbejdes bredt, således at niveauets mål er dækket ind. Som udgangspunkt testes der primært inden for niveauet, men også elementer fra de lavere niveauer kan indgå.

Sværhedsgraden og omfanget af hver delopgave bør være rimelig ens. Begreber bør den enkelte elev kunne slå op i lærebogens stikordsregister. Spørgsmålene bør også være tilstrækkeligt åbne, så både den stærke og den svage elev for mulighed for at svare.

Vær meget opmærksom på, at tallene i opgaverne passer sammen og giver resultatmæssig mening og logik, og at opgaveteksten ikke indeholder regnefejl, som kan skabe unødig usikkerhed hos eleven. I den gode opgave er der også en talmæssig sammenhæng mellem de enkelte delopgaver.

Ved udarbejdelse af opgaver bør relevante it-værktøjer tænkes ind, så eleverne også har mulighed for at demonstrere opnået kompetence inden for it-området.

Layout
Overvej layoutet i opgavesættet, således at det forekommer læsevenligt og overskueligt for læseren. Eksempelvis bør et delspørgsmål ikke deles over to sider.

Det er hensigtsmæssigt, at der på den enkelte skole og/eller i faggruppen udarbejdes en skabelon, som den enkelte opgave formuleres i. Herved opnås også en tidsmæssig besparelse i arbejdet med formuleringen af opgaverne, men frem for alt sikres overblikket for opgaveløser.

Gældende regler om ophavsret til billeder eller citater fra hjemmesider osv. skal naturligvis overholdes.

Eksamensopgavens emner
Arbejdet med opgaveformuleringen kan starte med formulering af syv emner/overskrifter, som de enkelte opgaver bygges op over. Den enkelte opgave bør give eksaminator mulighed for at spørge ud i fagets øvrige dele og underliggende niveauers mål.

Eksempler på emner

    Emner niveau E
  1. Balance
  2. Budget
  3. Kasserapport
  4. Ejerformer og virksomhedstyper
  5. Egenkapital og privatforbrug
  6. Likvide konti og likvide midler
  7. Kredithandel og omkostningsregistrering
    Emner niveau D
  1. Regnskabsopstilling
  2. Registrering i Axapta/økonomisystem
  3. Afskrivninger
  4. Resultatbudget
  5. Funktioner og arbejdsdeling
  6. Miljø
  7. Virksomhedens finansiering
    Emner niveau C
  1. Omkostninger
  2. Analyse af personaleomkostninger
  3. Registrering i Axapta/økonomistyringssystem
  4. Indtjeningsevne
  5. Produktionsvirksomhed
  6. Kalkulation
  7. Prisoptimering
Vejledninger
I øvrigt henvises til undervisningsportalen
www.emu.dk/erhverv/ , hvor der findes en generel vejledning til udarbejdelse af eksamensopgaver. På denne hjemmeside findes der også en materialebank, som både lærer og elever kan anvende, ligesom der findes mastercases til opgaver inden for økonomistyring.

Fra år 2006 har Undervisningsministeriet etableret et særligt censorkorps, der blandt andet skal sikre en ensartet udarbejdelse af eksamensopgaver inden for det merkantile grundforløb. De særlige censorer foretager efter endt censur altid en indberetning til Undervisningsministeriet om en række forhold vedrørende eksamen, herunder opgavens kvalitet, rammerne for og gennemførelse af eksamen.

Endelig kan der henvises til: http://www.emu.dk/erhverv/merkantil_caseeksamen/ skabeloner/index.html

Her findes en skabelon til opbygning af eksamensopgaver, specielt med henblik på ny karakterskala, se afsnit herom.

Idet eksamensopgaverne er decentralt, det vil sige lokalt, stillede, stiller det særlige krav til såvel opgavestiller, eksaminator som censor, idet disse i fællesskab må sikre, at opgaven formuleres, og eksamen afholdes, så det bliver muligt at bedømme målopfyldelse og anvende karakterskalaen og -beskrivelsen.

Undervejs skal parterne sikre, at opgaven giver mulighed for udtømmende målopfyldelse, ligesom det skal overvejes og indarbejdes i forbindelse med formuleringen, hvad der må tolereres som uvæsentlige mangler eller mindre væsentlige mangler, og hvad der kræves, for at præstationen anses som tilstrækkelig. Der henvises i øvrigt til afsnittet om den nye karakterskala.

Opgavestillers redskab bliver i højere grad end tidligere fagbekendtgørelsen og den lokale undervisningsplan samt karakterbeskrivelserne og ikke som tidligere lærebøgerne.

Eksaminator skal selvfølgelig leve op til de krav, der stilles i eksamensreglerne, som er nævnt andetsteds og blandt andet indebærer fremsendelse af eksamensmateriale til censors skole i god tid før eksamen.

For god ordens skyld bør også den lokale uddannelsesplan og bedømmelsesplan tilsendes censor sammen med eksamensopgaven.

Der skal sikres god forhåndskommunikation mellem eksaminator og censor, og opgavestiller skal være reelt indstillet på at foretage korrektioner i opgaveteksten, således at bedømmelsesgrundlaget sikres. Dette vil lette drøftelser under voteringen.

Elevstyret opgave
Ved den elevstyrede opgave skal eleven selv formulere sin egen opgave med udgangspunkt i et overordnet emne.

Opgavestiller bør formulere nogle få stikord, som eleven kan anvende ved opgavebesvarelsen, men eleven skal ikke nødvendigvis inddrage disse. Stikordene skal hjælpe eleven til at få dybde i sin besvarelse og give sikkerhed for, at emnet er forstået korrekt.

Der kan løbende i undervisningen også arbejdes med opstilling af måske fem til syv hv-spørgsmål inden for et bestemt tema, idet denne teknik kan hjælpe til løsningen og dispositionen af den elevstyrede opgave. Forud for gennemgangen af stofområdet Afskrivninger kunne eleverne ud fra en brainstormingsteknik og dialogpræget samtale, eventuelt mind-map-teknik, for eksempel nå frem til nedenstående spørgsmål:

Afskrivninger:

Som afrunding på gennemgangen og opgaveløsningen inden for emnet, kan spørgsmålene reformuleres, og en kort besvarelse kan sikre, at eleverne har opnået kompetencerne inden for emnet. Metoden kan naturligvis let overføres og genbruges, hvis temaet i den elevstyrede opgave for eksempel hedder privatforbrug eller finansiering.

Eleven skal i det elevstyrede spørgsmål demonstrere anvendelsen af og forståelsen for et fagligt emne og relatere det til casevirksomheden. Eleven skal vise, at der er opnået en faglig kompetence inden for feltet.

I den daglige undervisning bør eleverne trænes i selvstændigt at præsentere et emne og relatere til praktiske eksempler.

Dokumentationsarbejdet i den daglige undervisning vil være en god øvelse til dette formål. Samtidig kan eleven benytte sit dokumentationsarbejde som inspiration til opgaveløsningen, se i øvrigt afsnittet om dokumentation.

Coaching af eleven
Skolen kan på casearbejdsdagen tilbyde coaching af eleven. Coachens opgaver beskrives nærmere i skolens undervisningsplan.

Coachen må ikke yde faglig vejledning eller hjælpe med løsninger på opgaver, men alene stimulere elevens faglige aktivitet og opgaveløsning ved at lytte til elevens faglige overvejelser og ved at stille åbne, ikke-ledende spørgsmål til eleven. Coachen instrueres grundigt i arbejdsopgaven. Som coach kan udpeges lærere, som ud over lærerkompetencen har erhvervet kompetencer som coach. Det skal pointeres, at faglærerne ikke må optræde som coaches.

Skolen kan aftale milepælsmøder, hvor eleven undervejs kan henvende sig til coachen med sit materiale. Ved milepælene præsenterer eleven sin løsning af en til to delopgaver og forklarer kort sine faglige overvejelser i forbindelse med opgaveløsningen. Milepælenes funktion er at hjælpe eleven til at strukturere sin opgaveløsning, disponere tiden og til at nå at belyse alle delopgaver.

Se i øvrigt vejledning til caseeksamen på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Eksamensplan
Kravene til eksamensplanen findes i Undervisningsministeriets vejledning til caseeksamen.

Eksamensplanen er elevernes adgangsbillet til eksaminationen, som eleverne selvstændigt skal udfylde på casearbejdsdagen og aflevere tidligst seks timer før, og senest otte timer efter arbejdsdagens begyndelse. Afleverer eleven en blank eller slet ingen eksamensplan, mister eleven muligheden for eksamination.

Skabelonen findes på undervisningsministeriets hjemmeside og det anbefales, at skolernes administration henviser med et link med eksamensplanen. Dette giver sikkerhed for, at eleven arbejder med den seneste version af skabelonen, og at eleven udfylder eksamensplanen elektronisk.

Opgaveløsningen fremlægger eleven først under selve eksaminationen. Eleven har mulighed for at arbejde med opgaverne frem til eksamenstidspunktet. Det er vigtigt, at eleven forstår betydningen af en god eksamensplan, idet dette er førstehåndsindtrykket censor får af eleven, ligesom den kan være udgangspunktet for censors valg af spørgsmål.

Eksamensplanen skal udfyldes individuelt, og eleven kan vælge enten at udfylde eksamensplanen sideløbende, når den enkelte opgave er løst, eller afslutningsvist. Blot skal det sikres, at der afsættes den nødvendige tid til udfyldelsen, idet det også skal pointeres, at eksamensplanen er censors førstehåndsindtryk af elevens præstation.

Eksamensplanen udgør to sider, hvor begge sider skal være udfyldt, for at eleven kan fuldføre eksamen. Den første side beskriver kort de emner, eleven kan blive eksamineret i. Eleven markerer, hvilke hjælpemidler hun/han ønsker at anvende, således at disse kan stilles til rådighed i lokalet på eksamensdagen. Eksamensplanen beskriver endvidere, med hvilken fremstillingsform eksaminanden ønsker at formidle sine opgaver.
Anden side af eksamensplanen er elevens disposition over de enkelte opgaver. Eleven har dog mulighed for at tilrette eksamensplanen frem til eksamen, og derpå under selve eksaminationen begrunde ændringerne.

Det er vigtigt, at eksamensplanen ikke lover for meget eller giver forventninger ud over dem, som eksaminanden kan indfri. Et eksempel herpå kunne være, at eleven stiller et PowerPoint-diasshow i udsigt, som ikke er fremstillet.

En veludfyldt eksamensplan kan hjælpe eleven til at disponere sit oplæg, sørge for en rød tråd gennem eksamensforløbet samt strukturere sine præsentationsmaterialer og udnytte tidsrammen. Eksamensplanen kan give støtte ved selve eksaminationen, hvis overblikket svigter, eller hvis nervøsiteten sætter ind, og kan næsten fungere som "talekort" under gennemgangen. En god eksamensplan sikrer prioriteringen af de enkelte stofområder og delspørgsmål i forhold til hinanden. Desuden kan den tvinge eleven til at gøre selvstændige overvejelser ud over de angivne spørgsmål.

Det kan foreslås, at der især i den sidste del af undervisningsforløbet arbejdes med udfyldelse af en eksamensplan, idet arbejdet med og redigeringen heraf kan udgøre en del af elevens dokumentation.

Se principper for udformning af en eksamensplan i dette bilag:
PDF WORD   Eksamensplan til caseeksamen

Elevoplæg til caseeksamen
Indledningsvis henvises til Undervisningsministeriets hjemmeside
www.uvm.dk EMU-portalen www.emu.dk, hvor der ligger en PowerPoint-præsentation med titlen "Information til dig, der skal til caseeksamen". Den præsentation kan afklare mange af de spørgsmål, eleven måtte have til eksamensforløbet.

Elevernes forberedelse til caseeksamen starter på selve casearbejdsdagen, hvor eleverne skaffer et overblik over opgavesættet og disponerer både casearbejdsdagen og tiden frem til eksamen. Eleven kan arbejde med opgavesættet helt frem til eksamenstidspunktet.

Eleven bør i den daglige undervisning trænes i at disponere og fremlægge opgaver. Det er vigtigt, at eleverne kan fremlægge skriftlige beregningsopgaver, herunder forklare metoden, men også mundtligt redegøre for anvendelse af både faglige som it-mæssige værktøjer.

Af vejledningen fremgår, at grundlaget for eksamen er eksamensplanen, elevens faglige produkter, opgaveløsninger og præsentationsmaterialet.

Eleverne kan også drage stor nytte af at blive trænet i at løse opgaver i stikordsform, som uddybes mundtligt, så fremlæggelsesmetoden trænes. Stikord kan give eleven en sikkerhed og struktur under fremlæggelsen og lærer og censor en mulighed for at se helhed og sammenhæng i opgaven.

Et andet værktøj, som eleverne kan drage stor nytte af, er talekort. Ved fremlæggelse af forklarende og argumenterende opgaver kan brug af talekort skabe struktur i opgaverne ved eksaminationen. Fremlæggelsen kan på den måde fremhæve elevens forståelse af faglige begreber og demonstrere omsættelsen til kompetencer. Ved stikordskort løses opgaven ikke fuldstændigt, og dermed undgår eleven at blive refererende, så præstationen vil fremstå mere selvstændig.

For gode råd om præsentationsteknikker henvises til afsnittene om casearbejdsformen og dokumentation. Eleven bør også trænes i at konkludere på opgaverne, hvor eleven måske inddrager elementer fra andre virksomheder eller fra casevirksomheden.

Når der arbejdes med dokumentation i den daglige undervisning, kan eleven oparbejde sin egen materialebank, som både kan anvendes til løsning af den elevstyrede opgave og til de lærerstyrede opgaver. I dokumentationen kan begreber være forklaret og beskrevet, og eleven kan tilrette dette materiale i forhold til den konkrete casevirksomheds forhold. Eleven kan også bruge gamle opgaver som sammenligningsgrundlag i forhold til casevirksomhedens økonomiske situation og anvende dette til fremlæggelsen.

Den følgende liste kan eleven benytte som tjekliste:
PDF WORD   Huskeliste til caseeksamen

Hjælpemidler