|
Del 5. OrdforrådOpgave 5.1.
|
|
Læreren beder kursisterne finde det ord, der betyder det modsatte:
lille ________________ | høj ________________ |
sidst ________________ | tom ________________ |
lang ________________ | langsom________________ |
træt ________________ | dejlig ________________ |
Muligheder:
kort - fuld - lav - stor - dårlig - frisk
- hurtig - først
|
a. Læreren beder kursisterne finde det ord, der betyder det
samme:
ringer __________________
nervøs __________________
rydder op __________________
i stykker __________________
hærværk __________________
vred __________________
venlig __________________
rækker __________________
Muligheder:
gal - ødelæggelse - giver - telefonerer
- bange -
ordner - ødelagt - rar - |
b. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
sætte streg under det ord der ikke passer sammen med de
tre andre. Kursisterne skal forklare, hvorfor det valgte ord
ikke passer:
c. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
finde et overbegerbet, der dækker alle tre ord:
1. indbrud - hærværk - tyveri
________________________________
2. chokolade - bolsjer - lakrids
________________________________
3. stol - bord - sofa
________________________________
4. sommer - efterår - vinter
________________________________
5. maj - juli - september
________________________________
6. regn - blæst - solskin
________________________________
d. Læreren beder kursisterne udarbejde lignende opgaver til
hinanden.
e. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og blive
enige om 5 egenskaber, som kendetegner en god lærer:
ærlig - retfærdig - gift - flittig
- klog - tolerant -
sjov - venlig - rig - autoritær - glad - pæn - fantasifuld |
Efterfølgende sammenligner parrene deres lister med de andre
gruppers og begrunder deres valg.
f. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og diskutere,
hvilket af de tre ord, der bedst dækker det fremhævede,
fx:
dommer: skole - fodbold - retssag
straf: opdragelse - opvask - fængsel
indbrud: tyveri - hærværk - roderi
Parrene begrunder deres valg for resten af klassen.
g. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
strege de ord ud, som de ikke synes passer til fx ordet
barndom:
Kursisterne sammenligner og diskuterer deres valg.
h. Læreren udarbejder en kryds- og tværsopgave på
baggrund
af læst ordforråd.
Opgaven deles i to: på den ene side findes kun lodrette
ord, på den anden kun vandrette.
Kursisterne arbejder sammen to og to. Den ene får udleveret
side A, den anden side B.
A skal forklare de ord, der står på A’s opgave. Det er
ord,
som mangler i B’s opgave.
B skal forklare de ord, der står på B’s opgave. Det er ord,
der mangler i A’s opgave.
A: De vandrette ord er der. De lodrette ord mangler.
B: De lodrette ord er der. De vandrette ord mangler.
Denne
side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning"
som indhold som kapitel Del 5
© Undervisningsministeriet 2001