Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Del 6. Skriftlig
fremstilling/læsning

 

Opgave 6.1. At skrive enkle
instruktioner

Formål At nedskrive en madopskrift (ingredienser/
tilberedelse).
Forberedelse Læreren finder en madopskrift gerne med
et billede til.
Arbejdsform Pararbejde.
Fremgangsmåde
  1. Kursisterne kigger på billedet og snakker
    om, hvad det er for en ret, og
    diskuterer, hvilke ingredienser der er
    brugt i retten, og hvordan man laver
    den. Derefter læser de opskriften.
  2. Kursisterne får som opgave at skrive en
    opskrift ned til nogle danske bekendte.
Opfølgning Kursisterne udveksler opskrifter og diskuterer,
om de har lyst til at prøve opskrifterne.

 

Opgave 6.2.
Tøm billedet for ord

Formål Aktivering af ordforråd, stavning af kendte
ord, arbejde med ordklasser.
Forberedelse Kopier et billede, som rummer mange
ting og handlinger.
Arbejdsform Pararbejde.
Fremgangsmåde Kursisterne snakker to og to om alle de
ord, de kender på billedet.
Herefter hjælper de hinanden med at skrive/
stave ordene. De kan evt. bruge en
ordbog. Herefter skal de kategorisere ordene
i substantiver, verber, adjektiver, andet.
Hvis der er ord, der ikke passer til de
tre første kategorier, kan man evt. efterfølgende snakke om, hvilke ordklasser det
drejer sig om.

Eksempel

Kig på billedet og skriv så mange danske betegnelser for ting
og handlinger som muligt.
Inddel ordene i substantiver, verber, adjektiver eller i " andet".

 

Opgave 6.3.
Skriv et signalement

Formål At skrive et signalement.
Forberedelse Ingen.
Arbejdsform Pararbejde.
Fremgangsmåde Se eksempel.

Eksempel

  1. Brainstorm: Skriv alle de ord, man kan bruge til at lave signalement
    af en person.
  2. Kategoriser derefter ordene i disse grupper:
    køn alder
    højde bygning
    vægt hårfarve/frisure
    øjenfarve særlige kendetegn
    påklædning  
  3. Skriv et signalement af en af de andre kursister i klassen. Du
    må ikke skrive navn og køn.
  4. 4. Læs dit signalement højt og lad de andre kursister gætte,
    hvem det er.

 

Opgave 6.4. Pennevenner

 

Formål At skrive et brev..
Forberedelse Læreren finder nogle pennevenneannoncer
i ugeblade e.l.
Arbejdsform Individuelt arbejde/gruppearbejde.

Eksempel

(Inklusive instruktion til kursisterne)

  • Brainstorm: Prøv at komme i tanker om ord, der beskriver
    folk efter personlighed, interesser og udseende. Skriv ordene
    på tavlen, og sortér dem derefter i kategorier.
  • Vælg et brev, og skriv et svar, hvor du fortæller om dig selv.
  • Sæt jer sammen i grupper, og læs jeres breve højt for hinanden.
    Tag stikord på det, I har til fælles med andre i gruppen.
    Skriv også navnet på den, I har noget til fælles med. Fortæl
    de andre, hvad I har til fælles med dem. Jeg kan lide at strikke
    ligesom Jasmin.
  • Skriv derefter et brev, hvor du fortæller om dig selv ud fra
    alle de stikord, du har skrevet ned under gruppearbejdet.
Jeg er en ung mand på 25. Jeg kender ikke så mange, derfor
vil jeg gerne have en penneven. Mine interesser er naturen,
rejser, historie, fodbold og god mad. Jeg er lidt genert,
men folk, som kender mig, siger, at jeg er en rar fyr.
Skriv til mig.

Jeg er en mand på 38 år, som søger en penneven. Jeg har
mange interesser, bl.a. elsker jeg musik af mange slags, og
jeg spiller klaver. Jeg kan også godt lide at læse og se film.
Jeg cykler meget i naturen, og så kan jeg godt lide at rejse.
Jeg er høj og vist nok ret intelligent.
Hvis du har lyst til at lære mig at kende, kan du skrive til:
Michael, Roskilde.

Jeg er en ung pige på 22 år, som søger en penneven. Mine
interesser er dyr, musik, grønne planter, madlavning og
lange ture i skoven.
Jeg er lidt buttet, fordi jeg godt kan lide god mad, men
doven er jeg ikke, for jeg har altid gang i noget.
Hvis du har lyst til at lære mig at kende, så skriv til mig.
Lisbeth, Horsens

 

Opgave 6.5. Skriv om billedet

Formål At skrive en historie på basis af et fotografi.
Forberedelse

Læreren opfordrer kursisterne til at tage fotografier fra familiealbummet med. Kursisterne præsenterer mundtligt personer og historien/situationer på billederne. Derefter skriver de historien ned. Rammen kan være, at det lokale museum indsamler fotografier med en historie.

Alternativt kan billederne være pressebilleder med en historie eller her-og-nu billeder optaget med digitalt kamera.

Efterbearbejdning Kursisterne sætter sig sammen i smågrupper og læser hinandens historier.
Arbejdsform Smågruppe -> individuelt arbejde -> par eller smågruppe.

 

Opgave 6.6. At sætte idéer i
rækkefølge i en historie

Formål At fortælle en historie i kronologisk
rækkefølge.
Forberedelse

Læreren finder en spændende, gerne lidt
mystisk fortælling i en avis eller et blad
(en af hverdagens tekster), og laver en
række spørgsmål til historien i kronologisk
orden.

Fremgangsmåde Fortæl kursisterne, at de skal prøve at besvare
spørgsmålene, hvorefter de skal
skrive en kronologisk historie. Fortæl også
kursisterne, at spørgsmålene kun skal bruges
som ramme, og at de gerne må være
kreative inden for denne ramme. Hvert
par kan komme frem til meget forskellige
historier.
Arbejdsform Pararbejde.
Opfølgning Sammenlign med den originale historie.
Find andre historier, der ligner i struktur.

Eksempel

Spørgsmål

  • Hvad tog tyvene i chaufførernes omklædningsrum?
  • Hvad forsvandt der ved det første indbrud?
  • Hvad forsvandt der ved det andet indbrud?
  • Hvad var det for en idé, chaufførerne fik?
  • Hvorfor fik tyvene et chok, da de brød ind tredje gang?
  • Hvad viste sporene på badeværelset?
  • Hvordan kunne man genkende tyven?

Den originale historie:

Tyvene troede, der var grønt lys

Tyvene fik deres livs chok.
Da de brød skabet op, eksploderede der en farveampul
over dem.
Nu jager politiet to grønne mænd.
Der havde været to indbrud på kort tid hos busselskabet i
en svensk by. Begge gange gik tyvene ind i chaufførernes
omklædningsrum og tog kasserne med vekslepenge ud af
skabene.
Ved det første indbrud forsvandt der 50.000 kroner. Anden
gang var det en mindre sum penge plus en del personlige
ejendele.
Da var det, at man fik idéen med farveampullen. En af de
ansatte satte efter aftale med politiet en ladning grøn farve
ind i et tomt skab. Farven skulle give den eller de, som
åbnede skabet et regulært brusebad i farve, som man ikke
uden videre kunne vaske væk de næste tre uger.
Så kom det tredje indbrud. Tyvene brød ind i omklædningsrummet.
De fik tømt en hel del skabe, inden tyveturen
fik en brat afslutning.
- De må være blevet grønne fra top til tå, fortæller en chefen
for busselskabet og griner. Der var grøn farve både på
væggene og på loftet.
Sporene viser, at tyvene forsøgte at vaske farven af ude i
bruserummet. Men det lykkedes ikke.
- Nej den, som har lavet blandingen siger, at farven sidder
godt fast. Og selv når man tror, at den er forsvundet, kan
man se den i ultraviolet lys.
Chefen for busselskabet har selv prøvet at få lidt farve på
sig.
- Den er giftiggrøn og ses tydeligt.

 

Opgave 6.7. Skriv historien
færdig

Formål At skrive en tekst, som hænger sammen.
Forberedelse

Læreren laver
a) en række begyndelser på historier eller
b) tager begyndelserne fra nogle eksisterende
historier.
Rammen kan være en novellekonkurrence.

Arbejdsform Individuelt arbejde eller pararbejde.
Opfølgning Kursisterne sammenligner deres historier.
Hvis model b) er blevet brugt, kan kursisterne
også læse den originale tekst og
sammenligne med den.

Ulykken
Det er fredag aften ude på motorvejen. Politiet er efter de to
drenge, Thomas og Brian. De har stjålet en bil. Drengene kan
høre sirenerne. De kører over 140 km. i timen. Det regner.
Foran dem kører der en stor, tung lastbil ...

Alene hjemme
Jens og Merete bor i et dejligt, nyt hus. En aften er Merete alene
hjemme. Pludselig banker det på døren. Udenfor står der
en fremmed ...

Kunden
Lise er på arbejde i kiosken. Klokken er ni om aftenen. Hun er
helt alene. Pludselig går døren op, og en mand kommer ind
med højre hånd i lommen. Han går hurtigt hen til disken ...

 

Opgave 6.8. Blanketter

Formål At arbejde med præcis ordafkodning,
skrivning.
Forberedelse

Læreren fremskaffer forskellige blanketter,
skemaer og formularer.

Arbejdsform Individuelt arbejde eller pararbejde.
Fremgangsmåde Kursisterne læser instruktionen eller blanketten.
Hvis det drejer sig om en blanket,
er det vigtigt at være opmærksom på, at
der er nogle rubrikker, der ikke skal udfyldes
af afsenderen, at der skal skrives tydeligt
med blokbogstaver m.m.
Opfølgning Kursisterne hjælper hinanden med at kontrollere, at blanketten er korrekt udfyldt.

Eksempel

Fredag den 9. november bliver en travl dag for Karen Jensen.
Kl. 8.30 skal hun til tandlæge. Kl. 11 skal hun til jobsamtale.
Kl. 14.30 skal hun mødes med sin søster på Cafe Amokka.
Om aftenen skal hun til middag hos sine venner, Bo og Gitte,
kl. 18.30.

Skriv Karens aftaler ind i kalenderen:

Varianter

a. Du har fået et nyt fjernsyn og vil derfor sælge det gamle.
Du sætter en annonce i Lokalavisen. Udfyld blanketten.

b. Du vil gerne have mere information om indboforsikring.
Udfyld blanketten.

c. I har læst en roman, hvor hovedpersonens hjem er udsat
for hærværk.
Skriv en liste over de ting, der er blevet ødelagt i hovedpersonens
hjem.

d. Forestil jer, at de samme ting er blevet ødelagt hjemme
hos jer.
Udfyld en skadesanmeldelse.

e. Cykeltyveri
Du kommer til Østerport Station i København lørdag aften
ved 22-tiden. Du går hen til cykelstativet, hvor du har
stillet din cykel tidligere på dagen. Din cykel er væk. Du
leder og leder, men den er der ikke. Du går ud fra, at den
er blevet stjålet. Du bliver meget sur, for det er en helt ny
cykel - en blå Mountain Bike af mærket Everton.
Du tager bussen hjem og finder papiret med cyklens, stelnummer,
og købsdato.
Stelnummer: VXP2415281
Købsdato: 28 .4. 2001
Pris: kr. 3. 675.

Du ringer med det samme til den politistation, der ligger
nærmest Østerport. Det er stationen i St. Kongensgade.
Du slår op i telefonbogen for at finde telefonnummeret
på politistationen. Hvad er nummeret?

Du ringer og anmelder tyveriet. Bagefter tager du bussen
hjem. Om mandagen ringer du til dit forsikringsselskab
og beder dem om at sende en anmeldelsesblanket til cykeltyveri.
Du får anmeldelsen med posten tirsdag.
Du udfylder anmeldelsen.

 

Opgave 6.9. Skriv et postkort

Formål At læse og skrive postkort eller andre korte
hilsner
Forberedelse

Læreren finder nogle postkort fra familie
og venner. Postkortene deles rundt i klassen,
og kursisterne læser hver sit og lader
det derefter cirkulere. Efter læsningen kan
kursisterne fx tage stilling til spørgsmål
som dem i boksen her nedenfor.

Arbejdsform Individuelt arbejde og smågruppearbejde.
Opfølgning Til næste lektion skal kursisterne købe et
postkort, som de har lyst til at sende til
en, de kender. Hvis de sender postkortet
til en dansker, skal de naturligvis skrive på
dansk. Men de kan også sende et postkort
til en person i deres hjemland. Så skal de
naturligvis skrive på deres modersmål.
Hvis de gør det sidste, skal de bagefter
oversætte postkortet til dansk: Først
mundtligt og så skriftligt.


Hvad for et af postkortene har det smukkeste, sjoveste,
mest spændende motiv?

Har teksten på bagsiden noget med billedet at gøre? Hvordan?

Hvad for et postkort er mest interessant at læse? Hvorfor?

Hvad for en håndskrift kan du bedst lide? Hvorfor?

Hvad for et kort ville du helst modtage? Hvorfor?

 

Opgave 6.10. På jagt efter helte

Formål Intensiv læsning, søgelæsning på nettet
og skrivning af kort tekst med en begrundelse.
Arbejdsform Pararbejde
Fremgangsmåde: Brainstorm på begreberne helt, heltinde,
idol og forbillede. Teksten På jagt efter
helte læses.
Kursisterne diskuterer to og to, om de
kender nogle danskere, som de synes
ovennævnte begreber passer på.
Kursisterne bliver enige om en person, de
vil skrive om.
De skriver herefter en kort tekst med begrundelse for valg og sender den til
museets hjemmeside www. koldinghus.dk
Opfølgning Kursisterne læser hinandens valg af helte
og begrundelserne herfor på museets
hjemmeside.
Evt. går de på jagt efter flere heltehistorier
på hjemmesiden.

 

Opgave 6.11.
At skrive sin egen historie

Formål At skrive en lille historie fra sin barndom
kombineret med søgelæsning på internettet
(www.dr.dk/barndomshistorier)
Forberedelse Læreren tjekker, om hjemmesiden for
barndomshistorier er åben, eller
finder lignende sider på internettet.
Fremgangsmåde:

Kursisterne søger efter barndomshistorier
på internettet. De læser historierne hurtigt
igennem (skimmer) for at finde en
eller flere historier, der får dem til at tænke
på noget, de selv har oplevet i deres
barndom.

Kursisterne skriver deres egen historie
ned.

Arbejdsform Individuelt arbejde.
Opfølgning Kursisterne læser hinandens historier og
snakker om dem. Evt. går de på jagt efter
flere barndomshistorier på internettet eller
på biblioteket.

Eksempel

  1. Luk øjnene og prøv at se stedet for din barndomshistorie
    for dit indre blik. Brug alle dine sanser: Se, lugt, lyt, føl og
    smag.
  2. Skriv din egen historie ned i stikord.
  3. Fortæl din historie til en anden i klassen. Svar på eventuelle
    opklarende spørgsmål om tid, sted, personer og selve oplevelsen/
    historien.
  4. Skriv din historie ned.
  5. Byt historier med nogle andre i klassen. Læs hinandens historier
    og snak om dem.

 

Opgave 6.12.
Hvad gør du ved problemet?

Formål Søgelæsning på nettet.
(www.ask-alex.dk)
Arbejdsform Hold - og pararbejde.
Fremgangsmåde:

Brainstorm, hvor kursisterne i fællesskab
formulerer spørgsmål, de gerne vil have
svar på inden for de mulige kategorier.
Spørgsmålene fordeles mellem kursisterne,
der arbejder to og to om at finde svar
på nettet.

Opfølgning Kursisterne fortæller hinanden, hvordan
de problemer, de har søgt svar på, skal
løses.

Eksempe

1. Lav spørgsmål til Alex indenfor følgende kategorier:

Spørg Alex

Du kan spørge Bil Drinks Spil & leg
Alex om en lang Bolig Fest Stueplanter
række ting inden for Båd Have Vask & rengøring
følgende kategorier Cykel Mad  

www.ask-alex.dk

2. Fortæl de andre i klassen, hvilket/hvilke svar I har fået.




Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som indhold som kapitel Del 6
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top