Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Oversigt over opgaverne

 

 


Aktivitet Fokus
Del 1. Læsning, læseformål og læsestrategier
1.1. Førlæsning Aktivering af baggrundsviden
1.2. Miniforløb 1 Ordforråd, skimning, skanning
1.3. Miniforløb 2 Skimning, intensiv læsning,
perspektivering,personliggørelse
1.4. Der mangler et afsnit Intensiv læsning
1.5. Hvilken sætning passer hvor? Intensiv læsning
1.6. Passer dine gæt til teksten? Nærlæsning
1.7. Hvordan ser de huset
Læseformål
1.8. Hvilken tekst passer til billedet Skimning
1.9. Søgning efter bestemte oplysninger Søgelæsning
1.10. Find ordet/ordene Skanning
1.11. Hvad betyder ordet? Konteksten
1.12. Sæt teksten sammen Tekstsammenhæng, intensiv læsning
1.13. Indre og ydre tekstbånd Konteksten
1.14. Hvad for et ord passer Identifikation af ordklasse ud fra
tekstsammenhæng?
1.15. Indre tekstbånd Kohæsion
   
Del 2. Fonologisk og morfologisk opmærksomhed samt afkodning
2.1. Find lyden
Opmærksomhed på enkeltlyd
2.2. Sæt lydene sammen til ord
og del ordene i lyde
Lydanalyse og lydsyntese
2.3. Læs ordene 1 Det fonematiske princip ved lydrette ord
2.4. Læs ordene 2 Det fonematiske princip ved gængse
omsætningsregler
2.5. Del ordene i stavelser Stavelsesdeling
2.6. Morfologisk opmærksomhed Opmærksomhed på morfemer
2.7. Find roden Rodmorfemer
2.8. Find bøjningsendelsern Bøjningsendelser
2.9. Find forstavelsen Forstavelser
2.10. Find afledningerne Afledninger
 
Del 3. Syntaks
3.1. Er sætningen rigtig? Syntaks
 
Del 4. Ordklasser
4.1. Find ordklassen Ordklasser
 
Del 5. Ordforråd
5.1. Hvad betyder ordene? Synonymer, antonymer, kategorier
 
Del 6. Skriftlig fremstilling/læsning
6.1.
At skrive enkle instruktioner
Instruktioner
6.2. Tøm billedet for ord Ordforråd, ordklasser, stavning
6.3. Skriv et signalement Ordforråd
6.4. Pennevenner Brevskrivning
6.5. Skriv om billedet At skrive historier
6.6. At sætte idéer i rækkefølge
i en historie
Kronologi
6.7. Skriv historien færdig Sammenhæng
6.8. Blanketter Nærlæsning, blanketudfyldning
6.9. Skriv et postkort Personlige hilsner
6.10. På jagt efter helte Søgelæsning på nettet, intensiv læsning, interaktiv skrivning
6.11. At skrive sin egen historie Søgelæsning på nettet, interaktiv skrivning
6.12. Hvad gør du ved problemet Søgelæsning på nettet
 
Del 7. Stavning/dictogloss
7.1.
Stavning af lydrette ord
Det fonematiske princip
7.2. Ord, der staves under indflydelse af ortografiske konventioner Ortografi
7.3. Udnyttelse af det morfematiske princip i stavning Det morfematiske princip
7.4. Orddiktat Svære ord
7.5. Teksten, der forsvinder Den visuelle hukommelse
7.6. Dictogloss Sammenhæng, syntaks, morfologi, stavning


Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel 12 af 14
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top