Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Del 4. Ordklasser

 

Opgave 4.1. Find ordklassen

Formål At udvikle kendskab til ordklasserne.
Forberedelse Læreren udarbejder lister/kort med ord i
forskellige ordklasser.
Arbejdsform Klasse- og gruppearbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren beder kursisterne sætte streg under det ord, der ikke
passer sammen med de tre andre, og forklare hvorfor.

1. Jens - Kim - lærer - Bente

2. øl - drikker - køleskab - seng

3. han - betjent - de - hun

4. sover - stor - venlig - vred

5. spiser - chokolade - går - skriver

6. dejlig - flaske - motor - penge

Varianter

Læreren laver en række kort, først med fx substantiver og verber.
Senere udvides med andre ordklasser. Hver kursist får et
kort og skal finde sammen med de kursister, der har ord i samme
ordklasse.

Læreren beder kursisterne hurtigst muligt finde først 10 forskellige
substantiver, 10 forskellige verber og 10 forskellige adjektiver
i den tekst, der arbejdes med. Ordene skrives i tre lister.

Læreren beder kursisterne finde substantiverne i en opgave, fx:

1. ligger K
  nu A
  svært U
  huset I
6. lige P
  seddel U
  skulle X
  T
2. ikke B
  elever N
  sidde G
  mange Y
7. dømt L
  bliver S
  jeg I
  ting D
3. hun B
  øl D
  og O
  sover S
8. åbner R
  brev D
  stille Å
  igen G
4. fredag B
  sidste Æ
  har R
  sig F
9. højere I
  din A
  græder W
  nabo E
5. vred C
  kvinde R
  hen Ø
  hvad J
10. mangler Ø
  os Q
  dommen T
  gerne U

Kursisterne skal finde kodeordet:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
                   

 

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel Del 4
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top