Indholdsfortegnelse
Forord
1. Læsning og skrivning, når dansk
er andetsproget
1.1. Bogens opbygning
1.2. Målgruppen for undervisningen
1.3. Første- versus andetsprogslæsning
2. Kommunikativ kompetence
3. Metoder i sprogundervisningen
4. Kommunikativ sprogundervisning
4.1. Strukturalistisk eller kommunikativ undervisning
4.2. Task - kommunikative opgaver
4.3. Fordele ved at bruge den taskbaserede
tilgang
5. Fokus på form
5.1. Dictogloss
6. Motivation og læsning på et andetsprog
6.1. Læseformål og læsestrategier
6.2. Slugelæsning
6.3. Sprog og læsning
6.4. Læserresponsmodellen
6.5. Frilæsning
6.6. Læserapport
7. Informationsmængde, teksttyper og læsestrategier
7.1. Tekststruktur - et eksempel
7.2. Artikeltyper
8. Evaluering af læsning og læsekompetence
9. Læsning og skriftlig fremstilling
9.1. Skriftsproglig kommunikation
9.2. Processkrivning
10. Temaarbejde
Opgavedelen
Introduktion til opgaverne
Oversigt over opgaverne
Del 1. Læsning, læseformål og
læsestrategier
Del 2. Fonologisk og morfologisk opmærksomhed
samt afkodning
Del 3. Syntaks
Del 4. Ordklasser
Del 5. Ordforråd
Del 6. Skriftlig fremstilling/læsning
Del 7. Stavning/dictogloss
Ordliste
Litteratur
Denne side indgår
i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som
indhold
© Undervisningsministeriet 2001
|