Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Del 2. Fonologisk og
morfologisk opmærksomhed
samt afkodning

 

Opgave 2.1. Find lyden

Formål At udvikle opmærksomhed på enkeltlyd.
Forberedelse Læreren vælger ordmateriale, hvor de
lyde, det er relevant at arbejde med indgår.
Arbejdsform Klasse- og gruppearbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren siger et ord. En kursist siger ordets forlyd. Samme
kursist vælger et nyt ord, og en anden kursist siger forlyden.

Varianter

a. Lærer og kursister udvælger en række forlyde. Kursisterne
bliver bedt om at finde billeder i aviser, billedblade og reklamer
af ting, der begynder med de valgte lyde. Billederne
kategoriseres efter lyd.

b. Læreren siger tre ord. To af ordene begynder med samme
lyd, det tredje begynder med en anden lyd. Kursisterne
skal nævne det ord, der begynder
med en anden lyd, fx

SE / TI / TÅ
BUS / HUS / BOR
GUL / SUL / SI

c. Læreren siger et ord, fx vin. Kursisterne skal gentage ordet
og benævne den sidste lyd i ordet. Kursisterne finder et
nyt ord, der begynder med slutlyden, fx næse.

d. Samme fremgangsmåde som til øvelsen med forlyde -
men nu skal kursisterne kategorisere billeder efter slutlyde.

e. På tavlen tegnes tre felter.

     

Hvert felt repræsenterer først i ordet, midt i ordet og sidst
i ordet.
Læreren siger fx: Hvor i ordet kan du høre /s/ i ost.
Kursisterne sætter X i det midterste felt.

f. Læreren spørger fx.:
Hvilken lyd begynder sol med? Kursisterne svarer /s/
Hvilken lyd slutter sol med? Kursisterne svarer /l/
Hvilken lyd er der inde i sol? Kursisterne svarer /o/

g. Lærer og kursister udvælger i fællesskab tre lyde, som skrives
øverst på kuponen. Læreren nævner en række ordpar
efter hinanden, og kursisterne skal sætte kryds for at angive,
hvilken af de tre lyde der er fjernet.

Kupon

f
v
s
1. føl/øl      
2. vaske/aske      
3. fuld/uld      
4. vom/om      
5. slide/lide      
6. from/rom      
7. snyde/nyde      
8. sand/and      
9. væg/æg      
10. får/år      

h. Lærer og kursister udvælger i fællesskab tre lyde, som skrives
øverst på kuponen. Læreren nævner en række ordpar
efter hinanden og kursisterne skal sætte kryds for at angive,
hvilken af de tre lyde, der er lagt til.

d
t
g
1. is/dis      
2. arm/tarm      
3. øde/døde      
4. lide/glide      
5. op/top      
6. øje/døje      
7. abe/gabe      
8. om/dom      
9. ris/gris      
10. år/går      




Opgave 2.2. Sæt lydene sammen
til ord, og del ordene i lyde

Formål At udvikle færdighed i at sætte enkeltlyde
sammen til og dele ord i enkeltlyde.
Forberedelse Læreren vælger ordmateriale, hvor de
lyde, det er relevant at arbejde med,
indgår.
Arbejdsform Individuelt arbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempler

Læreren siger en lyd ad gangen. Kursisterne skal sætte lydene
sammen til ord, fx.

Lærer: Kursist:
/s - i/ SI
/s - o - l/ SOL
/g - r - i - s/ GRIS

Læreren siger et ord, og kursisterne skal dele ordet op i lyde fx:

Lærer: Kursist:
SO /s - o/
MÅL /m - å - l/

 

Opgave 2.3. Læs ordene 1

Formål At træne kursisternes færdigheder i at udnytte det fonematiske princip i
forbindelse med læsning af lydrette ord.
Forberedelse Læreren udarbejder lister med lydrette ord
- både rigtige ord og nonsensord.
Arbejdsform Individuelt arbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

  rigtige ord nonsensord
1. min mif
2. mas mys
3. ilt ult
4. fil fål
5. emu elu
6. ase ese
7. ble bla
8. tro tri
9. fri fre
10. pli ple
11. kro kra
12. dato dita
13. sofa safu
14. visa kisa
15. reol rial
16. platan plutin
17. politi palitu
18. koloni kalanu
19. symfoni simfuna
20. amfetamin imfatimun

 

Opgave 2.4. Læs ordene 2

Formål At træne kursisternes færdigheder i at udnytte det fonematiske princip i forbindelse
med læsning af ord, der følger
gængse omsætningsregler.
Forberedelse Læreren udarbejder lister med ord, der
følger gængse omsætningsregler -
både rigtige ord og nonsensord.
Arbejdsform Individuelt arbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Lister med ord med gængse omsætningsregler, fx k-t-p i indlyd,
vokalkvalitet og vokallængde ved dobbeltkonsonant, hv- i
forlyd, rd- i udlyd.

  rigtige ord nonsensord
1. skab skeb
2. skel skol
3. stol stul
4. spise spese
5. hatte hutte
6. moppe mippe
7. tykke tåkke
8. hvem hvam
9. hvor hvir
10. bord bird

Varianter

a. Læreren udarbejder små tekster, hvor der indgår så mange
ord som muligt med de bogstavsammensætninger/omsætningsregler,
der arbejdes med i klassen.

b. Læreren beder kursisterne finde ord med de bogstavsammensætninger/
omsætningsregler, der arbejdes med i de
tekster, der indgår i klassens arbejde.

 

Opgave 2.5.
Del ordene i stavelser

Formål At træne kursisternes færdighed i at udnytte
stavelsesdeling i forbindelse med
læsning.
Forberedelse Læreren udarbejder lister/kort med ord
med forskellige antal stavelser ud
fra de tekster, der arbejdes med i klassen.
Arbejdsform Individuelt arbejde.

Eksempel

Læreren beder kursisterne indsætte fx følgende ord i skemaet:
chokolade - hjem - gardin - dør - værelse - musikbånd
tallerkener - forsikring - tegn - indbrud - betjent - fuld
tæsk - retsbygningen - lokalet - elever - dommen -
betinget - hærværk - computer - kontor - forsvareren -
hus - historie

1 stavelse 2 stavelser 3 stavelser 4 stavelser
       
       
       
       
       

Varianter

a. Kursisterne får hver et kort med en stavelse. Kursisterne
finder sammen to og to, så de tilsammen danner et ord.
Efterhånden kan øvelsen udvides med tre eller fire stavelser.

b. Læreren beder kursisterne finde lange ord i den tekst,
der arbejdes med, skrive dem på tavlen og inddele dem i
stavelser efter at have sat prik under vokalerne.

 

Opgave 2.6.
Morfologisk opmærksomhed

Formål At udvikle opmærksomhed på de enkelte
ords bestanddele.
Forberedelse Læreren vælger en række ord, der kan deles
i morfemer.
Arbejdsform Individuelt - eller klassearbejde.
Fremgangmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren siger et ord. En kursist opdeler ordet i morfemer.
Eksempler på ord, der kan deles i morfemer: te - kop, sommer
- hus, kaffe - kande - r, dreng - e - ne , jul - e - gave, sød -
mælk, arbejd - s - bord m.m.

Varianter

Læreren siger et ord. Kursisten skal konstatere, om ordet er
sammensat eller ej.
Eksempler på ord: biograf, brandmand, person, agurk, arbejdsplads,
telefon, keramik, stoleben, isvaffel, politi, sportsmand
m.m.

Læreren siger begyndelsen af et ord. Kursisten fuldender ordet,
så der dannes et sammensat ord.
Eksempler: skole-, barn-, kaffe-, penge-, cykel-, politi-, blyant-,
rød-, m.m.

 

Opgave 2.7. Find roden

Formål At udvikle opmærksomhed på rodmorfemer.
Forberedelse På baggrund af de tekster, der arbejdes
med i klassen udarbejder læreren en række
ordlister, hvor kursisterne skal identificere
rodmorfemet/rodmorfemerne.
Arbejdsform Individuelt arbejde/pararbejde.
Fremgangmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren beder kursisterne om at finde rodmorfemet i de kursiverede
ord ved at sætte streg mellem rodmorfemet og resten af
ordet og skrive rodmorfemet:

Lars køber ind i Brugsen. _______________
Han havde købt 10 røde roser. _______________
Hun kan ikke lide at køre i bil. _______________
Lejligheden lå på 1. sal. _______________

Varianter

a. Læreren beder kursisterne dele de sammensatte ord i rodmorfemer
ved at sætte streg mellem de to ord og forklare,
hvilket morfem, der angiver hovedbetydning/kategori, fx:
sommerhus
musikbånd
gulvtæppe
barskab
morgenkåbe
politibil
politistation
klasseværelse
skoleklasse

b. Læreren beder kursisterne lave andre sammensatte ord,
hvor hus er det andet rodmorfem.

c. Læreren beder kursisterne lave andre sammensatte ord,
hvor fx sommer er det første rodmorfem.

d. Læreren giver nogle eksempler på sammensatte ord, der
indeholder et limebogstav
(enten et - e eller et - s) fx:

retssag ret - s - sag
domsmand dom - s - mand
badeværelse bad - e - værelse

og beder kursisterne finde andre sammensatte ord, der indeholder
et limebogstav (enten et - e eller et - s) i den
tekst, der arbejdes med i klassen.

e. Kursisterne finder i aviser og blade ord, der er sammensat
af mere end to rodmorfemer.

f. Kursisterne får udleveret kort med en rod fx kaffe - kande
- ord - bog osv. De skal nu finde sammen to og to, så de
danner et kendt ord.

 

Opgave 2.8.
Find bøjningsendelserne

Formål At udvikle opmærksomhed på bøjningsendelser.
Forberedelse På baggrund af de tekster, der arbejdes
med i klassen udarbejder læreren
en række ordlister, hvor kursisterne skal
identificere bøjningsendelserne.
Arbejdsform Individuelt arbejde/pararbejde.
Fremgangmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Find rodmorfemet i substantiverne, sæt streg efter roden og
skriv endelsen:

bilen ________
dage ________
gardinet ________
tallerkener ________
flasker ________
computeren ________
reglerne ________
dørene ________
køkkenet ________
forsikringen ________
borde ________
elever ________

Kursisterne arbejder sammen to og to og sorterer ordene efter
deres endelser.
Læreren beder kursisterne finde ud af, hvad de enkelte endelser
betyder.

Varianter

a. Kursisterne arbejder sammen to og to om den tekst, der
arbejdes med i klassen. Parrene konkurrerer om, hvem der
hurtigst kan finde:

5 substantiver i bestemt ental
5 substantiver i ubestemt flertal
5 substantiver i bestemt flertal

b. Find rodmorfemer i verberne og sæt streg og skriv
endelsen:

falde ____________
skriver ____________
drikker ____________
kommet ____________
mente ____________
sove ____________
lavede ____________
læste ____________
arbejdede ____________
gået ____________

Kursisterne arbejder sammen to og to og sorterer verberne
efter endelser.
Læreren beder kursisterne finde ud af, hvad de enkelte endelser
betyder.

c. Kursisterne arbejder sammen to og to om den tekst, der
arbejdes med i klassen.
Parrene konkurrer om, hvem der hurtigst kan finde:

10 verber i nutid
10 verber i datid

d. Kursisterne får enten udleveret en række kort med en rod
eller en endelse. De skal nu finde sammen to og to, så de
danner et kendt ord.

 

Opgave 2.9. Find forstavelserne

Formål At udvikle opmærksomhed på forstavelser.
Forberedelse På baggrund af de tekster, der arbejdes
med i klassen udarbejder læreren
en række lister med ord, der begynder
med forskellige forstavelser.
Arbejdsform Individuelt arbejde/pararbejde.
Fremgangmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

De er uvenner. Hvad betyder ordet uvenner?
________________________________________________
Del ordet i forstavelse og rod:
________________________________________________
Hvad betyder forstavelsen u- ?
________________________________________________
Læreren beder kursisterne finde andre ord med forstavelsen u - ?

Varianter

a. Læreren beder kursisterne om at lave nye ord og skrive
sætninger med nedenstående rodmorfemer og forstavelsen
be-

be + tage
give
arbejde
svare
handle
stå
holde

b. Læreren beder kursisterne finde ord med forskellige forstavelser
i aviser og blade.

c. Læreren beder kursisterne finde rodmorfemer, der kan
danne ord med flere forstavelser fx:

tænke:
betænke
mistænke

d. Kursisterne skriver sætninger med ndenstående ordene, således
at også betydningforskelle fremgår.

skrive stille tro lykkes mærke
beskrive bestille mistro mislykkes bemærke

e. Kursisterne får udleveret enten en række kort med en forstavelse
eller en rod. De skal nu finde sammen to og to, så
de danner et kendt ord.

 

Opgave 2.10. Find afledningerne

Formål At udvikle opmærksomhed på afledninger.
Forberedelse På baggrund af de tekster, der arbejdes
med i klassen, udarbejder læreren
en række lister med ord med forskellige
former for afledninger.
Arbejdsform Individuelt arbejde/pararbejde.
Fremgangmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Kursisterne skriver rodmorfemet og afledningsendelsen:

venlig ____
hyggelig ____
rolig ____
heldig ____
mandig ____
bygning ____
spisning ____
sandhed ____
dumhed ____
værelse ____
forståelse ____

Kuristerne diskutere i par ordklassetilhørsforhold, når der er
tilføjet afledning.

Variant

Kursisterne danner så mange ord som muligt af nedenstående
morfemer:

forstavelse rod afledningsendelse
     
be- læs(e) -ning
mis- ven -lig
u- tænk(e) -else
af-   -er

 

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel Del 2
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top