Forside
Forord
Dokumentation
It
Tværfaglighed
Differentiering
Faggruppens samarbejde
Casearbejdsformen
Caseeksamen
Bedømmelse
Links
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Forord
Grundfaget erhvervsøkonomi blev med revisionen af grundfagsbekendtgørelsen i 2004 omfattet af en del ændringer. Faget fik en formålsbeskrivelse, der styrkede fagets tilknytning til uddannelsernes øvrige fag, og målene for faget blev beskrevet som handlingsrettede kompetencer. Rammerne for indholdet i de enkelte grundfag blev bredere og skal nu endnu mere tilpasses de forskellige erhvervsuddannelser. Seneste ændring er indførelsen af 7-trins-skalaen til brug ved bedømmelse af eleverne.

Som opfølgning på disse ændringer har en projektgruppe udarbejdet herværende råd og vink-publikation som inspiration til kolleger, som underviser i erhvervsøkonomi i erhvervsuddannelserne. Materialet omfatter dels overvejelser og gode råd vedrørende planlægning, beskrivelse og gennemførelse af undervisning og eksamen, dels en række eksempler på opgaver til brug i undervisningen.

I publikationen er desuden lagt vægt på at hjælpe underviserne i erhvervsøkonomi med en række af de praktiske problemstillinger, som de møder i deres hverdag; for eksempel hvordan man kan arbejde med differentiering af de forskellige elevtyper og integrere brugen af informationsteknologi.

Indførelsen af 7-trins-skalaen stiller krav til underviserne om at bedømme eleverne på en ny og anderledes måde, eksempelvis ved vurderingen af præstationens/ernes mangler, væsentlighed og antal. I publikationen gives der forslag til, hvordan man i grundfaget erhvervsøkonomi kan komme videre med dette arbejde.

Inden for det merkantile grundforløb anvendes caseeksamen til den afsluttende bedømmelse. I materialet indgår derfor gode råd om og eksempler på, hvordan man med udgangspunkt i en case kan tilrettelægge undervisningen.

Derudover gives gode råd om temaer som: tværfaglighed, dokumentation og eksamen.

De fem forfattere er:

Birgitte Schou, Silkeborg Handelsskole
Rita Sjørslev, Aalborg Handelsskole
Karen G. Heilesen, EUC NORD
Benny Hermansen, Roskilde Handelsskole
Bruno Sørensen, Skive Handelsskole

En stor tak til forfatterne for såvel de gode råd som for det omfattende arbejde med udvikling af materialet, som jeg håber, at mange lærere vil bruge som inspiration til egen undervisning.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af denne internetpublikation.

Allan Rishøj
Undervisningsministeriet
Fagkonsulent
Januar 2008