 |
 |
Oversigt over opgaverne
| Aktivitet |
Fokus |
| Del 1. Læsning,
læseformål og læsestrategier |
| 1.1. |
Førlæsning |
Aktivering af baggrundsviden |
| 1.2. |
Miniforløb 1 |
Ordforråd, skimning, skanning |
| 1.3. |
Miniforløb 2 |
Skimning, intensiv læsning,
perspektivering,personliggørelse
|
| 1.4. |
Der mangler et afsnit |
Intensiv læsning |
| 1.5. |
Hvilken sætning passer hvor? |
Intensiv læsning |
| 1.6. |
Passer dine gæt til teksten? |
Nærlæsning |
| 1.7. |
Hvordan ser de huset
|
Læseformål |
| 1.8. |
Hvilken tekst passer til billedet |
Skimning |
| 1.9. |
Søgning efter bestemte oplysninger |
Søgelæsning |
| 1.10. |
Find ordet/ordene |
Skanning |
| 1.11. |
Hvad betyder ordet? |
Konteksten |
| 1.12. |
Sæt teksten sammen |
Tekstsammenhæng, intensiv læsning |
| 1.13. |
Indre og ydre tekstbånd |
Konteksten |
| 1.14. |
Hvad for et ord passer |
Identifikation af ordklasse ud fra
tekstsammenhæng? |
| 1.15. |
Indre tekstbånd |
Kohæsion |
| |
|
| Del 2. Fonologisk
og morfologisk opmærksomhed samt afkodning |
| 2.1. |
Find lyden
|
Opmærksomhed på
enkeltlyd |
| 2.2. |
Sæt lydene sammen til ord
og del ordene i lyde |
Lydanalyse og lydsyntese |
| 2.3. |
Læs ordene 1 |
Det fonematiske princip ved lydrette
ord |
| 2.4. |
Læs ordene 2 |
Det fonematiske princip ved gængse
omsætningsregler |
| 2.5. |
Del ordene i stavelser |
Stavelsesdeling |
| 2.6. |
Morfologisk opmærksomhed |
Opmærksomhed på morfemer |
| 2.7. |
Find roden |
Rodmorfemer |
| 2.8. |
Find bøjningsendelsern |
Bøjningsendelser |
| 2.9. |
Find forstavelsen |
Forstavelser |
| 2.10. |
Find afledningerne |
Afledninger |
| |
| Del 6. Skriftlig fremstilling/læsning |
6.1.
|
At skrive enkle instruktioner
|
Instruktioner |
| 6.2. |
Tøm billedet for ord |
Ordforråd, ordklasser,
stavning |
| 6.3. |
Skriv et signalement |
Ordforråd |
| 6.4. |
Pennevenner |
Brevskrivning |
| 6.5. |
Skriv om billedet |
At skrive historier
|
| 6.6. |
At sætte idéer i rækkefølge
i en historie |
Kronologi |
| 6.7. |
Skriv historien færdig |
Sammenhæng |
| 6.8. |
Blanketter |
Nærlæsning, blanketudfyldning |
| 6.9. |
Skriv et postkort |
Personlige hilsner |
| 6.10. |
På jagt efter helte |
Søgelæsning på nettet,
intensiv læsning, interaktiv skrivning |
| 6.11. |
At skrive sin egen historie |
Søgelæsning på nettet,
interaktiv skrivning |
| 6.12. |
Hvad gør du ved problemet |
Søgelæsning på nettet |
| |
| Del 7. Stavning/dictogloss |
7.1.
|
Stavning af lydrette ord
|
Det fonematiske princip |
| 7.2. |
Ord, der staves under indflydelse af
ortografiske konventioner |
Ortografi |
| 7.3. |
Udnyttelse af det morfematiske
princip i stavning |
Det morfematiske princip |
| 7.4. |
Orddiktat |
Svære ord |
| 7.5. |
Teksten, der forsvinder |
Den visuelle hukommelse |
| 7.6. |
Dictogloss |
Sammenhæng, syntaks, morfologi,
stavning |
Denne
side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning"
som indhold som kapitel 12 af 14
© Undervisningsministeriet 2001
|
 |