Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Del 5. Ordforråd

 

Opgave 5.1.
Hvad betyder ordene?

Formål At styrke kursisternes ordforrådsindlæring
såvel receptivt som produktivt ved at arbejde med øvelser, hvor de skal finde synonymer og antonymer, kategorisere og
sortere.
Forberedelse På baggrund af det ordforråd, der indgår i
de tekster, der arbejdes med i klassen, udarbejder læreren øvelser som fx nedenstående.
Arbejdsform Klasse- og gruppearbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel nedenfor.

Eksempel

Læreren beder kursisterne finde det ord, der betyder det modsatte:

lille ________________ høj ________________
sidst ________________ tom ________________
lang ________________ langsom________________
træt ________________ dejlig ________________

Muligheder:

kort - fuld - lav - stor - dårlig - frisk - hurtig - først

Varianter

a. Læreren beder kursisterne finde det ord, der betyder det
samme:

ringer __________________

nervøs __________________

rydder op __________________

i stykker __________________

hærværk __________________

vred __________________

venlig __________________

rækker __________________

Muligheder:

gal - ødelæggelse - giver - telefonerer - bange -
ordner - ødelagt - rar -

b. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
sætte streg under det ord der ikke passer sammen med de
tre andre. Kursisterne skal forklare, hvorfor det valgte ord
ikke passer:

  1. glad - munter - fornøjet - sur
  2. tallerkener - cd’er - glas - kopper
  3. glas - sodavand - vin - øl
  4. øl - vin - snaps - saft
  5. sko - frakke - sandaler - støvle
  6. hus - lejlighed - bil - villa

c. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
finde et overbegerbet, der dækker alle tre ord:

1. indbrud - hærværk - tyveri
________________________________
2. chokolade - bolsjer - lakrids
________________________________
3. stol - bord - sofa
________________________________
4. sommer - efterår - vinter
________________________________
5. maj - juli - september
________________________________
6. regn - blæst - solskin
________________________________

d. Læreren beder kursisterne udarbejde lignende opgaver til
hinanden.

e. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og blive
enige om 5 egenskaber, som kendetegner en god lærer:

ærlig - retfærdig - gift - flittig - klog - tolerant -
sjov - venlig - rig - autoritær - glad - pæn - fantasifuld

Efterfølgende sammenligner parrene deres lister med de andre
gruppers og begrunder deres valg.

f. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og diskutere,
hvilket af de tre ord, der bedst dækker det fremhævede,
fx:

dommer: skole - fodbold - retssag
straf: opdragelse - opvask - fængsel
indbrud: tyveri - hærværk - roderi

Parrene begrunder deres valg for resten af klassen.

g. Læreren beder kursisterne arbejde sammen to og to og
strege de ord ud, som de ikke synes passer til fx ordet
barndom:

Kursisterne sammenligner og diskuterer deres valg.

h. Læreren udarbejder en kryds- og tværsopgave på baggrund
af læst ordforråd.
Opgaven deles i to: på den ene side findes kun lodrette
ord, på den anden kun vandrette.

Kursisterne arbejder sammen to og to. Den ene får udleveret
side A, den anden side B.

A skal forklare de ord, der står på A’s opgave. Det er ord,
som mangler i B’s opgave.
B skal forklare de ord, der står på B’s opgave. Det er ord,
der mangler i A’s opgave.

A: De vandrette ord er der. De lodrette ord mangler.

B: De lodrette ord er der. De vandrette ord mangler.

 

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel Del 5
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top