|
|
Oversigt over opgaverne
Aktivitet |
Fokus |
Del 1. Læsning,
læseformål og læsestrategier |
1.1. |
Førlæsning |
Aktivering af baggrundsviden |
1.2. |
Miniforløb 1 |
Ordforråd, skimning, skanning |
1.3. |
Miniforløb 2 |
Skimning, intensiv læsning,
perspektivering,personliggørelse
|
1.4. |
Der mangler et afsnit |
Intensiv læsning |
1.5. |
Hvilken sætning passer hvor? |
Intensiv læsning |
1.6. |
Passer dine gæt til teksten? |
Nærlæsning |
1.7. |
Hvordan ser de huset
|
Læseformål |
1.8. |
Hvilken tekst passer til billedet |
Skimning |
1.9. |
Søgning efter bestemte oplysninger |
Søgelæsning |
1.10. |
Find ordet/ordene |
Skanning |
1.11. |
Hvad betyder ordet? |
Konteksten |
1.12. |
Sæt teksten sammen |
Tekstsammenhæng, intensiv læsning |
1.13. |
Indre og ydre tekstbånd |
Konteksten |
1.14. |
Hvad for et ord passer |
Identifikation af ordklasse ud fra
tekstsammenhæng? |
1.15. |
Indre tekstbånd |
Kohæsion |
|
|
Del 2. Fonologisk
og morfologisk opmærksomhed samt afkodning |
2.1. |
Find lyden
|
Opmærksomhed på
enkeltlyd |
2.2. |
Sæt lydene sammen til ord
og del ordene i lyde |
Lydanalyse og lydsyntese |
2.3. |
Læs ordene 1 |
Det fonematiske princip ved lydrette
ord |
2.4. |
Læs ordene 2 |
Det fonematiske princip ved gængse
omsætningsregler |
2.5. |
Del ordene i stavelser |
Stavelsesdeling |
2.6. |
Morfologisk opmærksomhed |
Opmærksomhed på morfemer |
2.7. |
Find roden |
Rodmorfemer |
2.8. |
Find bøjningsendelsern |
Bøjningsendelser |
2.9. |
Find forstavelsen |
Forstavelser |
2.10. |
Find afledningerne |
Afledninger |
|
Del 6. Skriftlig fremstilling/læsning |
6.1.
|
At skrive enkle instruktioner
|
Instruktioner |
6.2. |
Tøm billedet for ord |
Ordforråd, ordklasser,
stavning |
6.3. |
Skriv et signalement |
Ordforråd |
6.4. |
Pennevenner |
Brevskrivning |
6.5. |
Skriv om billedet |
At skrive historier
|
6.6. |
At sætte idéer i rækkefølge
i en historie |
Kronologi |
6.7. |
Skriv historien færdig |
Sammenhæng |
6.8. |
Blanketter |
Nærlæsning, blanketudfyldning |
6.9. |
Skriv et postkort |
Personlige hilsner |
6.10. |
På jagt efter helte |
Søgelæsning på nettet,
intensiv læsning, interaktiv skrivning |
6.11. |
At skrive sin egen historie |
Søgelæsning på nettet,
interaktiv skrivning |
6.12. |
Hvad gør du ved problemet |
Søgelæsning på nettet |
|
Del 7. Stavning/dictogloss |
7.1.
|
Stavning af lydrette ord
|
Det fonematiske princip |
7.2. |
Ord, der staves under indflydelse af
ortografiske konventioner |
Ortografi |
7.3. |
Udnyttelse af det morfematiske
princip i stavning |
Det morfematiske princip |
7.4. |
Orddiktat |
Svære ord |
7.5. |
Teksten, der forsvinder |
Den visuelle hukommelse |
7.6. |
Dictogloss |
Sammenhæng, syntaks, morfologi,
stavning |
Denne
side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning"
som indhold som kapitel 12 af 14
© Undervisningsministeriet 2001
|
|