|
|
Evaluering af læsning og læsekompetence
I læseundervisningen - som i al anden undervisning - bør
der indarbejdes en løbende evaluering. Den er vigtig for læreren,
fordi den kan bruges som navigationsinstrument ved planlægning
og tilpasning af undervisningen til den aktuelle gruppe af kursister:
Hvor er de hver for sig? Hvor skal de hen? Hvordan kommer de bedst
derhen? For kursisten er den vigtig, fordi den kan hjælpe
ham eller hende til at tage bestik af situationen: Hvor er jeg? Hvor
vil jeg gerne hen? Hvordan kommer jeg bedst derhen? Den løbende
evaluering skal bringe klarhed over, om undervisningen er formålstjenlig
og bringer kursisten hen til det ønskede mål.
Der er mange måder at evaluere læsning og læsekompetence
på. Nedenfor er angivet nogle muligheder:
Iagttagelse
Når der læses i klassen eller i læseværkstedet, kan læreren iagt-tage
kursisterne og få et godt indblik i, hvordan det går med læsningen:
Læser kursisterne langsomt eller hurtigt? Har de medbevægelser? Hvor
meget bruger de deres ordbog? Går de tilbage i teksten? Springer
de dele af teksten over? I hvor høj grad inspirerer læsefællesskabet
mindre motiverede kursister til at engagere sig i læsningen? Hvordan
er deres koncentration? Hvilke materialer sætter kursisterne pris på,
og hvilke falder helt til jorden?
Spørgeskema/interview
Læreren kan bruge sine iagttagelser til at udarbejde spørgeske-maer,
der kan sigte imod at få kursisterne til at iagttage sig selv som læsere.
Iagttagelserne og spørgeskemabesvarelserne kan så danne basis for en
dialog i klassen, såvel mellem lærer og kursister som kursisterne indbyrdes.
Eksempel på spørgeskema:
Læs udsagnene her nedenfor, og angiv med et kryds, om de
passer (ja) eller ikke passer (nej) på dig.
|
Ja
|
Nej
|
1. Jeg har fået mere lyst til at læse
på dansk. ..
2. Jeg har fået større tillid til, at jeg kan
læse på dansk. ..
3. Jeg siger ordene, når jeg læser. ..
4. Jeg slår alle nye ord op i min ordbog. ..
5. Jeg læser altid i samme tempo. ..
6. Jeg synes, det er snyderi at springe ord og afsnit over...
7. Jeg glemmer tid og sted, når jeg læser en god
bog. ..
8. Jeg har svært ved at koncentrere mig om at læse.
.. |
|
|
|
Læserapport/logbog
Et værdifuldt redskab i læseundervisning kan også
være læserapporter, hvor kursisten registrerer, hvad, hvornår
og hvor længe der er læst. Hvis læserapporterne suppleres
med logbogs-skrivning, hvor kursisterne kan gå mere i dybden,
kan han eller hun få et overblik over såvel kvantiteten
som kvaliteten af læsningen. I logbogen noterer kursisten under
og efter læsningen personlige overvejelser over det læste:
Var det let at forstå?
Var det udbytterigt?
Var der noget, der vakte undren?
Var der noget, der gav anledning til at drage paralleller?
Gav det lyst til at læse mere?
Var det en god oplevelse?
etc. |
Selvevaluering
Endelig kan kursisterne med mellemrum reflektere over, hvor-dan de er
(blevet) til at tackle bestemte teksttyper/genrer. Selvevalueringen
kan være til helt privat brug, eller den kan bruges til erfaringsudveksling
kursisterne imellem eller som grundlag for en samtale mellem lærer og
kursist.
Eksempel på selvevalueringsskema:
Slå en cirkel om det tal, der passer bedst til dig.
1 = Udmærket (13 - 10)
2 = Middel (9 - 7)
3 = Netop acceptabel (6)
4 = Usikker (5 - 00)
Min færdighed i |
|
|
|
|
at læse og forstå breve fra det
offentlige |
1
|
2
|
3
|
4
|
at læse og forstå aviser |
1
|
2
|
3
|
4
|
at læse og forstå brugsanvisninger |
1
|
2
|
3
|
4
|
hurtigt at finde et nummer i telefonbogen |
1
|
2
|
3
|
4
|
hurtigt at finde ud af, hvad en tekst handler
om |
1
|
2
|
3
|
4
|
at forstå en brugsanvisning meget præcist |
1
|
2
|
3
|
4
|
hurtigt at finde frem til bestemte oplysninger
|
|
|
|
|
på internettet |
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning
og -skrivning" som indhold som kapitel 8 af 14
© Undervisningsministeriet 2001
|
|