Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Del 3. Syntaks

 

Opgave 3.1. Er sætningen rigtig?

Formål At udvikle kendskab til syntaks.
Forberedelse Læreren udvælger og nedskriver en række
sætninger fra den tekst, der arbejdes med i
klassen eller finder en række overskrifter
fra aviser/blade.
Arbejdsform Klasse- og gruppearbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren beder kursisterne bytte om på rækkefølgen af ordene i
en række sætninger fx:

Lise vækker Morten
Han synger højt
Standser Jens motoren?
Jens tænker på Kim.
Lise skynder sig ud til Jens.
Morten har været en tur ved stranden.

Kursisterne skal finde ud af, om sætningerne stadig er rigtige,
og om betydningen af sætningerne er ændret.

Varianter

a. Læreren giver kursisterne en række sætninger, hvor der
mangler et ord, fx verbalet.
Kursisterne skriver de korrekte sætninger og finder ud af,
hvad for en slags ord der mangler.

Jens træt hjem fra skole.
.__________________________________________
Senere pa dagen telefonen.
.__________________________________________
Hun ikke noget.
.__________________________________________
Jens sig pa en stol.
.__________________________________________
Naboen pa hovedet.
.__________________________________________
Hun sin morgenkabe pa.
.__________________________________________

b. Pa samme made kan der udarbejdes øvelser, hvor andre
ordklasser er udeladt.

c. Læreren beder kursisterne læse overskrifterne og omformulere
til hele sætninger, fx:

 

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel Del 3
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top